Hlavní informace
Matriční doklad (rodný, oddací nebo úmrtní list a doklad o registrovaném partnerství) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství, zemřela nebo vstoupila do registrovaného partnerství.
Jde-li o narození, uzavření manželství, resp. partnerství, vstup do registrovaného partnerství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá Úřad městské části Brno-střed, zvláštní matrika.
Při ztrátě rodného, oddacího, úmrtního listu nebo dokladu o registrovaném partnerství může matriční úřad vydat jeho druhopis. Originálem je i vystavený druhopis (stejnopis) matričního dokladu.
O vydání matričního dokladu můžete matriční úřad požádat také elektronicky prostřednictvím datové schránky nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem. Matriční doklad v listinné podobě bude zaslán na doručenku do vlastních rukou; v případě pobytu v zahraničí je možné zvolit také doručení na zastupitelský úřad České republiky.
Více informací najdete v části Vyřízení služby – Elektronicky.
Týká se vás to pokud
O vydání matričního dokladu mohou požádat:
- fyzické osoby, kterých se zápis týká, jejich manželé, partneři, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, sourozenci a zmocnění zástupci,
- státní orgány České republiky nebo orgány územních samosprávných celků pro úřední potřebu,
- statutární orgány církví nebo duchovní jimi zmocnění, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. 12. 1949,
- fyzické osoby, které prokáží, že je to nezbytné pro uplatnění jejich práv před státními orgány České republiky nebo před orgány územních samosprávných celků,
- osoby, které prokáží, že je to nezbytné k uplatnění právních nároků v cizině.
Kdy službu řešit
Službu můžete začít řešit kdykoli.
Vyřízení služby - osobně
Co potřebujete pokud službu řešíte
Za účelem vydání matričního dokladu předložíte:
- žádost o vydání matričního dokladu,
- průkaz totožnosti,
- případně doklad, kterým prokážete, že se požadovaný matriční doklad týká členů vaší rodiny,
- případně doklad, kterým prokážete, že je to nezbytné pro uplatnění vašich práv před státními orgány České republiky nebo před orgány územních samosprávných celků,
- případně doklady, kterými prokážete, že před orgánem cizího státu uplatňujete svůj právní nárok v řízení a že uplatnění právního nároku je skutečně závislé na poskytnutí matričního dokladu,
- plnou moc, požádáte-li prostřednictvím zmocněnce (podpis na plné moci musí být úředně ověřen).
Formulář žádosti o vydání matričního dokladu není předepsán, ale pokud zasíláte žádost poštou, měla by obsahovat následující údaje:
Žádáte-li o vydání vašeho rodného listu, uveďte:
- jméno (popř. jména) a příjmení
- jméno a příjmení v době narození
- datum narození
- místo narození
- rodné číslo (pokud bylo přiděleno)
Vyberte způsob doručení:
- poštou do vlastních rukou (je-li to možné; pouze v rámci EU) – uveďte poštovní adresu nebo
- na zastupitelský úřad ČR – uveďte adresu zastupitelského úřadu.
Uveďte, zda žádáte o vícejazyčný standardní formulář – ANO/NE.
Žádáte-li o vydání rodného listu pro člena rodiny (manžela/manželku, partnera/partnerku, rodiče, dítě, prarodiče, vnuka/vnučku, pravnuka/pravnučku, sourozence) nebo jako zmocněnec, uveďte:
- údaje žadatele (vaše)
- jméno (popř. jména) a příjmení
- datum narození
- místo narození
- rodné číslo (pokud bylo přiděleno)
- oprávnění požádat o rodný list (příbuzenský vztah nebo plná moc od osoby, o jejíž rodný list žádáte, s jejím úředně ověřeným podpisem)
- údaje osoby, o jejíž rodný list žádáte
- jméno (popř. jména) a příjmení
- jméno a příjmení v době narození
- datum narození
- místo narození
- rodné číslo (pokud bylo přiděleno)
Vyberte způsob doručení:
- poštou do vlastních rukou (je-li to možné; pouze v rámci EU) – uveďte poštovní adresu nebo
- na zastupitelský úřad ČR – uveďte adresu zastupitelského úřadu.
