Hlavní informace
Při prodeji nebo koupi vozidla musíte změnu vlastníka nahlásit. Tuto službu využijete i v případě změny vlastníka po dokončení dědického řízení.
Úřad ověří, zda má vozidlo platné pojištění odpovědnosti.
Týká se vás to pokud
- Kupujete vozidlo,
- prodáváte vozidlo nebo
- jste vozidlo zdědili v dědickém řízení.
Změnu vlastníka musíte zapsat do registru silničních vozidel.
Kdy službu řešit
Žádost o zápis změny vlastníka musíte podat nejpozději do 10 dnů od dokončení prodeje vozidla.
Vyřízení služby - osobně
Co potřebujete pokud službu řešíte
Stávající a nový vlastník se dostaví společně na obecní úřad obce s rozšířenou působností do 10 dnů od dokončení prodeje a předloží:
- vyplněný formulář žádosti,
- osvědčení o registraci vozidla (techničák).
Pokud využijete zmocnění při zastupování, musí být písemná plná moc podepsána úředně ověřeným podpisem zmocnitele.
Vyřízení žádosti vám zabere maximálně 10 minut.
Kde a jak službu řešit
Svou žádost můžete podat osobně nebo zaslat poštou kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností.
Na zvoleném úřadě zaplatíte správní poplatek a vyzvednete si nové doklady k vozidlu.
Kolik budete platit
Poplatek za zápis změny vlastníka nebo provozovatele čtyřkolového motorového vozidla je 800 Kč.
Vyřízení služby - elektronicky
Co potřebujete pokud službu řešíte
Jako původní vlastník elektronicky podáte žádost na Portálu dopravy, kde vyplníte požadované údaje, včetně údajů nového vlastníka a nahrajete elektronicky:
- osvědčení o registraci vozidla (techničák)
Jako původní vlastník vozidla předáte vygenerovaný kód žádosti / odkazu novému vlastníkovi pro dokončení žádosti.
Jako nový vlastník vozidla:
- pomocí kódu / odkazu v prostředí Portálu dopravy načtete připravenou žádost, vyplníte potřebné údaje a žádost podáte elektronicky přímo z prostředí Portálu dopravy.
- následně se dostavíte na vybraný úřad, kde předložíte potřebné dokumenty, uhradíte správní poplatek dle sazebníku poplatků a vyzvednete si nové doklady.
Žádost můžete podat také datovou schránkou nebo e-mailem s kvalifikovaným elektronickým podpisem. Osvědčení o registraci vozidla předložíte osobně při návštěvě úřadu.
Pokud využijete zmocnění při zastupování, musí být písemná plná moc podepsána úředně ověřeným podpisem zmocnitele.
Kde a jak službu řešit
V Portálu dopravy zvolíte obecní úřad s rozšířenou působností, který je pro vás nejvhodnější a přes vygenerovaný kód / odkazz dokončíte zápis změny vlastníka.
Na zvoleném úřadě předložíte osvědčení o registraci vozidla, zaplatíte správní poplatek a vyzvednete si nové dokumenty k vozidlu.
Žádost můžete podat také datovou schránkou nebo e-mailem s kvalifikovaným elektronickým podpisem.
Vyřízení žádosti online vám zabere maximálně 10 minut.
Kolik budete platit
V případě podání žádosti v Portálu dopravy, zaplatíte za zápis změny vlastníka motorového vozidla 640 Kč. Poplatek za podání přes Portál dopravy je snížen o 20 %.
Pokud žádost podáte datovou schránkou nebo e-mailem, zaplatíte za zápis změny vlastníka 800 Kč.
Poplatek zaplatíte osobně na vámi zvoleném obecním úřadě s rozšířenou působností.
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
V registru silničních vozidel bude uveden nový vlastník a bude mu vydáno osvědčení o registraci vozidla.
Možnosti odvolání
None
Legislativa
Sankce
Pokud nepožádáte o zápis změny vlastníka či provozovatele, dopustíte se přestupku, za který vám může být uložena pokuta až do výše 50 000 Kč.
Časté dotazy
Za jak dlouho úřad obvykle vyřídí moji žádost a jaká je zákonná lhůta pro její vyřízení?
Při osobní návštěvě úřadu vyřídíte žádost o zápis nového vozidla na místě (pokud budete mít všechny potřebné podklady). Zákonná lhůta je 30 dní.