Revize katastru nemovitostí

Hlavní informace

Katastr nemovitostí je podle katastrálního zákona zdrojem informací, které slouží vedle ochrany práv k nemovitostem i k celé řadě dalších účelů. Z těchto důvodů je nezbytné, aby údaje katastru co nejvíce odpovídaly skutečnému stavu v terénu. Historie ukázala, že spolehnout se pouze na ohlašovací povinnost vlastníků, která je dána katastrálním zákonem, nedostačuje, často i proto, že o ní vlastníci vůbec nevědí. Katastrální úřady proto přistoupily k provádění revize katastru. Předmětem revize jsou např. hranice pozemků, obvody budov, druh pozemku a způsob využití pozemku apod.

Zástupci katastrálního úřadu nejprve porovnáním katastrální mapy s ortofotomapou a následnou pochůzkou v terénu zjišťují skutečný stav, který porovnávají se stavem evidovaným. Následně projednávají s dalšími orgány veřejné moci (obcemi, stavebními úřady, orgány ochrany zemědělského půdního fondu, atd.) možné způsoby odstranění zjištěných nesouladů

Poté se zástupci katastrálního úřadu snaží vlastníky s bydlištěm v místě konání revize osobně seznámit se zjištěnými nesoulady a projednat s nimi způsoby jejich odstranění.

Pokud vlastník není přítomen projednání, a ani si nedomluví jiný termín, nebo se jedná o vlastníka s pobytem mimo území s probíhající revizí, vyzve ho katastrální úřad k projednání písemnou pozvánkou zaslanou na adresu trvalého pobytu

Změny nevyžadující doložení listiny, jako jsou např. vybrané změny druhu pozemku či odstranění zápisu neexistující stavby, se do katastru zapíší z moci úřední, případně na základě potvrzení orgánu veřejné moci.

U změn vyžadujících doložení listiny, jako je např. zápis nové stavby, vyzve katastrální úřad vlastníka k předložení těchto listin.

Cílem revize je dosažení co největšího souladu skutečného stavu se stavem evidovaným v katastru nemovitostí.

V rámci revize katastru katastrální úřad neprovádí nové zaměřování hranic. V případě, že je k odstranění nesouladu zjištěného při revizi nutná listina nebo výsledek zeměměřické činnosti, je k jejich předložení vlastník vyzván.

Provádění revizí nemá vliv na povinnosti vlastníků ohlašovat katastrálnímu úřadu změny údajů katastru týkající se jejich nemovitostí stanovené v katastrálním zákoně. Změny nevyřešené v rámci revize nebo nové změny je i nadále vlastník povinen ohlašovat.

Týká se vás to pokud

Jste vlastník nemovitosti, které se revize katastru dotýká, nebo jste byl osloven katastrálním úřadem v souvislosti s revizí katastru.

Kdy službu řešit

None

Vyřízení služby - elektronicky

Co potřebujete pokud službu řešíte

Při revizi katastru nebudete často muset předkládat žádné dokumenty. Pokud ale budete potřebovat komunikovat s úřadem a např. reagovat na jeho oznámení, je třeba, aby vaše podání mělo náležitosti podle správního řádu.

Z dokumentu musí být zřejmé:

  • která osoba dokument předkládá, jakému správnímu orgánu je určen, které věci se týká a co se navrhuje.
  • Dokument musí být podepsán, jinak ho nelze považovat za podání ve smyslu správního řádu.
  • Fyzická osoba uvede v dokumentu jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování.
  • V podání souvisejícím s její podnikatelskou činností uvede fyzická osoba jméno a příjmení, popřípadě dodatek odlišující osobu podnikatele nebo druh podnikání vztahující se k této osobě nebo jí provozovanému druhu podnikání, identifikační číslo osob a adresu zapsanou v obchodním rejstříku nebo jiné zákonem upravené evidenci jako místo podnikání, popřípadě jinou adresu pro doručování.
  • Právnická osoba uvede v podání svůj název nebo obchodní firmu, identifikační číslo osob nebo obdobný údaj a adresu sídla, popřípadě jinou adresu pro doručování.

Pokud chcete v rámci revize katastru komunikovat s úřadem v elektronické podobě, musíte předkládat dokumenty rovněž v elektronické podobě. Dokumenty mohou v elektronické podobě originálně vzniknout nebo do ní být převeden z listinné podoby.

Převod listiny z listinné do elektronické podoby

Pokud listina vznikne originálně v listinné podobě a následně je do elektronické podoby převedena, musí být tento převod proveden tzv. autorizovanou konverzí.

