Výjimka je nezbytná pro jakoukoliv manipulaci s jedinci druhu, včetně mrtvých jedinců a jejich částí, a zásahů do biotopu zvláště chráněných druhů. Zvláště chránění živočichové a rostliny jsou chráněni i uhynulí.
Zvláště chránění živočichové jsou chráněni ve všech svých vývojových stádiích. Chráněna jsou jimi užívaná přirozená i umělá sídla a jejich biotop. Je zakázáno škodlivě zasahovat do přirozeného vývoje zvláště chráněných živočichů, zejména je chytat, chovat v zajetí, rušit, zraňovat nebo usmrcovat. Není dovoleno sbírat, ničit, poškozovat či přemisťovat jejich vývojová stádia nebo jimi užívaná sídla. Je zakázáno je držet, chovat, dopravovat, prodávat, vyměňovat, nabízet za účelem prodeje nebo výměny.
Biotopem druhu je místní prostředí, které splňuje nároky charakteristické pro druhy rostlin a živočichů.
Zvláště chráněné rostliny jsou chráněny ve všech svých podzemních a nadzemních částech a všech vývojových stádiích. I jejich biotop je chráněn. Je zakázáno tyto rostliny sbírat, trhat, vykopávat, poškozovat, ničit nebo jinak rušit ve vývoji. Je též zakázáno je držet, pěstovat, dopravovat, prodávat, vyměňovat nebo nabízet za účelem prodeje nebo výměny. Tato ochrana se na zvláště chráněnou rostlinu nevztahuje, pokud roste v uměle pěstované kultuře.
Pro druhy chráněné na národní úrovni:
Pro druhy chráněné na evropské úrovni:
Zároveň musí být povolení výjimky:
Zamýšlíte provozovat činnost, na kterou se vztahují zákazy plynoucí z druhové ochrany – zpravidla půjde o jakoukoliv manipulaci se zvláště chráněnými druhy, a to včetně manipulace s jejich vývojovými stádii a již uhynulými jedinci a jejich částmi, a zásahy do biotopů těchto druhů.
Jedná se o předchozí souhlas, o který je potřeba požádat s dostatečným předstihem alespoň 60 dní (ideálně však 90 dní) před plánovanou realizací.
Musíte orgánu ochrany přírody doložit žádost, která bude obsahovat obecné náležitosti stanovené správním řádem.
Dále předložíte projektovou dokumentaci záměru, kterou předkládáte v rámci povolovacího řízení podle jiných právních předpisů, nebo jinou obdobnou dokumentaci, která umožní posoudit předmět žádosti. Tato dokumentace obsahuje zejména:
a) údaje o přesném umístění a rozsahu záměru, o investorovi a osobě, která projektovou dokumentaci záměru zpracovala,
b) podrobný popis technického a technologického řešení, spočívající zejména v popisu charakteru záměru, zdůvodnění umístění záměru z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem, včetně přehledu zvažovaných variant a hlavních důvodů pro jejich výběr, popřípadě odmítnutí, z hlediska ochrany přírody a krajiny,
c) informace o termínu zahájení provádění záměru a jeho dokončení, délce provozu a termínu případné likvidace záměru,
d) informace o vstupech a výstupech a z nich vyplývajících předpokládaných vlivech záměru na okolní přírodu a krajinu v době provádění, provozu a případné likvidace záměru,
e) stanovisko orgánu ochrany přírody k významnosti vlivů koncepcí a záměrů na evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti nebo posouzení vlivů záměru na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, nejedná-li se přímo o žádost o toto stanovisko, a hodnocení vlivů zamýšleného zásahu podle části druhé, třetí a páté zákona o ochraně přírody a krajiny, jsou-li podle tohoto zákona vyžadovány,
f) technické výkresy a mapovou dokumentaci.
Dále v žádosti uvedete následující údaje o záměru, pokud již nejsou součástí projektové dokumentace:
a) charakteristiku stavu přírody a krajiny v dotčeném území, které budou záměrem pravděpodobně významně ovlivněny, zejména strukturu a ráz krajiny, její geomorfologii a hydrologii, ekosystémy a jejich složky, biotopy druhů, části území a druhy chráněné podle zákona o ochraně přírody a krajiny, zejména významné krajinné prvky, územní systémy ekologické stability krajiny, zvláště chráněná území, ochranná pásma zvláště chráněných území, přírodní parky, evropsky významné lokality, ptačí oblasti, ptáky nebo zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů,
b) charakteristiku možných vlivů a odhad jejich významnosti z hlediska pravděpodobnosti, doby trvání, frekvence a vratnosti,
c) návrh opatření k prevenci, vyloučení a snížení všech významných nepříznivých vlivů na přírodu a popis kompenzací, pokud je to vzhledem k záměru možné,
d) výčet a podrobné vysvětlení důvodů pro vydání souhlasu nebo povolení výjimky, jedná-li se o činnost zakázanou podle zákona o ochraně přírody a krajiny, v souladu s tímto zákonem.
Pokud žádáte o vydání společného rozhodnutí, přiložíte též jednotné environmentální stanovisko, pokud je jeho součástí hodnocení vlivu záměru podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.
Žádost nemá předepsaný formulář, píše se tedy volnou formou.
