Si nechat vystavit eNeschopenku
Změnit způsob výplaty při dočasné pracovní neschopnosti
Vyplnit záznam o úrazu
Požádat o výplatu nemocenského po uplynutí podpůrčí doby
Požádat o ošetřovné
Požádat o ošetřovné z důvodu uzavření školy
Požádat o dlouhodobé ošetřovné
Ukončit poskytování dlouhodobé péče
Požádat o příspěvek na péči
Změnit výši přiznaného příspěvku na péči
Dostali jste se kvůli pracovní neschopnosti do větších finančních potíží?
Platební neschopnost je jedna z forem úpadku (druhou je předlužení).
V platební neschopnosti se nachází dlužník (jakýkoliv dlužník), který současně:
V případě platební neschopnosti můžete vyhlásit osobní bankrot. Dluhy se vám "zafixují" a úroky přestanou růst. Část dlužených peněz budete muset splatit, ale část jich soud odpustí. Soud bude přihlížet i k tomu, že jste na nemocenské nebo se staráte o dítě.
Informace, které vám pomohou, pokud jste se do této situace dostali, naleznete na stránkách Ministerstva spravedlnosti.
Podívejte se, jak můžete onemocnění předcházet.
Preventivní prohlídky u lékaře významně přispívají k včasnému odhalení mnoha nemocí a díky tomu lze předejít řadě závažných komplikací. U dětí zároveň pediatr sleduje jejich vývoj. Každý dospělý má nárok jednou za dva roky na prohlídku u praktického lékaře, až dvakrát ročně u zubaře a ženy by ještě měly jednou ročně navštěvovat svého gynekologa.
Screening znamená plošné vyšetřování populace za účelem detekce léčitelného nádorového onemocnění v jeho časných stadiích, kdy pacienti ještě nemají potíže a příznaky. Cílem screeningu je snížit morbiditu (nemocnost) i mortalitu (úmrtnost) na sledované onemocnění.
Sestavovat si správně svůj jídelníček není obtížné. Je potřeba respektovat tři jednoduchá pravidla (pestrost, pravidelnost a přiměřenost) a mít povědomí o základních funkcích jednotlivých živin a principech fungování našeho těla. Pro cenné vitaminy a minerální látky nemusíte chodit daleko: najdete je i v sezónních potravinách, které se pěstují v našich zeměpisných šířkách.
Léčivé přípravky a zdravotnické prostředky
Každý by se měl orientovat v tom, co jsou léky, zdravotnické prostředky a doplňky stravy, kde a jak je může získat a jak fungují recepty na léky a poukazy na zdravotnické prostředky.
Očkování patří mezi nejúčinnější preventivní opatření v boji proti infekčním onemocněním. Je napodobením přirozené infekce, kdy se tvoří ochranné protilátky. Pokud je očkováním chráněna většina jedinců v populaci, vzniká kolektivní imunita. Děti jsou zdarma povinně očkovány proti devíti nemocem, hrazeny jsou i další vakcíny dětem a rizikovým skupinám dospělých.
Podívejte se, co si sbalit s sebou do nemocnice a co naopak nebrat, jak vypadá příjem pacienta, jaká máte práva a povinnosti a další užitečné informace.
Každý pacient má právo zvolit si poskytovatele lůžkové péče, kde bude hospitalizován. Ve většině případů je pacient přijímán na základě doporučení registrujícího lékaře nebo ambulantního specialisty. Je třeba také vědět, co si s sebou do nemocnice vzít, jaké jsou vaše povinnosti při pobytu v nemocnici a co můžete dělat v případě hospitalizace dítěte.
Při poskytování zdravotních služeb mají pacienti řadu práv, na která se mohou odvolat v případě nespokojenosti. Patří k nim například právo na nahlížení do zdravotnické dokumentace, právo na podání stížnosti, právo na druhý názor, právo na učinění dříve vysloveného přání, právo na volbu poskytovatele zdravotních služeb a mnoho dalších.
