Řešení spotřebitelských sporů u Finančního arbitra

Hlavní informace

Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (dále též "ADR") nabízí spotřebitelům rychlý a dostupný způsob řešení sporů s podnikateli. Finanční arbitr je příslušným subjektem k rozhodování spotřebitelských sporů na finančním trhu.

Týká se vás to pokud

Máte spotřebitelský spor na finančním trhu.

Finanční arbitr rozhoduje spotřebitelské spory, které se týkají: 

  • platebních služeb,
  • elektronických peněz,
  • spotřebitelského úvěru nebo jiného úvěru,
  • zápůjčky, či obdobné finanční služby,
  • fondů kolektivního investování nebo srovnatelného zahraničního investičního fondu životního pojištění,
  • směnárenského obchodu,
  • stavebního spoření,
  • investičních služeb,
  • vedení jiného než platebního účtu, a jednorázového vkladu.

Kdy službu řešit

Službu je možné řešit kdykoliv, pokud máte spor v oblasti finančního trhu.

Vyřízení služby - osobně

Co potřebujete pokud službu řešíte

Návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který obsahuje:

  • označení koho a čeho se spor týká,
  • doklad o tom, že instituce byla neúspěšně vyzvána k nápravě,
  • vylíčení rozhodných skutečností, důkazy, označení, čeho se navrhovatel domáhá,
  • prohlášení, že nepodal v téže věci žalobu k soudu nebo k rozhodčímu soudu anebo rozhodci
  • prohlášení, a že neuzavřel s institucí dohodu o mimosoudním vyrovnání
  • prohlášení, že si je vědom závaznosti nálezu,
  • plnou moc, je-li navrhovatel zastoupen na základě plné moci,
  • datum a podpis navrhovatele.
Informace o mimosoudním řešení sporů na finančním trhu naleznete na webových stránkách Finančního arbitra.

Kde a jak službu řešit

Návrh zašlete Finančnímu arbitrovi poštou na adresu:

Kancelář finančního arbitra

Návrh je třeba označit jako "návrh na rozhodnutí spotřebitelského sporu".

Kolik budete platit

None

Vyřízení služby - elektronicky

Co potřebujete pokud službu řešíte

Návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který obsahuje:

  • označení koho a čeho se spor týká,
  • doklad o tom, že instituce byla neúspěšně vyzvána k nápravě,
  • vylíčení rozhodných skutečností, důkazy, označení, čeho se navrhovatel domáhá,
  • prohlášení, že nepodal v téže věci žalobu k soudu nebo k rozhodčímu soudu anebo rozhodci
  • prohlášení, a že neuzavřel s institucí dohodu o mimosoudním vyrovnání
  • prohlášení, že si je vědom závaznosti nálezu,
  • plnou moc, je-li navrhovatel zastoupen na základě plné moci,
  • datum a podpis navrhovatele.
Informace o mimosoudním řešení sporů na finančním trhu naleznete na webových stránkách Finančního arbitra.

Kde a jak službu řešit

Návrh zašlete kanceláři Finančního arbitra prostřednictvím:

  • datové schránky (:qr9ab9x) nebo
  • e-mailem se zaručeným elektronickým podpisem na adresu arbitr@finarbitr.cz
Návrh je třeba označit jako "návrh na rozhodnutí spotřebitelského sporu"

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Benefitem služby je ochrana práv spotřebitele způsobem, který je rychlejší a méně nákladný než soudní řízení.

Možnosti odvolání

Spotřebitel má možnost podat námitky proti nálezu Finančního arbitra, rozhodnutí Finančního arbitra je přezkoumatelné soudem. Viz zákon č. 229/2002 Sb., § 16

Legislativa

Sankce

Finanční arbitr může fyzické nebo právnické osobě uložit pořádkovou pokutu až do výše 50 000 Kč, pokud tato bude v řízení ztěžovat postup Finančního arbitra. Finanční arbitr dále může zastavit řízení pro nesoučinnost.

Časté dotazy

None