Stížnost na zasílání nevyžádaných obchodních sdělení (spam)

Hlavní informace

Pokud jste obdržel/a na váš elektronický kontakt (e-mail, SMS zpráva apod.) obchodní sdělení (spam), tedy nabídku zboží, služeb či cokoli co by podporovalo podnikatelskou činnost odesílatele (podnikatele) a domníváte se, že odesílatel neměl oprávnění toto zaslat (například jste k tomu nedal souhlas, nebo nejste zákazníkem daného odesílatele), můžete si u Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOH) podat stížnost, která bude následně v rámci dozorových činností Úřadu pro ochranu osobních údajů řešena.

Týká se vás to pokud

Jste fyzická osoba, fyzická osoba podnikající či právnická osoba a na váš elektronický kontakt bylo zasláno obchodní sdělení (spam), který jste nežádal/a.

Kdy službu řešit

Kdykoliv od doby, co vám bylo zasláno nevyžádané obchodní sdělení (spam) na váš elektronický kontakt.

Vyřízení služby - osobně

Co potřebujete pokud službu řešíte

Pro vyřízení vaší stížnosti na zasílání obchodních sdělení musíte zejména doložit dané nevyžádané obchodní sdělení (spam) včetně jeho zdrojových údajů, tedy:

  1. vytisknout celý e-mail s obchodním sdělením, a to včetně hlavičky e-mailové zprávy a včetně textu obchodního sdělení,
  2. u SMS zprávy vytisknout např. printscreen zprávy z mobilního telefonu, aby bylo patrné z jakého telefonního čísla, na jaké telefonní číslo a kdy byla zpráva zaslána, a uvést celý text zprávy,
  3. uvést další podrobnosti – např. vztah k odesílateli, doložit případné dřívější odmítání zasílání obchodních sdělení (spamu) vůči danému odesílateli.
Pokud nebude podání dostatečné, budete vyzváni k jeho doplnění.

Kde a jak službu řešit

Stížnost na zasílání obchodních sdělení můžete zaslat poštou nebo podat osobně na podatelně Úřadu pro ochranu osobních údajů:

Úřad pro ochranu osobních údajů

Kolik budete platit

None

Vyřízení služby - elektronicky

Co potřebujete pokud službu řešíte

Pro vyřízení vaší stížnosti na zasílání obchodních sdělení musíte zejména doložit dané nevyžádané obchodní sdělení (spam) včetně jeho zdrojových údajů, tedy:

  1. doložit celý e-mail ve formátu .msg nebo .eml,
  2. u SMS zprávy uvést text zprávy, na jaké telefonní číslo byla poslána a z jakého telefonního čísla – lze provést např. formou printscreenu či fotky z mobilního zařízení,
  3. uvést další podrobnosti – např. vztah k odesílateli, doložit případné dřívější odmítání zasílání obchodních sdělení (spamu) vůči danému odesílateli.

Kde a jak službu řešit

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) s celorepublikovou působností.

Stížnost můžete podat prostřednictvím elektronického formuláře Stížnost na zasílaní obchodních sdělení a ověření stavu | Úřad pro ochranu osobních údajů, též zasláním do datové schránky Úřadu pro ochranu osobních údajů (ID: qkbaa2n) nebo na e-mail: posta@uoou.gov.cz.

Následně obdržíte potvrzení svého podání vč. čísla podání a odkazu Aktuální stav stížnosti na zasílání obchodních sdělení | Úřad pro ochranu osobních údajů, na kterém lze následně zjistit, jak byla vaše stížnost vyřízena.

Dobu vyřízení stížnosti nelze přesně stanovit. Záleží na tom, jakým způsobem se bude vyřizovat, pokud bude vedena kontrola či správní řízení.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

S vaším přispěním při podání stížnosti se kromě vyřízení stížnosti, a tedy nezasílání dalších obchodních sdělení (spamu) na váš kontakt, též zvyšuje povědomí podnikatelů ohledně dodržování podmínek při zasílání obchodních sdělení. Tedy, aby byla obchodní sdělení zasílána jen těm, kteří to chtějí, aby byla sdělení řádně označena, uveden odesílatel a zejména aby byla dána možnost tato sdělení kdykoli odmítnout.

Možnosti odvolání

None

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

Kde naleznu nejčastější otázky a odpovědi k zasílání obchodních sdělení?