Zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku na žádost

Hlavní informace

Ministerstvo kultury může na základě žádosti vlastníka určité věci nebo stavbě odebrat statut kulturní památky, a to z mimořádně závažných důvodů. Žádost může podat také právnická osoba, která prokáže právní zájem na zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku.

Týká se vás to pokud

Domnívate se, že věc nebo stavba již nemá dále být kulturní památkou.

Kdy službu řešit

V situaci, kdy jsou pochybnosti, zda došlo k proměně stavu kulturní památky nebo míry jejího poznání v takové míře, že již nadále není věcný důvod, aby byla konkrétní věc nebo stavba chráněna jako kulturní památka. Nebo v situaci, kdy by nebylo možné realizovat jiný veřejný zájem, se kterým by jinak ochrana dané věci nebo stavby jako kulturní památky nebyla slučitelná.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Žádost o zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku má následující náležitosti:

  1. název kulturní památky, její rejstříkové číslo Ústředního seznamu kulturních památek ČR a její popis,
  2. umístění kulturní památky (u nemovitých věcí [i staveb] určené podle katastru nemovitostí; u movitých věcí dostatečně konkrétní popis tak, aby bylo zřejmé, kde se věc nachází),
  3. označení vlastníka nebo spoluvlastníků, případně uživatelů nemovitosti (u právnické osoby název, identifikační číslo nebo obdobný údaj a adresu sídla, popřípadě jinou adresu pro doručování; u fyzické osoby jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování),
  4. popis mimořádně závažného důvodu pro zrušení prohlášení,
  5. odůvodnění žádosti o zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku.

Jako přílohu žádosti lze doporučit připojit:

  1. fotografie dokládající aktuální stav kulturní památky,
  2. pokud žádost nepodává vlastník, doklad prokazující právní zájem žádající právnické osoby na zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku.

Pro žádost není stanoven obecný povinný formulář. Postačí tak, pokud bude žádost obsahovat výše popsané obsahové požadavky.

Kde a jak službu řešit

Řízení ve věci zrušení prohlášení za kulturní památku vede Ministerstvo kultury, kterému lze adresovat žádost o zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku. Bližší kontakty na Ministerstvo kultury jsou uvedeny na jeho webových stránkách.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Umožňuje do režimu ochrany promítnout aktuální poznatky o stavu věci nebo o míře poznání jejích hodnot anebo realizovat jiný veřejný zájem, se kterým by jinak ochrana dané věci nebo stavby jako kulturní památky nebyla slučitelná.

Možnosti odvolání

Řádným opravným prostředkem je rozklad, který se podává na Ministerstvu kultury. O rozkladu rozhoduje ministr kultury na návrh rozkladové komise Ministerstva kultury.

Legislativa

Sankce

Pokutu až do výše 2 000 000 Kč je možné uložit fyzické, podnikající fyzické nebo právnické osobě, která nepečuje o zachování památky, neudržuje ji v dobrém stavu, užívá ji způsobem neodpovídajícím jejímu významu, památkové hodnotě nebo technickému stavu, nechrání ji před ohrožením, poškozením nebo znehodnocením nebo ji znehodnotí nebo zničí.

Časté dotazy

Kdy může být prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku zrušeno?

Prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku může být zrušeno pouze v tom případě, pokud k takovému kroku existují mimořádně závažné důvody. Mimořádně závažným důvodem, pro který může být prohlášení určité věci nebo stavby za kulturní památku zrušeno, je například situace, kdy není možné kulturní památku zachovat vůbec pro její rozsáhlé poškození přírodními živly (například při povodni) anebo je sice možné ji zachovat, ale pro její zachování musí být provedeny takové zásahy, které znamenají ztrátu její památkové hodnoty.

Je špatný stavebně-technický stav kulturní památky důvodem k tomu, aby její památková ochrana byla zrušena?

