Změny údajů v rejstříku ochranných známek

Hlavní informace

Ochranná známka umožňuje podnikatelům v obchodním styku označovat svoje zboží tak, aby si je spotřebitelé mohli snáze zapamatovat a vybírat. Zápis ochranné známky do rejstříku (viz služba Zápis národní ochranné známky) poskytuje jejímu vlastníkovi právo výlučného užívání zapsaného označení pro vybrané výrobky a služby a zároveň právo zakázat ostatním soutěžitelům na trhu užívat označení shodné nebo podobné pro shodné nebo podobné výrobky nebo služby.

Úřad průmyslového vlastnictví zapisuje do svého rejstříku významné údaje, které se týkají ochranné známky. V případě potřeby můžete podat žádost o uvedení těchto údajů v rejstříku do souladu s novou skutečností.

U právnických osob se jedná například o změnu názvu společnosti, změnu adresy sídla. U fyzických osob se jedná o změnu jména, bydliště. Může se také jednat o změnu vlastníka ochranné známky na základě soudního rozhodnutí (přepis práv). Dále se může jednat o vyznačení tzv. přechodu práv, u právnických osob se jedná zejména o fúze společností, u fyzických osob např. o dědictví ochranné známky. 

Týká se vás to pokud

Žádost o změnu údajů můžete podat, pokud nastaly nové skutečnosti, které je třeba promítnout i do rejstříku, který vede Úřad průmyslového vlastnictví.

Kdy službu řešit

Žádost o zápis změny v údajích se podává tehdy, pokud dojde v běžném životě k nějaké změně a vy potřebujete tuto změnu zaznamenat i u Úřadu průmyslového vlastnictví.

Vyřízení služby - osobně

Co potřebujete pokud službu řešíte

Vyplněný formulář žádost o převod / žádost o změnu. Formulář ve formátu PDF si můžete stáhnout na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví.

Použití formuláře není striktně povinné, pokud však chcete podat bez něj, je i v takovém případě nezbytné uvést všechny náležitosti, které formulář vyžaduje.

Kde a jak službu řešit

Službu lze řešit osobně podáním na podatelně Úřadu průmyslového vlastnictví. K podání lze využít i poštovních služeb. Adresa Úřadu je následující:

Úřad průmyslového vlastnictví

Úřední hodiny podatelny najdete na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví.

Kolik budete platit

None

Vyřízení služby - elektronicky

Co potřebujete pokud službu řešíte

Vyplněný formulář Žádost o převod / žádost o změnu. Formulář žádosti, který můžete elektronicky vyplnit a přímo online podat naleznete v aplikaci e-portál Úřadu průmyslového vlastnictví.

Použití formuláře není striktně povinné, pokud však chcete podat bez něj, je i v takovém případě nezbytné uvést všechny náležitosti, které formulář vyžaduje.

Kde a jak službu řešit

Žádost o změnu se podává na Úřadu průmyslového vlastnictví. Elektronicky můžete žádost podat přímo na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví (e-portál ÚPV):

1. krok

V systému elektronického podání zvolíte formulář Z01 – Žádost o převod/žádost o změnu.

2. krok

Budete vyzváni k registraci či jednorázovému přihlášení, případně k přihlášení přes Identitu občana.

3. krok

Vyplníte formulář Z01. Správnost vyplnění je možné si zkontrolovat pomocí tlačítka v sloupci na levé straně obrazovky. Tento sloupec slouží rovněž k navigaci ve formuláři.

4. krok

Po vyplnění zvolíte jednu z následujících možností podání:

  • přímé podání při přihlášení pomocí Identity občana,
  • odeslání do datové schránky,
  • s elektronickým podpisem,
  • bez elektronického podpisu (V takovém případě je nutné toto podání do 5 dnů potvrdit doručením originálu; to lze učinit pomocí datové schránky, zasláním elektronicky podepsaného dokumentu, poštou nebo osobně).
Vyplněný formulář můžete řádně doručit do Úřadu rovněž mimo systém elektronického podání, a to přímo datovou schránkou (adresa: ix6aa38) či emailem na adresu posta@upv.gov.cz (se zaručeným elektronickým podpisem nebo i bez). K tomu je vhodné využít PDF formulářů, které si můžete stáhnout na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví. V případě podání emailem bez zaručeného podpisu však musíte do 5 dnů podání potvrdit doručením originálu. To lze učinit pomocí datové schránky, zasláním el. podepsaného dokumentu, poštou či osobně.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Údaje v rejstříku Úřadu průmyslového vlastnictví budou po vyřízení žádosti v souladu se skutečným stavem.

Možnosti odvolání

Proti rozhodnutí Úřadu (jde-li o rozhodnutí v prvním stupni) lze podat ve lhůtě 1 měsíce ode dne doručení rozhodnutí rozklad. O rozkladu rozhoduje předseda Úřadu.

Věcné odůvodnění rozkladu musí být předloženo ve lhůtě 1 měsíce ode dne podání rozkladu.

Lhůtu k podání rozkladu, ani lhůtu k podání věcného odůvodnění rozkladu, nelze prodloužit a její zmeškání nelze prominout. 

(§ 42 zákona č. 441/2003 Sb.)

Za přijetí rozkladu se platí správní poplatek ve výši 1000 Kč, který je splatný ve lhůtě pro podání rozkladu (není-li poplatek zaplacen ve lhůtě splatnosti, považuje se rozklad za nepodaný). 

(zákon č. 634/2004 Sb., položka 127)

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None