Uveďte, zda žádáte o vícejazyčný standardní formulář – ANO/NE.
Žádost o vydání matričního dokladu vám zabere zhruba 10 minut.
Kde a jak službu řešit
- Osobně nebo písemně se obrátíte na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad se jedná, narodila, uzavřela manželství, resp. partnerství, zemřela nebo vstoupila do registrovaného partnerství.
- Jde-li o narození, uzavření manželství, resp. partnerství, úmrtí nebo vstup do registrovaného partnerství státního občana České republiky v cizině, pak se obraťte na níže uvedený úřad:
Úřad MČ Brno-střed, zvláštní matrika
- V případě pochybností, který matriční úřad vede matriční knihu, v níž je narození, uzavření manželství, vstup do registrovaného partnerství nebo úmrtí zapsáno, poskytne potřebné informace kterýkoli matriční úřad nebo krajský úřad.
- Matriční úřad zašle matriční doklad oprávněné osobě na doručenku do vlastních rukou, případně prostřednictvím zastupitelského úřadu ČR v zahraničí, nebo jej vydá žadateli osobně po předložení platného průkazu totožnosti.
- Má-li být matriční doklad použit v zahraničí v rámci Evropské unie, vydá matriční úřad na žádost fyzické osoby k matričnímu dokladu také vícejazyčný standardní formulář vyhotovený podle přímo použitelného předpisu Evropské unie.
- Žádost může být podána také prostřednictvím zastupitelského úřadu České republiky v zahraničí, v tom případě vybere příslušný poplatek zastupitelský úřad.
Kolik budete platit
- Za vydání rodného, oddacího nebo úmrtního listu nebo dokladu o registrovaném partnerství uhradíte správní poplatek ve výši 300 Kč.
- Za vydání vícejazyčného standardního formuláře uhradíte správní poplatek ve výši 100 Kč.
- Při osobním vyřízení žádosti hradíte správní poplatek v hotovosti na místě. V dalším případě převodem na bankovní účet nebo poštovní poukázkou.
Vyřízení služby - elektronicky
Co potřebujete pokud službu řešíte
Službu lze vyřídit částečně elektronicky.
1. krok
O vydání matričního dokladu můžete matriční úřad požádat elektronicky prostřednictvím datové schránky nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem.
Matriční úřad vás vyzve k zaplacení správního poplatku převodem a sdělí vám číslo účtu a platební údaje.
Matriční doklad v listinné podobě vám po uhrazení poplatku bude zaslán na doručenku do vlastních rukou; stejně tak v zahraničí v rámci EU, je-li tato služba v dané zemi dostupná. Je možné zvolit také doručení na zastupitelský úřad České republiky.
2. krok
V případě pochybností, který matriční úřad vede matriční knihu, v níž je narození, uzavření manželství, vstup do registrovaného partnerství nebo úmrtí zapsáno, poskytne potřebné informace kterýkoli matriční úřad nebo krajský úřad.
3. krok
Má-li být matriční doklad použit v zahraničí v rámci Evropské unie, vydá matriční úřad na vaši žádost k matričnímu dokladu také vícejazyčný standardní formulář vyhotovený podle přímo použitelného předpisu Evropské unie.
Kde a jak službu řešit
Elektronicky podaná žádost o vydání rodného listu
- O vydání matričního dokladu můžete příslušný matriční úřad požádat elektronicky prostřednictvím datové schránky nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem.
- Matriční úřad vás vyzve k zaplacení správního poplatku převodem a sdělí vám číslo účtu a platební údaje.
- Matriční doklad v listinné podobě vám po uhrazení poplatku bude zaslán na doručenku do vlastních rukou; stejně tak v zahraničí v rámci EU, je-li tato služba v dané zemi dostupná. Je možné zvolit také doručení na zastupitelský úřad České republiky.
