Stížnost podle správního řádu

Hlavní informace

Proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu můžete podat stížnost, pokud vám správní řád neposkytuje jiný prostředek ochrany.

Stížnost představuje podpůrný prostředek ochrany dotčených osob. Pokud se lze proti postupu správního orgánu bránit jiným prostředkem ochrany podle správního řádu (například odvolání, námitka podjatosti), musíte přednostně využít tento jiný prostředek, nikoliv stížnost.

Týká se vás to pokud

Jste dotčenou osobou a hodláte se bránit proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu (např. nezdvořilost, pochybení při vedení spisu).

Dotčenou osobou je každá osoba, které se činnost správního orgánu v jednotlivém případě dotýká (např. účastník správního řízení, kontrolovaná osoba při provádění kontroly).

Kdy službu řešit

Stížnost lze podat po té, kdy vůči vám došlo k nevhodnému chování úředních osob nebo k chybnému postupu správního orgánu.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

  • Stížnost můžete podat volnou formou.
  • Ve stížnosti uveďte, které věci se týká a proti čemu směřuje (např. stížnost proti nevhodnému chování úřední osoby v řízení vedeném pod spisovou značkou…).
  • Pokud jste fyzickou osobou, uveďte dále své jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování.
  • Pokud věc souvisí s vaší podnikatelskou činností, uveďte jméno a příjmení, popřípadě dodatek odlišující osobu podnikatele nebo druh podnikání, identifikační číslo osob a adresu zapsanou v obchodním rejstříku nebo jiné zákonem upravené evidenci jako místo podnikání, popřípadě jinou adresu pro doručování.
  • Pokud jste právnickou osobou, uveďte svůj název nebo obchodní firmu, identifikační číslo osoby nebo obdobný údaj a adresu sídla, popřípadě jinou adresu pro doručování.
  • Ve stížnosti uveďte označení správního orgánu, kterému je adresována (např. Obecní úřad v…) a svůj podpis.
Můžete též požádat o vyrozumění o výsledku šetření stížnosti a o opatřeních přijatých k nápravě. Požádání se činí volnou formou a může být obsaženo přímo ve stížnosti nebo může být učiněno samostatným úkonem později.

Kde a jak službu řešit

Stížnost můžete podat rovněž prostřednictvím provozovatele poštovních služeb nebo osobně na podatelně příslušného správního orgánu. Stížnost podejte správnímu orgánu, proti jehož postupu směřuje. Stížnost můžete u tohoto správního orgánu podat též ústně; v tomto případě sepíše správní orgán o stížnosti písemný záznam, nelze-li stížnost vyřídit ihned. Tento správní orgán je povinen prošetřit skutečnosti uvedené ve stížnosti. Považuje-li to za vhodné, může vyslechnout vás, osoby, proti nimž stížnost směřuje, popřípadě další osoby, které mohou přispět k objasnění věci.

Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musíte být v této lhůtě vyrozuměn. Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti.
Byla-li stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, je správní orgán povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě. O výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě učiní správní orgán záznam do spisu. výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě vás správní orgán vyrozumí jen tehdy, jestliže o to požádáte.
Pokud se domníváte, že stížnost, kterou jste podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, můžete požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Stížnost vám umožňuje bránit se proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu a dosáhnout nápravy zjištěných pochybení.

Možnosti odvolání

Proti vyřízení stížnosti se nelze odvolat.

Pokud se však domníváte, že stížnost, kterou jste podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, můžete požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti. Žádost o přešetření způsobu vyřízení stížnosti se činí volnou formou. Můžete ji podat stejnými způsoby jako původní stížnost.

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None