Zaevidování kvalifikovaného certifikátu

Hlavní informace

Služba uživatelům Portálu občana umožní provádět zápis údajů o vašem kvalifikovaném certifikátu do registru obyvatel.

Údaje o svém kvalifikovaném certifikátu nejste povinni vyplnit, ale pokud tak učiníte, tak budou mít úřady možnost zkontrolovat, které konkrétní fyzické osobě tento certifikát patří, jelikož z údajů uvedených v certifikátu nemusí být patrno, pro kterou konkrétní osobu byl certifikát vydán.

.Dbejte prosím na dostatečnou bezpečnost svého elektronického podpisu tak, aby nemohlo dojít k jeho zneužití.     
Certifikát můžete kdykoliv smazat. Údaje nejsou referenční a nelze je označit za správné nebo nesprávné (jsou pouze informativní).

Týká se vás to pokud

Jste fyzická osoba co má kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis a má údaje vedené v registru obyvatel.

Kdy službu řešit

V okamžiku přihlášení do Portálu občana lze zaevidovat údaje o kvalifikovaném certifikátu kdykoliv.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Pro zápis kvalifikovaného certifikátu pro elektronický podpis nepotřebujete žádné formuláře žádosti ani údaje

Kde a jak službu řešit

Údaje o vašem kvalifikovaném elektronickém podpisu bude možné zadat i návštěvou nejbližšího kontaktního místa Czech POINT. Služba se nyní připravuje. K přidání certifikátu prozatím využijte prosím elektronickou službu v Portálu občana.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Díky zapsaným údajům o vašem kvalifikovaném certifikátu budou mít úřady možnost snadněji zkontrolovat platnost vašeho elektronického podpisu. Dále úřady pak budou moci elektronickému podpisu založenému na tomto certifikátu přisoudit právní účinky úředně ověřeného podpisu v případech, kdy právní předpis stanovuje požadavek úředního ověření podpisu.

Možnosti odvolání

None

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

Jaké údaje o kvalifikovaném podpisu mohu do registru obyvatel zapsat?
  • Sériové číslo – obsahuje sériové číslo certifikátu (v certifikátu je uvedeno v decimálním nebo hexadecimálním tvaru), maximální povolená délka je 128 znaků.
  • Vydavatel – obsahuje název vydavatele certifikátu (řetězec uvedený v certifikátu obsahuje řadu údajů, jako název vydávající autority, obchodní název poskytovatele certifikátu, označení země, číselný identifikátor), maximální povolená délka je 255 znaků.
  • Platnost – obsahuje datum konce platnosti certifikátu.
Jaké jsou požadavky pro úspěšné ověření certifikátu?
  • Zapisované údaje o certifikátu se mohou týkat pouze kvalifikovaného certifikátu pro elektronický podpis. Zapisované údaje o certifikátu budou ověřeny kontrolním mechanismem, zda váš předložený certifikát je kvalifikovaný nebo ne.
  • Datum platnosti certifikátu nemůže být zadáno do minulosti. Proto nelze zapsat údaje o již expirovaném certifikátu.
  • Stručný popis problematiky ověřování zahraničních kvalifikovaných certifikátů je uveden na stránce Ministerstva vnitra.
Požadovaný formát pro nahrání veřejné části Vašeho kvalifikovaného certifikátu je PEM nebo DER.

Mohu si do registru obyvatel zadat více kvalifikovaných elektronických podpisů?

Ano, do registru obyvatel lze zadat více vašich kvalifikovaných certifikátů pro elektronický podpis.

V Portálu občana najdete historii vašich zadaných kvalifikovaných elektronických podpisů a zapsaných údajů o kvalifikovaných certifikátech, jejichž platnost již vypršela.

V zobrazení historie jsou certifikáty chronologicky řazeny dle data konce platnosti od nejmladšího data platnosti po nejstarší.

Mohu si do registru obyvatel zadat i jiné druhy elektronických podpisů?

Do registru obyvatel lze zapsat pouze údaje o kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis splňující požadavky evropského nařízení eIDAS.

Je možné zadané údaje o kvalifikovaném elektronickém podpisu vymazat z registru obyvatel?

Ano, v Portálu občana je možné provést výmaz údajů o vybraném certifikátu.  
Pouze kvůli možnosti ověřování elektronického podpisu na dříve podepsaných dokumentech budou expirované  certifikáty v registru obyvatel ponechány. Zůstane tak na vůli subjektu údajů, zda své údaje o neplatném certifikátu z registru obyvatel odstraní či nikoli.

Co je registr obyvatel?

Registr obyvatel slouží k udržování aktuálních údajů o vás, jako je jméno, příjmení nebo adresa trvalého pobytu. Nově umožňuje i uložení informací o vašem kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis. Údaje o takovém certifikátu se mohou hodit, pokud například potřebujete prokázat, že jste danou listinu podepsali skutečně vy.