Změna specifikace označení původu/zeměpisného označení (OP/ZO) v rejstříku EU

Hlavní informace

Zápis označení původu či zeměpisného označení umožňuje chránit proti zneužití název výrobku, jehož původ i vlastnosti jsou v přímé souvislosti s vymezeným územím v České republice. Žádat o zápis mohou právnické osoby (sdružení výrobců) i osoby fyzické (za určitých podmínek). Název výrobku lze chránit:

  • na celém území České republiky (viz služba Národní zápis označení původu/zeměpisného označení (OP/ZO))
  • na celém území Evropské unie (viz služba Žádost o zápis označení původu/zeměpisného označení (OP/ZO) do rejstříku vedeného Evropskou komisí)
  • mezinárodně, tj. v členských zemích Lisabonské dohody (viz služba Mezinárodní zápis označení původu podle Lisabonské dohody o ochraně označení původu a jejich mezinárodním zápisu)

Jako oprávněný uživatel OP/ZO chráněného v EU můžete požádat o změnu specifikace produktu.

V případě, že chcete žádat o změnu národního označení původu / zeměpisného označení, tak využijte službu Žádost o zápis změny v národním zápisu OP/ZO v rejstříku vedeném Úřadem průmyslového vlastnictví.

Pro změnu mezinárodně zapsaného označení původu využijte službu Žádost o zápis změny v mezinárodní zápisu označení původu podle Lisabonské dohody o ochraně označení původu a jejich mezinárodním zápisu.

Týká se vás to pokud

Jste sdružení oprávněných uživatelů a chcete provést změny ve specifikaci.

Kdy službu řešit

Službu můžete využít kdykoli.

Vyřízení služby - osobně

Co potřebujete pokud službu řešíte

Sepsanou žádost o změnu specifikace OP/ZO v rejstříku EU. K podání lze využít formuláře pro nezpoplatněné žádosti, který si můžete ve formátu PDF stáhnout na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví.

Kde a jak službu řešit

Službu lze řešit osobně podáním na podatelně Úřadu průmyslového vlastnictví. K podání lze využít i poštovních služeb. Adresa Úřadu je následující:

Úřad průmyslového vlastnictví

Úřední hodiny podatelny najdete na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví.

Kolik budete platit

None

Vyřízení služby - elektronicky

Co potřebujete pokud službu řešíte

Sepsanou žádost o změnu specifikace OP/ZO v rejstříku EU. K podání lze využít formuláře pro nezpoplatněné žádosti, který můžete vyplnit a přímo online podat prostřednictvím aplikace e-portál Úřadu průmyslového vlastnictví

Kde a jak službu řešit

Žádost o změnu specifikace se podává na Úřadu průmyslového vlastnictví. Elektronicky můžete žádost podat přímo na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví (e-portál ÚPV):

1. krok

V systému elektronického podání zvolíte formulář Z04 - Obecné sdělení / žádost nezpoplatněná.

2. krok

Budete vyzváni k registraci či jednorázovému přihlášení, případně k přihlášení přes Identitu občana.

3. krok

Vyplníte formulář Z04. Správnost vyplnění je možné si zkontrolovat pomocí tlačítka v sloupci na levé straně obrazovky. Tento sloupec slouží rovněž k navigaci ve formuláři.

4. krok

Po vyplnění zvolíte jednu z následujících možností podání:

  • přímé podání při přihlášení pomocí Identity občana,
  • odeslání do datové schránky,
  • s elektronickým podpisem,
  • bez elektronického podpisu (V takovém případě je nutné toto podání do 5 dnů potvrdit doručením originálu; to lze učinit pomocí datové schránky, zasláním elektronicky podepsaného dokumentu, poštou nebo osobně).
Vyplněný formulář můžete řádně doručit do Úřadu rovněž mimo systém eletronického podání, a to přímo datovou schránkou (adresa: ix6aa38) či emailem na adresu posta@upv.gov.cz (se zaručeným elektronickým podpisem nebo i bez). K tomu je vhodné využít PDF formulářů, které si můžete stáhnout na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví. V případě podání emailem bez zaručeného podpisu však musíte do 5 dnů podání potvrdit doručením originálu. To lze učinit pomocí datové schránky, zasláním el. podepsaného dokumentu, poštou či osobně.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Zápis změny specifikace OP/ZO umožňuje oprávněným uživatelům provést nezbytné úpravy v popisu produktu, v jeho názvu, v procesu jeho výroby, v určení vymezeného území v případě, že nastanou objektivní a odůvodněné okolnosti vyžadující takovou změnu.

Možnosti odvolání

Proti rozhodnutí Úřadu (jde-li o rozhodnutí v prvním stupni) lze podat ve lhůtě 15 dní ode dne doručení rozhodnutí rozklad. O rozkladu rozhoduje předseda Úřadu.

(§ 81 ve spojení s § 152 zákona č. 500/2004 Sb.)

Za přijetí rozkladu se platí správní poplatek ve výši 1000 Kč.

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None