Špatný stavebně-technický stav kulturní památky automaticky není mimořádně závažným důvodem pro zrušení prohlášení za kulturní památku, jak ostatně výslovně uvádí i důvodová zpráva k zákonu o státní památkové péči. Pouze v případě, že není kulturní památku možno zachovat buď vůbec, nebo by pro její zachování musely být provedeny takové zásahy, které by znamenaly ztrátu její památkové hodnoty, může mít dlouhodobě zanedbaný stav vliv na následnou ochranu zejména stavby jako kulturní památku. Pochopitelně v případech, kdy byl závadný stav způsoben vyšší mocí (např. poškození v důsledku povodně) nebo třetí osobou, jejíž jednání nemohl vlastník kulturní památky ovlivnit (dopravní nehoda nebo žhářský útok, v jehož důsledku byla zásadním způsobem zasažena hmotná podstata kulturní památky), hraje špatný stavebně-technický stav kulturní památky a možnost záchrany autentických hodnot kulturní památky významnou roli.

Jak řízení o zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku probíhá?

Řízení o zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku bývá zahájeno především na základě žádosti. Tuto žádost je oprávněn podat vlastník kulturní památky a také právnická osoba, která sice vlastníkem kulturní památky není, ale na zrušení jejího prohlášení za kulturní památku prokáže právní zájem. Ministerstvo kultury však také může zahájit řízení z moci úřední. V řízení o prohlášení si Ministerstvo kultury opatřuje zejména vyjádření krajského úřadu, obecního úřadu obce s rozšířenou působností a Národního památkového ústavu (jde-li o archeologický nález, pak i vyjádření Akademie věd České republiky). Vlastníkovi věci nebo stavby dává Ministerstvo kultury možnost se v řízení vyjadřovat, navrhovat důkazy a seznamovat se se shromážděnými podklady. Prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku může být zrušeno pouze z mimořádně závažných důvodů. V řízení Ministerstvo kultury zjišťuje, zda jsou zde mimořádně závažné důvody pro zrušení prohlášení; v případě žádosti o zrušení prohlášení je posuzován význam mimořádně závažných důvodů uvedených v žádosti o zrušení prohlášení.

Je následné zrušení prohlášení kulturní památky důvodem pro zastavení probíhajícího přestupkového řízení?

Není. Přijetí rozhodnutí o zrušení prohlášení za kulturní památku nemá bezprostřední vliv na již zahájené přestupkové řízení, jehož předmětem je neplnění povinností vlastníka kulturní památky nebo postih za provádění prací bez závazného stanoviska orgánu státní památkové péče. Dokonce vydání rozhodnutí o zrušení prohlášení za kulturní památku může být i důvodem pro následné zahájení přestupkového řízení, jehož předmětem by mohlo být nedodržování povinností vlastníka kulturní památky do vydání rozhodnutí o zrušení prohlášení za kulturní památku.

Co jsou mimořádně závažné důvody pro zrušení prohlášení za kulturní památku?

První kategorií je posun v oblasti poznání vlastností věci, která je kulturní památkou. Posun v poznání musí, v souladu s odbornými poznatky z oboru památkové péče či z jiných relevantních oborů, vyvrátit, že tato věc nebo stavba v současné době naplňuje znaky památky uvedené v zákoně o státní památkové péči. Například v důsledku stavebních zásahů nebo zásahu vyšší moci stavba nevratně ztratila hodnoty, pro které byla prohlášena za kulturní památku, nebo při železniční nehodě došlo k takovému poškození lokomotivy, jež je kulturní památkou, že by její obnovení vyžadovalo v podstatě postavení repliky lokomotivy, takže by replika nenesla hodnoty, pro něž byla zničená lokomotiva prohlášena za kulturní památku. Dalším praktickým příkladem by mohlo být i to, že až s využitím soudobých vědeckých metod se podařilo odhalit, že obraz prohlášený za kulturní památku jako dílo konkrétního umělce je novodobé falzum.

Druhou kategorií je situace, kdy proti zachování věci jako kulturní památky stojí jiný zájem než zájem státní památkové péče a tento jiný zájem způsobuje, že věc nelze zachovat (ve fyzickém smyslu), nebo je v důsledku uplatnění jiného veřejného zájmu vyloučeno, aby si věc nebo stavba podržela vlastnost být kulturní památkou