Vydání matričního dokladu z matriční knihy

Hlavní informace

Matriční doklad (rodný, oddací nebo úmrtní list a doklad o registrovaném partnerství) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství, zemřela nebo vstoupila do registrovaného partnerství.

Jde-li o narození, uzavření manželství, resp. partnerství, vstup do registrovaného partnerství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá Úřad městské části Brno-střed, zvláštní matrika.

Při ztrátě rodného, oddacího, úmrtního listu nebo dokladu o registrovaném partnerství může matriční úřad vydat jeho druhopis. Originálem je i vystavený druhopis (stejnopis) matričního dokladu.

O vydání matričního dokladu můžete matriční úřad požádat také elektronicky prostřednictvím datové schránky nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem. Matriční doklad v listinné podobě bude zaslán na doručenku do vlastních rukou; v případě pobytu v zahraničí je možné zvolit také doručení na zastupitelský úřad České republiky.

Více informací najdete v části Vyřízení služby – Elektronicky.

Týká se vás to pokud

O vydání matričního dokladu mohou požádat:

  • fyzické osoby, kterých se zápis týká, jejich manželé, partneři, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci, sourozenci a zmocnění zástupci,
  • státní orgány České republiky nebo orgány územních samosprávných celků pro úřední potřebu,
  • statutární orgány církví nebo duchovní jimi zmocnění, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. 12. 1949,
  • fyzické osoby, které prokáží, že je to nezbytné pro uplatnění jejich práv před státními orgány České republiky nebo před orgány územních samosprávných celků,
  • osoby, které prokáží, že je to nezbytné k uplatnění právních nároků v cizině.

Kdy službu řešit

Službu můžete začít řešit kdykoli.

Vyřízení služby - osobně

Co potřebujete pokud službu řešíte

Za účelem vydání matričního dokladu předložíte:

  • žádost o vydání matričního dokladu,
  • průkaz totožnosti,
  • případně doklad, kterým prokážete, že se požadovaný matriční doklad týká členů vaší rodiny,
  • případně doklad, kterým prokážete, že je to nezbytné pro uplatnění vašich práv před státními orgány České republiky nebo před orgány územních samosprávných celků,
  • případně doklady, kterými prokážete, že před orgánem cizího státu uplatňujete svůj právní nárok v řízení a že uplatnění právního nároku je skutečně závislé na poskytnutí matričního dokladu,
  • plnou moc, požádáte-li prostřednictvím zmocněnce (podpis na plné moci musí být úředně ověřen).

Formulář žádosti o vydání matričního dokladu není předepsán, ale pokud zasíláte žádost poštou, měla by obsahovat následující údaje:

Žádáte-li o vydání vašeho rodného listu, uveďte:

  • jméno (popř. jména) a příjmení
  • jméno a příjmení v době narození
  • datum narození
  • místo narození 
  • rodné číslo (pokud bylo přiděleno)

Vyberte způsob doručení:

  • poštou do vlastních rukou (je-li to možné; pouze v rámci EU) – uveďte poštovní adresu nebo
  •  na zastupitelský úřad ČR – uveďte adresu zastupitelského úřadu.

Uveďte, zda žádáte o vícejazyčný standardní formulář – ANO/NE.

Žádáte-li o vydání rodného listu pro člena rodiny (manžela/manželku, partnera/partnerku, rodiče, dítě, prarodiče, vnuka/vnučku, pravnuka/pravnučku, sourozence) nebo jako zmocněnec, uveďte:

  • údaje žadatele (vaše)
    • jméno (popř. jména) a příjmení
    • datum narození
    • místo narození 
    • rodné číslo (pokud bylo přiděleno)
    • oprávnění požádat o rodný list (příbuzenský vztah nebo plná moc od osoby, o jejíž rodný list žádáte, s jejím úředně ověřeným podpisem)
  • údaje osoby, o jejíž rodný list žádáte
    • jméno (popř. jména) a příjmení
    • jméno a příjmení v době narození
    • datum narození
    • místo narození  
    • rodné číslo (pokud bylo přiděleno)

Vyberte způsob doručení:

  • poštou do vlastních rukou (je-li to možné; pouze v rámci EU) – uveďte poštovní adresu nebo
  •  na zastupitelský úřad ČR – uveďte adresu zastupitelského úřadu.