Žádost o výjimku ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin či živočichů můžete předat osobně nebo zaslat poštou místně příslušnému orgánu ochrany přírody, v jehož územním obvodu záměr zamýšlíte uskutečnit. Pokud se záměr nenachází v žádném ze zvláště chráněných území ze seznamu níže, je tímto orgánem krajský úřad. Kontakty na jednotlivé krajské úřady lze nalézt na Portálu veřejné správy.
To neplatí, pokud se nachází v některém z těchto území:
Národní parky a jejich ochranná pásma - zde žádost podáváte správě národního parku.
Chráněné krajinné oblasti - zde žádost podáváte Agentuře ochrany přírody a krajiny ČR, resp. jejímu regionálnímu pracovišti. Na této interaktivní mapě se zobrazí kontakty příslušného regionálního pracoviště po kliknutí na dotčenou část území.
Národní přírodní památky, národní přírodní rezervace a jejich ochranná pásma - zde žádost podáváte Agentuře ochrany přírody a krajiny ČR, resp. jejímu regionálnímu pracovišti. Na této interaktivní mapě se zobrazí kontakty příslušného regionálního pracoviště po kliknutí na dotčenou část území.
Přírodní rezervace a přírodní památky a jejich ochranná pásma (mimo území chráněné krajinné oblasti – CHKO) – zde žádost podáváte krajskému úřadu. Kontakty na jednotlivé krajské úřady lze nalézt na Portálu veřejné správy.
Přírodní rezervace a přírodní památky a jejich ochranná pásma (na území chráněné krajinné oblasti – CHKO) – zde žádost podáváte Agentuře ochrany přírody a krajiny ČR, resp. jejímu regionálnímu pracovišti. Na této interaktivní mapě se zobrazí kontakty příslušného regionálního pracoviště po kliknutí na dotčenou část území.
Vojenské újezdy – zde žádost podáváte újezdnímu úřadu.
Pokud je příslušným správním orgánem v rámci správního řízení nařízeno místní šetření, uhradíte poplatek 500 Kč za každou započatou hodinu.
Ochrana zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů je důležitá z celé řady hledisek, jako například:
Udržení biodiverzity: Biodiverzita je jako rovnováha přírody, kde všechny druhy na světě spolupracují na udržení populace v rovnováze a ochraně ekosystémů naší planety.
Indikátory zdraví životního prostředí: Ohrožené druhy mohou také sloužit jako indikátory zdraví životního prostředí. Když populace klesají, může to signalizovat základní problémy, jako je ničení přirozeného prostředí, znečištění nebo změna klimatu.
Boj proti změně klimatu: Změna klimatu je úzce spojena se ztrátou biodiverzity. Proto je ochrana - a obnova - biodiverzních ekosystémů nezbytná v boji proti změně klimatu.
Ekonomické dopady: Ochrana ohrožených druhů může mít také ekonomické dopady, například prostřednictvím ekoturistiky.
Zdravotní přínosy: Některé ohrožené druhy mohou poskytnout cenné zdroje pro lidské populace, včetně potenciálních léčebných objevů.
Etické a emocionální důvody: Existuje také morální zodpovědnost chránit ohrožené druhy.
Vzdělání a povědomí: Ochrana ohrožených druhů může také přispět k vědeckému výzkumu a vzdělávání.
Technologické inovace: Ochrana ohrožených druhů může vést k technologickým inovacím v oblasti ochrany přírody.
Právní a politické rámce: Ochrana ohrožených druhů je často podporována právními a politickými rámcovými dokumenty.
Takže ochrana zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů podle zákona o ochraně přírody a krajiny má pro společnost mnoho benefitů a provádění činností, na které se vztahují zákazy plynoucí z druhové ochrany, lze proto povolovat ve zcela výjiměčných případech.
V případě, že nesouhlasíte s rozhodnutím orgánu ochrany přírody o vaší žádosti, můžete se proti rozhodnutí v něm vydanému odvolat k nadřízenému správnímu orgánu, a to prostřednictvím orgánu ochrany přírody, který vydal toto rozhodnutí.
Za zásah do přirozeného vývoje zvláště chráněných druhů rostlin bez platné výjimky nebo v rozporu s ní hrozí:
Za zničení zvláště chráněné rostliny kriticky nebo silně ohroženého druhu nebo způsobení jejího úhynu zásahem do jejího životního prostředí hrozí:
Za zásah do přirozeného vývoje zvláště chráněných druhů živočichů, jejich zraňování, chování bez platné výjimky nebo v rozporu s ní hrozí:
Za přímé usmrcení zvláště chráněného živočicha zařazeného do kategorie ohrožených přímo nebo způsobení jeho úhynu nedovoleným zásahem do jejich životního prostředí nebo chytání zvláště chráněných živočichů hrozí:
Za přímé usmrcení zvláště chráněného živočicha zařazeného do kategorie kriticky nebo silně ohrožených přímo nebo způsobení jeho úhynu nedovoleným zásahem do jejich životního prostředí nebo chytání zvláště chráněných živočichů hrozí:
V Nálezové databázi ochrany přírody můžete získat přibližnou informaci, zda byly v lokalitě učiněny nálezy zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů. Databáze však není, ani nemůže být, úplným výčtem lokalit, kde se zvláště chráněné druhy vyskytují. V případě, že se domníváte, že by se v lokalitě zvláště chráněné druhy mohly vyskytovat, můžete kontaktovat orgán ochrany přírody, který je příslušný k povolení druhové výjimky a požádat o poskytnutí předběžné informace k povinnostem v rámci cílové lokality.