Oddělení podpory práv pacientů
Oddělení podpory práv pacientů působí na Ministerstvu zdravotnictví ČR a věnuje se systémovému zapojení pacientů do řízení a procesů ve zdravotnictví. Zaměřuje se primárně na podporu a spolupráci s pacientskými organizacemi jako legitimními zástupci pacientů.
V systému veřejného zdravotního pojištění jsou povinně zdravotně pojištěni všichni občané České republiky. Zdravotní pojišťovny, které zdravotní pojištění spravují, musí svým pojištěncům kromě jiného zajistit místní a časovou dostupnost zdravotních služeb, jež vychází z nařízení vlády. Kromě práv mají pojištěnci také povinnosti. Získáte návod na používání zdravotní péče. Zjistíte také, jakou roli plní pacientské organizace, odborné a profesní společnosti lékařů a dalších zdravotníků, ministerstvo zdravotnictví a jeho instituce či jak se nakládá se zdravotní dokumentací.
Legislativa a užitečné dokumenty
Když pacient nastoupí do nemocnice, musí podepsat řadu dokumentů. Patří k nim zejména „Prohlášení spojené s hospitalizací“ a „Informovaný souhlas pacienta s hospitalizací“. Co vše obsahují a jejich vzory si můžete prohlédnout v následujících článcích. Seznámíte se i s legislativou, která se vztahuje k oblasti kvality a bezpečí zdravotních služeb.
Potřebujete najít lékaře, zvláštní zdravotní službu nebo důležitý kontakt? Podívejte se na informace od Národního zdravotnického informačního portálu.
Potřebujete najít lékaře, krizové centrum, nemocnici nebo třeba oční optiku? Vyhledejte si potřebného poskytovatele zdravotní služby v Mapě zdravotní péče Národního zdravotnického informačního portálu (NZIP).
Každý si může zvolit svého registrujícího poskytovatele v oboru praktické lékařství, praktické lékařství pro děti a dorost, zubní lékařství a gynekologie a porodnictví. Kromě základních osobních údajů jsou pro vašeho lékaře důležité i informace o alergiích, prodělaných onemocněních, absolvovaných operačních výkonech, hospitalizacích a užívaných lécích. Pokud je potřeba specializované vyšetření, doporučí registrující lékař pacientovi návštěvu ambulantního specialisty.
Zvláštní druhy zdravotních služeb
K těmto druhům zdravotních služeb patří záchranná služba, domácí péče či lázeňská péče. Dozvíte se, za jakých okolností a podmínek máte na tyto služby nárok, v jakém případě a v jaké výši jsou hrazeny.
Pacient i jeho blízcí se nejednou ocitnou v situaci, kdy kromě svého lékaře potřebují kontaktovat i jiného či organizace, které ve zdravotnictví působí. Tato kategorie Národního zdravotnického informačního portálu (NZIP) vám přehledně nabídne spojení například na zdravotní pojišťovny, hygienické stanice, profesní komory a organizace lékařů a sester, záchrannou službu a řadu dalších.
Pohotovosti jsou připraveny pomoci řešit akutní zdravotní problém. O vyšetření může požádat každý pacient. Jednodušší případy řeší ordinace lékařské pohotovostní služby (LPS), složitější případy vyžadující neodkladnou péči řeší určené ambulance nemocnic či urgentní příjem nemocných – emergency. Zdravotnickou záchrannou službu volejte v případě náhlého a neočekávaného zhoršení zdravotního stavu, těžkého úrazu nebo děje, který zřejmě bude mít za následek závažné poškození zdraví. Je dobré znát také zásady první pomoci.
Přehled povinností, které se vás týkají v případě pracovního úrazu.
V případě vzniku pracovního úrazu byste neměli zapomínat na tyto povinnosti:
Více informací a potřebné formuláře pak naleznete na stránkách Státního úřadu inspekce práce.