Uveďte, zda žádáte o vícejazyčný standardní formulář – ANO/NE.

Žádost o vydání matričního dokladu vám zabere zhruba 10 minut.

Kde a jak službu řešit

  • Osobně nebo písemně se obrátíte na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad se jedná, narodila, uzavřela manželství, resp. partnerství, zemřela nebo vstoupila do registrovaného partnerství.
  • Jde-li o narození, uzavření manželství, resp. partnerství, úmrtí nebo vstup do registrovaného partnerství státního občana České republiky v cizině, pak se obraťte na níže uvedený úřad:

Úřad MČ Brno-střed, zvláštní matrika

  • V případě pochybností, který matriční úřad vede matriční knihu, v níž je narození, uzavření manželství, vstup do registrovaného partnerství nebo úmrtí zapsáno, poskytne potřebné informace kterýkoli matriční úřad nebo krajský úřad.
  • Matriční úřad zašle matriční doklad oprávněné osobě na doručenku do vlastních rukou, případně prostřednictvím zastupitelského úřadu ČR v zahraničí, nebo jej vydá žadateli osobně po předložení platného průkazu totožnosti.
  • Má-li být matriční doklad použit v zahraničí v rámci Evropské unie, vydá matriční úřad na žádost fyzické osoby k matričnímu dokladu také vícejazyčný standardní formulář vyhotovený podle přímo použitelného předpisu Evropské unie.
  • Žádost může být podána také prostřednictvím zastupitelského úřadu České republiky v zahraničí, v tom případě vybere příslušný poplatek zastupitelský úřad.

Kolik budete platit

  • Za vydání rodného, oddacího nebo úmrtního listu nebo dokladu o registrovaném partnerství uhradíte správní poplatek ve výši 300 Kč.
  • Za vydání vícejazyčného standardního formuláře uhradíte správní poplatek ve výši 100 Kč.
  • Při osobním vyřízení žádosti hradíte správní poplatek v hotovosti na místě. V dalším případě převodem na bankovní účet nebo poštovní poukázkou.

Vyřízení služby - elektronicky

Co potřebujete pokud službu řešíte

Službu lze vyřídit částečně elektronicky.

1. krok

O vydání matričního dokladu můžete matriční úřad požádat elektronicky prostřednictvím datové schránky nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem.

Matriční úřad vás vyzve k zaplacení správního poplatku převodem a sdělí vám číslo účtu a platební údaje.

Matriční doklad v listinné podobě vám po uhrazení poplatku bude zaslán na doručenku do vlastních rukou; stejně tak v zahraničí v rámci EU, je-li tato služba v dané zemi dostupná. Je možné zvolit také doručení na zastupitelský úřad České republiky.

2. krok

V případě pochybností, který matriční úřad vede matriční knihu, v níž je narození, uzavření manželství, vstup do registrovaného partnerství nebo úmrtí zapsáno, poskytne potřebné informace kterýkoli matriční úřad nebo krajský úřad.

3. krok

Má-li být matriční doklad použit v zahraničí v rámci Evropské unie, vydá matriční úřad na vaši žádost k matričnímu dokladu také vícejazyčný standardní formulář vyhotovený podle přímo použitelného předpisu Evropské unie.

Kde a jak službu řešit

Elektronicky podaná žádost o vydání rodného listu

  • O vydání matričního dokladu můžete příslušný matriční úřad požádat elektronicky prostřednictvím datové schránky nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem.
  • Matriční úřad vás vyzve k zaplacení správního poplatku převodem a sdělí vám číslo účtu a platební údaje.
  • Matriční doklad v listinné podobě vám po uhrazení poplatku bude zaslán na doručenku do vlastních rukou; stejně tak v zahraničí v rámci EU, je-li tato služba v dané zemi dostupná. Je možné zvolit také doručení na zastupitelský úřad České republiky.

