V případě, že máte v katastru nemovitostí zapsáno věcné právo k nemovitostem, můžete si aktivovat službu sledování změn v katastru nemovitostí. Po aktivaci služby budete automaticky informováni o změně u sledované nemovitosti, ke které dojde v katastru nemovitostí.
Změnou se rozumí:
Informace vám na základě vaší žádosti budou zaslány buď datovou schránkou, emailem, či SMS. SMS jsou zasílány pouze na mobilní telefon a pouze do zemí Evropské unie.
Jako další nezávislou službu si můžete zřídit také odebírání událostí v XML formátu pomocí webové služby (web services). Tato služba vyžaduje specifické programové vybavení a je vhodná zejména pro klienty, kteří mají zapsáno věcné právo k velkému počtu nemovitostí - např. banky. Informace o řízeních, ve kterých jste účastníkem, lze odebírat pouze webovou službou.
Máte věcné právo k dotčeným nemovitostem nebo jste účastníky řízení o takovém právu, tj. jste např. :
Službu můžete řešit kdykoliv.
Žádost ke zřízení služby sledování změn se podává na formuláři, který lze zde stáhnout na webových stránkách Českého úřadu zeměměřického a katastrálního.
Podmínkou zřízení služby je prokázání totožnosti. V případě, kdy je žádost podána
O zřízení služby můžete zažádat
Český úřad zeměměřický a katastrální
Odbor správy dat, Oddělení služeb uživatelům
Pod sídlištěm 1800/9
18211 Praha 8
Při zřízení služby vám bude založen zákaznický účet, ve kterém jsou ukládány všechny zprávy, které vám byly zaslány na vámi zvolený kontakt, a který je možno dále obsluhovat přes internetovou aplikaci bez nutnosti návštěvy katastrálního úřadu.
Služba se aktivuje zpravidla do 24 hodin po zaplacení úplaty.
V případě, že jste právnická osoba nebo cizinec, který vlastní v ČR nemovitost anebo má k nemovitosti zapsaný jiný právní vztah, vydáme vám přihlašovací údaje k zákaznickému účtu. Pokud žádost podáte prostřednictvím internetové aplikace nebo ji zašlete datovou schránkou, zašleme vám přístupové údaje do datové schránky.
V případě, že jste fyzická osoba, přihlásíte se do internetové aplikace výhradně prostřednictvím Portálu národního bodu pro identifikaci a autentizaci - Identita občana. Ten slouží k ověření totožnosti osoby u těch online služeb veřejné správy, u kterých je povinnost totožnost prokázat. K prokazování totožnosti online slouží různé identifikační prostředky, mezi nejrozšířenější patří nový občanský průkaz s čipem, který je všem občanům vydáván od 1. 7. 2018 (eOP), nebo přihlášení pomocí uživatelského účtu národní identitní autority (NIA ID).
Přihlášení k zákaznickému účtu není povinné. I v případě, že se do něj nepřihlásíte, bude služba aktivní a v případě změny zápisu v katastru vám o tom bude doručena zpráva. Přihlášení však můžete využít například v případě, že máte jako distribuční kanál zvolenu SMS. V SMS není uvedeno, jaký typ zápisu byl proveden a jaké nemovitosti se týká, obsahem je pouze spisová značka, pod kterou je věc vedena katastrálním úřadem. Úplné informace o zápisu najdete ve zprávě uložené v zákaznickém účtu aplikace.
Podmínkou zřízení služby je prokázání totožnosti. Prokázat svou totožnost můžete několika způsoby.
V případě, že žádost podáváte prostřednictvím internetové aplikace, ověří se totožnost žadatele:
Pokud nevyužijete možnosti založení účtu prostřednictvím internetové aplikace, můžete podat žádost o poskytování služby sledováním změn prostřednictvím datové schránky. Žádost se podává na formuláři, který lze zde stáhnout na webových stránkách Českého úřadu zeměměřického a katastrálního.
Žádost můžete podat elektronicky prostřednictvím:
Při zřízení služby prostřednictvím internetové aplikace, vám, jako novým uživatelům systém po ověření totožnosti nabídne formulář pro registraci.
Při zřízení služby vám bude založen zákaznický účet, ve kterém jsou ukládány všechny zprávy, které vám byly zaslány na vámi zvolený kontakt, a který je možno dále obsluhovat přes internetovou aplikaci bez nutnosti návštěvy katastrálního úřadu.
Služba se aktivuje zpravidla do 24 hodin po zaplacení úplaty.
V případě, že jste právnická osoba nebo cizinec, který vlastní v ČR nemovitost anebo má k nemovitosti zapsaný jiný právní vztah, vydáme vám přihlašovací údaje k zákaznickému účtu. Pokud žádost podáte prostřednictvím internetové aplikace nebo ji zašlete datovou schránkou, zašleme vám přístupové údaje do datové schránky.
V případě, že jste fyzická osoba, přihlásíte se do internetové aplikace výhradně prostřednictvím Identity občana. Žádné další přihlašovací údaje nepotřebujete.
Přihlášení k zákaznickému účtu není povinné. I v případě, že se do něj nepřihlásíte, bude služba aktivní a v případě změny zápisu v katastru vám o tom bude doručena zpráva. Přihlášení však můžete využít například v případě, že máte jako distribuční kanál zvolenu SMS. V SMS není uvedeno, jaký typ zápisu byl proveden a jaké nemovitosti se týká, obsahem je pouze spisová značka, pod kterou je věc vedena katastrálním úřadem. Úplné informace o zápisu najdete ve zprávě uložené v zákaznickém účtu aplikace.
Zřídíte-li si službu sledování změn, nemůže se vám stát, že dojde u sledované nemovitosti ke změně, aniž byste se o tom dozvěděli.
Pokud nejste spokojeni se zřízením služby, obraťte se na Český úřad zeměměřický a katastrální (email elektronické podatelny: cuzk@cuzk.cz).
None
None