Řešení spotřebitelských sporů u finančního arbitra

Hlavní informace

Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů nabízí spotřebitelům dostupnější, rychlejší a méně nákladný způsob řešení sporů s podnikateli. Finanční arbitr je státem zřízený orgán mimosoudního řešení spotřebitelských sporů na finančním trhu, který řeší spory mezi spotřebiteli a finančními institucemi v oblasti platebních služeb, elektronických peněz, úvěrů, investic, životního pojištění, stavebního spoření, směny měn a penzijních produktů. Řízení je bezplatné a spotřebitel nemusí být zastoupený advokátem.

Finanční arbitr může řešit pouze spotřebitelské spory, které se týkají poskytování nebo zprostředkování.

  • platebních služeb (účtem, platební kartou apod.)  - např. spor o to, zda instituce správně provedla platbu, zda vám byl oprávněně vyúčtován poplatek za platební transakci nebo zda byla vaše platební karta použita vámi, nebo jinou, neoprávněnou osobou,
  • elektronických peněz při jejich vydání či výměně - např. nastane problém s elektronickou kartou, kterou máte nabitou pro placení za jízdné ve vlaku,
  • spotřebitelských úvěrů - např. spor spotřebitele s věřitelem o výši či oprávněnost poplatku za správu úvěru, či o platnost výpovědi ze smlouvy o úvěru,
  •  kolektivního investování prostřednictvím standardního fondu nebo speciálního fondu, který shromažďuje peněžní prostředky od veřejnosti - např. spor Vás a investiční společnosti o správnosti provedené transakce,
  • životního pojištění - např. spor o to, zda je smlouva o životním pojištění platná;
  • směnárenských obchodů - o např. spor o náhradu škody při nesprávně provedeném směnárenském obchodě (výměně jedné měny za jinou).
  • stavebního spoření – např. spor o ukončení smlouvy o stavebním spoření
  • investičních služeb -  např. spor s obchodníkem s cennými papíry,
  • spořicích účtů – např. spor o výši poplatků za vedení účtu, spory ve věci vkladních knížek,
  • termínovaných vkladů - např. spor o vyplacení vkladu, spor o délce trvání termínovaného vkladu,
  • penzijního připojištění se státním příspěvkem – např. spor o výši vyplaceného státního příspěvku,
  • doplňkového penzijního spoření např. spor o délce trvání smlouvy,
  • panevropského osobního penzijního produktu – např. spor o ukončení této smlouvy,
  • dynamické směny měn např. spor při porušení pravidel prezentace směnných kurzů spotřebitelům

    Spory z některých finančních služeb neřeší finanční arbitr, ale jiný orgán mimosoudního řešení sporů. U finančního arbitra nelze řešit např. spory z neživotního pojištění (pojištění nemovitosti, povinné ručení, havarijní pojištění, úrazové pojištění).

    Před finančním arbitrem můžete řešit spor jak s finanční institucí, která Vám finanční službu poskytla (např. banka, pojišťovna), tak se zprostředkovatelem (např. zprostředkovatel pojištění, zprostředkovatel spotřebitelského úvěru).

Týká se vás to pokud

Jste spotřebitel a chcete řešit spotřebitelský spor, který se týká poskytování nebo zprostředkování. Spotřebitelem je fyzická osoba, která nejedná v rámci své podnikatelské činnosti.

Kdy službu řešit

Návrh na zahájení řízení před finančním arbitrem můžete podat kdykoli.

Před podáním návrhu na zahájení řízení před finančním arbitrem musíte kontaktovat finanční instituci a pokusit se Váš spor vyřešit přímo s touto finanční institucí. V řízení před finančním arbitrem toto musíte prokázat.

Pokud podáte návrh k finančnímu arbitrovi a současně již probíhá soudní řízení v téže věci, finanční arbitr se nemůže Vaším sporem zabývat.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Návrh na zahájení řízení před finančním arbitrem, který lze sepsat volnou formou, musí obsahovat:

  • označení koho a čeho se spor týká,
  • doklad o tom, že instituce byla neúspěšně vyzvána k nápravě,
  • vylíčení rozhodných skutečností,
  • označení důkazů,
  • označení, čeho se navrhovatel domáhá,
  • prohlášení, že navrhovatel nepodal v téže věci žalobu k soudu nebo k rozhodčímu soudu, anebo rozhodci a že neuzavřel s finanční institucí dohodu o mimosoudním vyrovnání,
  • prohlášení, že si je vědom závaznosti rozhodnutí finančního arbitra,
  • plnou moc, je-li navrhovatel zastoupen na základě plné moci,
  • datum a podpis navrhovatele.
    Další informace můžete najít na webu finančního arbitra

Kde a jak službu řešit

Návrh na zahájení řízení před finančním arbitrem zašlete poštou na adresu:

Kancelář finančního arbitra

Legerova 1581/69

110 00 Praha 1

Na stejné adrese lze podat návrh na zahájení řízení také osobně.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Benefitem je vyřešení sporu spotřebitele s finanční institucí. Finanční arbitr usiluje o smírné vyřešení sporu dohodou mezi vámi a finanční institucí, pokud dohoda není možná, vydá finanční arbitr rozhodnutí. Pravomocné rozhodnutí finančního arbitra má stejné účinky jako pravomocné rozhodnutí soudu.

Možnosti odvolání

Proti rozhodnutí finančního arbitra můžete podat odůvodněné námitky. Námitky se podávají finančnímu arbitrovi do 15 dnů od doručení písemného vyhotovení rozhodnutí.

O námitkách rozhoduje finanční arbitr, proti rozhodnutí o námitkách se už nemůžete odvolat.

Pokud nejste spokojeni s rozhodnutím finančního arbitra ve vašem sporu, můžete podat žalobu k soudu. Soud váš spor posuzuje znovu a může rozhodnout zcela jinak, než finanční arbitr. Totéž může udělat finanční instituce.

Legislativa

Sankce

Pokud budete svým jednáním ztěžovat řízení před finančním arbitrem, může vám finanční arbitr uložit pořádkovou pokutu až do výše 50 000 Kč, a to i opakovaně.

Pokud budete zcela nečinní, finanční arbitr řízení zastaví.

Časté dotazy

None