NÁSLEDUJÍCÍ POSTUP JE URČEN VÝHRADNĚ PRO ŽÁDOSTI ZE ZAHRANIČÍ:

Žádáte-li elektronicky ze zahraničí a nevíte, na který matriční úřad se obrátit, odešlete žádost:

  • datovou schránkou Ministerstvu vnitra (ID: 6bnaawpnebo
  • e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem na adresu posta@mv.gov.cz.

Do předmětu uveďte „žádost ze zahraničí o rodný list“.

Žádáte-li o vydání vašeho rodného listu, uveďte:

  • jméno (popř. jména) a příjmení
  • jméno a příjmení v době narození
  • datum narození
  • místo narození 
  • rodné číslo (pokud bylo přiděleno)

Vyberte způsob doručení:

  • poštou do vlastních rukou (je-li to možné; pouze v rámci EU) – uveďte poštovní adresu nebo
  • na zastupitelský úřad ČR – uveďte adresu zastupitelského úřadu.

Uveďte, zda žádáte o vícejazyčný standardní formulář – ANO/NE.

Žádáte-li o vydání rodného listu pro člena rodiny (manžela/manželku, partnera/partnerku, rodiče, dítě, prarodiče, vnuka/vnučku, pravnuka/pravnučku, sourozence) nebo jako zmocněnec, uveďte:

  • údaje žadatele (vaše)
    • jméno (popř. jména) a příjmení
    • datum narození
    • místo narození 
    • rodné číslo (pokud bylo přiděleno)
    • oprávnění požádat o rodný list (příbuzenský vztah nebo plná moc od osoby, o jejíž rodný list žádáte, s jejím úředně ověřeným podpisem)
  • údaje osoby, o jejíž rodný list žádáte
    • jméno (popř. jména) a příjmení
    • jméno a příjmení v době narození
    • datum narození
    • místo narození  
    • rodné číslo (pokud bylo přiděleno)

Vyberte způsob doručení:

  • poštou do vlastních rukou (je-li to možné; pouze v rámci EU) – uveďte poštovní adresu nebo
  • na zastupitelský úřad ČR – uveďte adresu zastupitelského úřadu.

Uveďte, zda žádáte o vícejazyčný standardní formulář – ANO/NE.

Vaše žádost bude předána matričnímu úřadu, u kterého bylo zapsáno vaše narození (nebo narození osoby, o jejíž rodný list žádáte).

Matriční úřad vás vyzve k zaplacení správního poplatku převodem na účet úřadu a sdělí vám číslo účtu a platební údaje.

Požádáte-li o vydání matričního dokladu jiné fyzické osoby, vyzve vás matriční úřad také k prokázání splnění zákonných podmínek pro vydání matričního dokladu.

Po zaplacení správního poplatku vám bude rodný list doručen způsobem, který jste zvolili v žádosti. 

Žádost o vydání matričního úřadu vám zabere zhruba 10 minut.

Kolik budete platit

  • Za vydání matričního dokladu uhradíte správní poplatek ve výši 300 Kč.
  • Za vydání vícejazyčného standardního formuláře uhradíte správní poplatek ve výši 100 Kč.
  • Správní poplatek uhradíte převodem na bankovní účet matričního úřadu.

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Na základě předložení rodného listu můžete například požádat o vydání občanského průkazu či cestovního dokladu.

Možnosti odvolání

V případě zamítnutí žádosti můžete podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení prostřednictvím matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.

Legislativa

Sankce

Přestupku se dopustíte pokud:

  • úmyslně zničíte nebo poškodíte doklady vystavené matričním úřadem,
  • úmyslně uvádíte matričnímu úřadu nepravdivé nebo neúplné údaje.

Za přestupek vám může matriční úřad uložit pokutu do 10 000 Kč.

Časté dotazy

Za jak dlouho úřad obvykle vyřidí mojí žádost a jaká je zákonná lhůta pro její vyřízení?

Matriční úřad je povinen rozhodnout o žádosti do 30 dnů. Ve zvlášť složitých případech rozhodne nejdéle do 60 dnů.

Obvykle je žádost vyřízena do 3 týdnů.