Autorizovanou konverzi provádějí kontaktní místa veřejné správy (notáři, krajské úřady, matriční úřady, obecní úřady, úřady městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst a úřady městských částí hlavního města Prahy, jejichž seznam stanoví prováděcí právní předpis, zastupitelské úřady určené ministrem zahraničních věcí; Ministerstvo zahraničních věcí zveřejní seznam takových zastupitelských úřadů na svých internetových stránkách, držitel poštovní licence, Hospodářská komora České republiky a další osoby, kterým byla Ministerstvem vnitra udělena autorizace) a advokáti za podmínek stanovených zákonem o advokacii.

Autorizovanou konverzí nelze převádět geometrický plán (ten v elektronické podobě přímo vzniká).

Vytvoření listiny přímo v elektronické podobě

Listina může vzniknout přímo v elektronické podobě, v takovém případě musí být podepsán uznávaným elektronickým podpisem a splňovat obecné požadavky pro elektronické podání (např. formát PDF nebo PDF/A, max. velikost zprávy 20 MB atp.).

Pokud vámi vytvořený dokument nevyžaduje úředně ověřený podpis a v elektronické podobě bude zasílán prostřednictvím vaší datové schránky, nemusí být elektronicky podepsán.

Kde a jak službu řešit

Dokumenty v elektronické podobě lze doručit na adresu elektronické podatelny (e-mail), do příslušné datové schránky nebo na přenosném technickém nosiči dat. Jiné možnosti elektronické komunikace nejsou připuštěny. Dokument se podává na příslušný katastrální úřad, resp. katastrální pracoviště, a to podle místa, kde se nachází nemovitost.

Na internetových stránkách Českého úřadu zeměměřického a katastrálního naleznete Seznam elektronických adres podatelen a ID datových schránek. Územní působnost, stejně jako informace o sídle katastrálního úřadu, katastrálního pracoviště a o úředních dnech a hodinách naleznete na jednotlivých stránkách katastrálních úřadů a pracovišť.

Kolik budete platit

None

Vyřízení služby - osobně

Co potřebujete pokud službu řešíte

Při revizi nebudete často muset předkládat žádné dokumenty. Pokud budete potřebovat komunikovat s úřadem a např. reagovat na jeho oznámení, je třeba, aby vaše podání mělo náležitosti podle správního řádu.

Z dokumentu musí být zřejmé:

  • která osoba dokument předkládá, jakému správnímu orgánu je určen, které věci se týká a co se navrhuje.
  • Dokument musí být podepsán, jinak ho nelze považovat za podání ve smyslu správního řádu.
  • Fyzická osoba uvede v dokumentu jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování.
  • V podání souvisejícím s její podnikatelskou činností uvede fyzická osoba jméno a příjmení, popřípadě dodatek odlišující osobu podnikatele nebo druh podnikání vztahující se k této osobě nebo jí provozovanému druhu podnikání, identifikační číslo osob a adresu zapsanou v obchodním rejstříku nebo jiné zákonem upravené evidenci jako místo podnikání, popřípadě jinou adresu pro doručování.
  • Právnická osoba uvede v podání svůj název nebo obchodní firmu, identifikační číslo osob nebo obdobný údaj a adresu sídla, popřípadě jinou adresu pro doručování.

Kde a jak službu řešit

Dokumenty se podávají na příslušný katastrální úřad, resp. katastrální pracoviště, a to podle místa, kde se nachází nemovitost. Písemná podání doručená poštou nebo osobně přijímá podatelna katastrálního úřadu po celou pracovní dobu ve všech pracovních dnech.

Územní působnost, stejně jako informace o sídle katastrálního úřadu, katastrálního pracoviště a o úředních dnech a hodinách naleznete na jednotlivých stránkách katastrálních úřadů a pracovišť na stránkách cuzk.cz.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Díky revizi katastru se přijde i na nesoulady, které jsou vlastníky vytvořeny záměrně a kdy vlastník záměrně neplní svoji ohlašovací povinnost.

Možnosti odvolání

Proti postupu správního orgánu lze podat stížnost podle § 175 správního řádu nebo lze proti zásahu správního orgánu podat žalobu o ochraně před nezákonným zásahem podle § 82 a násl. soudního řádu.

Legislativa

Sankce

Klientovi při podání návrhu na změnu hranice katastrálního území nehrozí žádné sankce. Může se však dopustit přestupku podle § 57 katastrálního zákona, pokud nesplní povinnosti vlastníka nebo jiného oprávněného podle § 37 katastrálního zákona, např. když se na výzvu katastrálního úřadu nezúčastní jednání nebo na toto jednání nevyšle svého zástupce.

Časté dotazy

None