Hlavní informace
Obecní úřad obce s rozšířenou působností může po vyjádření Národního památkového ústavu pravomocné rozhodnutí o vymezení ochranného pásma nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové zóny změnit, pokud se změnil účel, pro který bylo ochranné pásmo vymezeno. O změně ochranného pásma nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové zóny rozhoduje obecní úřad obce s rozšířenou působností na návrh krajského úřadu, který tento návrh předem dohodne s Ministerstvem kultury.
Týká se vás to pokud
Jste vlastník nemovitosti v již vymezeném ochranném pásmu nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové zóny, popř. jste vlastníkem nemovitosti, která by do takového, již vymezeného ochranného pásma mohla být zahrnuta.
Kdy službu řešit
None
Vyřízení služby
Co potřebujete pokud službu řešíte
None
Kde a jak službu řešit
Územní rozhodnutí o změně rozhodnutí, které vymezilo ochranné pásmo nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové zóny, přijímá orgán státní památkové péče, kterým je obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu je nemovité národní kulturní památka, památková rezervace nebo památková zóna, pro jejichž ochranu se bylo ochranné pásmo vymezeno, popř. úřad, v jehož správním obvodu se stávající ochranné pásmo nachází.
Kolik budete platit
None
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Změnou rozhodnutí o vymezení ochranného pásma lze změnit jak vlastní územní rozsah daného ochranného pásma nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové zóny, tak podmínky, které jsou pro ochranu nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové zóny stanoveny, popř. lze vymezit, k jakým pracím a na kterých nemovitostech není třeba si vyžadovat závazné stanovisko orgánu státní památkové péče.
Možnosti odvolání
Řádným opravným prostředkem je odvolání, které se podává na obecním úřadě obce s rozšířenou působností, který vydal územní rozhodnutí o změně ochranného pásma. O odvolání rozhoduje nadřízený krajský úřad.
Legislativa
Sankce
Kdokoli, kdo porušuje podmínky určené v rozhodnutí o vymezení ochranného pásma nemovité kulturní památky, může být postižen pokutou až do výše 2 000 000 Kč.
Časté dotazy
Když je ochranné pásmo měněno územním rozhodnutím, tak přeci toto územní rozhodnutí vydává stavební úřad a nikoli orgán státní památkové péče nebo je tomu jinak?
V tomto případě je to opravdu jinak. V § 84 odst. 2 stavebního zákona je speciálně upraven vztah správního orgánu měnícího rozhodnutí o ochranném pásmu (tj. i orgánu památkové péče) k orgánu územního plánování (nikoli stavebnímu úřadu, jak tomu bylo do 1. 1. 2018). Obecní úřad obce s rozšířenou působností může rozhodnout (tedy vydat rozhodnutí o změně ochranného pásma) pouze v souladu se závazným stanoviskem orgánu územního plánování podle § 96b stavebního zákona. Orgán územního plánování v závazném stanovisku určí v souladu s § 96b odst. 3 stavebního zákona, zda je změna ochranného pásma přípustná z hlediska souladu s politikou územního rozvoje a územně plánovací dokumentací a z hlediska uplatňování cílů a úkolů územního plánování (zejména z hlediska § 18 odst. 4 věta první stavebního zákona), či nikoliv. Jestliže shledá záměr přípustným, může stanovit podmínky pro jeho uskutečnění. V rámci změny tohoto ochranného pásma tak stavební úřad vůbec nevystupuje.
Co je míněno tím, že se změnil účel, pro který bylo ochranné pásmo vymezeno?
Účelem ochranného pásma podle § 17 zákona o státní památkové péči je ochrana statku, k jehož ochraně bylo vymezeno, a to z hlediska zájmů státní památkové péče. Je sporné, zda se vůbec může účel ochranného pásma změnit – je dán požadavkem na kvalifikovanou ochranu zájmů památkové péče. Jde totiž o jediný účel, pro který lze takové ochranné pásmo vymezit, a jako takový je výslovně uveden i v § 17 odst. 1 a 3 zákona o státní památkové péči. Uvedenou podmínku je tedy potřeba interpretovat tak, že se nezměnil vlastní účel ochranného pásma, totiž ochrana chráněného statku, nýbrž že se změnily podmínky v území nebo podmínky nezbytné ochrany chráněného statku takovým způsobem, že ochranné pásmo již nemůže plnit svůj účel a je třeba je rozšířit či zpřísnit omezení a zákazy, jež jsou v ochranném pásmu zavedeny, anebo je ochranné pásmo naopak příliš omezující co do podmínek činnosti v něm nebo co do svého územního rozsahu.
Zákon o státní památkové péči tedy nespecifikuje, jakého druhu mohou být změny ochranného pásma. Lze soudit, že předmětem změny může být územní rozsah ochranného pásma i podmínky činnosti v ochranném pásmu. Obecní úřad může také formou změny rozhodnutí o ochranném pásmu využít možnosti, již mu dává § 17 odst. 1 nebo 3 zákona o státní památkové péči, a vyjmout některé nemovitosti nebo některé činnosti v ochranném pásmu z povinnosti vyžádat si závazné stanovisko podle § 14 odst. 2. Důvodem může být například podstatná změna podmínek v území nebo podstatná změna na předmětu ochrany, pokud tato změna zapříčiňuje, že ochranné pásmo buď nemůže plnit svůj účel, tedy chránit předmět ochrany, anebo naopak omezuje (svým rozsahem nebo podmínkami činnosti v něm) nad rámec nezbytný pro ochranu chráněného statku, což je v rozporu s § 2 odst. 3 správního řádu, podle kterého lze do práv adresátů veřejné správy zasahovat jen v nezbytně nutném rozsahu. Důvodem pro změnu ochranného pásma však může být i snaha využít možnost vyjmout některé činnosti a některé práce z režimu povinného vyžadování závazného stanoviska podle § 14 odst. 2 zákona o státní památkové péči.