NÁSLEDUJÍCÍ POSTUP JE URČEN VÝHRADNĚ PRO ŽÁDOSTI ZE ZAHRANIČÍ:
Žádáte-li elektronicky ze zahraničí a nevíte, na který matriční úřad se obrátit, odešlete žádost:
- datovou schránkou Ministerstvu vnitra (ID: 6bnaawp) nebo
- e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem na adresu posta@mv.gov.cz.
Do předmětu uveďte „žádost ze zahraničí o rodný list“.
Žádáte-li o vydání vašeho rodného listu, uveďte:
- jméno (popř. jména) a příjmení
- jméno a příjmení v době narození
- datum narození
- místo narození
- rodné číslo (pokud bylo přiděleno)
Vyberte způsob doručení:
- poštou do vlastních rukou (je-li to možné; pouze v rámci EU) – uveďte poštovní adresu nebo
- na zastupitelský úřad ČR – uveďte adresu zastupitelského úřadu.
Uveďte, zda žádáte o vícejazyčný standardní formulář – ANO/NE.
Žádáte-li o vydání rodného listu pro člena rodiny (manžela/manželku, partnera/partnerku, rodiče, dítě, prarodiče, vnuka/vnučku, pravnuka/pravnučku, sourozence) nebo jako zmocněnec, uveďte:
- údaje žadatele (vaše)
- jméno (popř. jména) a příjmení
- datum narození
- místo narození
- rodné číslo (pokud bylo přiděleno)
- oprávnění požádat o rodný list (příbuzenský vztah nebo plná moc od osoby, o jejíž rodný list žádáte, s jejím úředně ověřeným podpisem)
- údaje osoby, o jejíž rodný list žádáte
- jméno (popř. jména) a příjmení
- jméno a příjmení v době narození
- datum narození
- místo narození
- rodné číslo (pokud bylo přiděleno)
Vyberte způsob doručení:
- poštou do vlastních rukou (je-li to možné; pouze v rámci EU) – uveďte poštovní adresu nebo
- na zastupitelský úřad ČR – uveďte adresu zastupitelského úřadu.
Uveďte, zda žádáte o vícejazyčný standardní formulář – ANO/NE.
Vaše žádost bude předána matričnímu úřadu, u kterého bylo zapsáno vaše narození (nebo narození osoby, o jejíž rodný list žádáte).
Matriční úřad vás vyzve k zaplacení správního poplatku převodem na účet úřadu a sdělí vám číslo účtu a platební údaje.
Požádáte-li o vydání matričního dokladu jiné fyzické osoby, vyzve vás matriční úřad také k prokázání splnění zákonných podmínek pro vydání matričního dokladu.
Po zaplacení správního poplatku vám bude rodný list doručen způsobem, který jste zvolili v žádosti.
Žádost o vydání matričního úřadu vám zabere zhruba 10 minut.
Kolik budete platit
- Za vydání matričního dokladu uhradíte správní poplatek ve výši 300 Kč.
- Za vydání vícejazyčného standardního formuláře uhradíte správní poplatek ve výši 100 Kč.
- Správní poplatek uhradíte převodem na bankovní účet matričního úřadu.
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Na základě předložení rodného listu můžete například požádat o vydání občanského průkazu či cestovního dokladu.
Možnosti odvolání
V případě zamítnutí žádosti můžete podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení prostřednictvím matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.
Legislativa
Sankce
Přestupku se dopustíte pokud:
- úmyslně zničíte nebo poškodíte doklady vystavené matričním úřadem,
- úmyslně uvádíte matričnímu úřadu nepravdivé nebo neúplné údaje.
Za přestupek vám může matriční úřad uložit pokutu do 10 000 Kč.
Časté dotazy
Za jak dlouho úřad obvykle vyřidí mojí žádost a jaká je zákonná lhůta pro její vyřízení?
Matriční úřad je povinen rozhodnout o žádosti do 30 dnů. Ve zvlášť složitých případech rozhodne nejdéle do 60 dnů.
Obvykle je žádost vyřízena do 3 týdnů.