Hlavní informace
Nesouhlasí-li osoba, která je příslušníkem Policie České republiky, Hasičského záchranného sboru České republiky, Generální inspekce bezpečnostních sborů, Bezpečnostní informační služby a Úřadu pro zahraniční styky a informace (dále jen „příslušník bezpečnostních sborů Ministerstva vnitra“), se zápisem zaměstnavatele (příslušného útvaru) v evidenčním listu důchodového pojištění a ten ho na základě žádosti této osoby neopraví, může tato osoba požádat orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra, aby vzájemný spor rozhodl.
Týká se vás to pokud
Jste osoba, která je příslušníkem bezpečnostních sborů Ministerstva vnitra, a nesouhlasíte se zápisem zaměstnavatele (příslušného útvaru) ve vašem evidenčním listu důchodového pojištění, zároveň zaměstnavatel odmítá evidenční list včetně jeho stejnopisu na základě vaší žádosti opravit.
Orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra může ve sporu mezi vámi a vaším zaměstnavatelem (příslušným útvarem) o správnosti zápisu v evidenčním listu důchodového pojištění rozhodnout pouze na základě vámi uplatněné žádosti.
Kdy službu řešit
Žádost o rozhodnutí ve sporu mezi vámi a zaměstnavatelem (příslušným útvarem) o správnosti zápisu v evidenčním listu musíte uplatnit do 30 dnů ode dne převzetí stejnopisu evidenčního listu od zaměstnavatele (příslušného útvaru).
Pokud žádost uplatníte po uplynutí 30 dnů ode dne převzetí stejnopisu evidenčního listu, může orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra rozhodnout o prominutí zmeškání této lhůty.
Vyřízení služby
Co potřebujete pokud službu řešíte
Pro využití této služby musíte uplatnit písemnou žádost s jasnou specifikací toho, oč žádáte, s uvedením v jakém zápisu jakého evidenčního listu shledáváte rozpor a se současným uvedením vašeho osobního evidenčního čísla, popř. rodného čísla.
Kde a jak službu řešit
1. Žádost o rozhodnutí ve sporu mezi vámi a zaměstnavatelem (příslušným útvarem) o správnosti zápisu v evidenčním listu, která nemá předepsaný formát, můžete:
• osobně v informační kanceláři orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra.
• poštou zaslat přímo na adresu orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra.
2. V případě zmeškání lhůty 30 dnů ode dne převzetí stejnopisu evidenčního listu od zaměstnavatele (příslušného útvaru) pro uplatnění žádosti o rozhodnutí sporu mezi vámi a zaměstnavatelem (příslušným útvarem) může orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra rozhodnout o prominutí zmeškání této lhůty. Proti tomuto rozhodnutí není přípustné odvolání a současně je toto rozhodnutí vyloučeno ze soudního přezkumu.
3. Orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra posoudí správnost zápisu v evidenčním listu důchodového pojištění a rozhodne váš spor se zaměstnavatelem (s příslušným útvarem). Pokud vám dá za pravdu a shledá, že zápis v evidenčním listu je nesprávný a je nutno ho opravit, orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra vydá a následně vám zašle odůvodněné písemné rozhodnutí, v němž mimo jiné uvede, který zápis má být v daném evidenčním listu opraven a jak. Pokud orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra vaší žádosti nevyhoví, neboť shledá vámi rozporovaný zápis v evidenčním listu jako správný, vydá a následně vám zašle písemné rozhodnutí, v němž uvede důvody nevyhovění žádosti.
4. V případě, že orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra rozhodl o nutnosti opravy vámi rozporovaného zápisu v evidenčním listu, zaměstnavatel (příslušný útvar) má povinnost tento zápis opravit. Originál evidenčního listu s opraveným zápisem zaměstnavatel (příslušný útvar) předloží orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra k uložení do jeho evidence. Vedle toho jeden ze stejnopisů tohoto evidenčního listu vydá zaměstnavatel (příslušný útvar) vám jako jeho zaměstnanci a druhý uloží do své evidence.
Kolik budete platit
Podání uskutečněné poštou je zpoplatněnou dle platného ceníku České pošty či zahraniční poštovní instituce. Úkony provedené osobně zpoplatněny nejsou.
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Odmítá-li váš zaměstnavatel (příslušný útvar) opravit zápis v evidenčním listu důchodového pojištění, s nímž nesouhlasíte, tj. např. dobu účasti na důchodovém pojištění, vyměřovací základ, vyloučené doby, můžete opravy tohoto zápisu docílit rozhodnutím orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra ve sporu mezi vámi a zaměstnavatelem (příslušným útvarem). Zaměstnavatel (příslušný útvar) má povinnost zápis v evidenčním listu a v jeho stejnopisu opravit tak, jak rozhodl orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra.
Možnosti odvolání
Proti rozhodnutí pak lze podat odvolání ve lhůtě do 15 dnů od jeho doručení, a to u orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra, který jej vydal a který taktéž rozhoduje o odvolání. Rozhodnutí o odvolání vydává orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra do 30 dnů od doručení odvolání, tato lhůta se však opět prodlužuje o lhůtu stanovenou pro vydání posudku, která je 60 dnů. Lhůta může být případně i prodloužena o dobu, po kterou se došetřují rozhodné skutečnosti.
Legislativa
Sankce
None
Časté dotazy
None