Poskytování služeb střediska výchovné péče

Hlavní informace

Střediska výchovné péče nabízejí pomoc dětem, žákům a studentům, jejich rodinám, školám a školským zařízením, která se týká nevhodného či problémového chování a fungování vztahů v rodině.

Jejich cílem je předcházet vzniku a rozvoji negativních projevů chování dětí nebo narušení jejich zdravého vývoje, zmírňovat, nebo odstraňovat příčiny nebo důsledky již rozvinutých poruch chování a negativních jevů v sociálním vývoji a přispívat ke zdravému osobnostnímu rozvoji dětí.

Klientem ve středisku je dítě, žák či student od 3 let do ukončení přípravy na povolání, nejdéle do 26 let věku.

Rodiče, pedagogové a další osoby podílející se na výchově apod., jsou chápáni jako partneři ve spolupráci.

Poskytování služeb střediska výchovné péče je možné po písemném udělení informovaného souhlasu zákonných zástupců nebo smlouvy. Klient se na základě smlouvy mezi ním a střediskem společně podílí na naplňování individuálních úkolů a cílů.

Cílem činnosti střediska je vzdělávání klientů v oblasti příčin a možností předcházení, zmírňování nebo zastavení poruch chování nebo rizikového chování a podpora sociálních dovedností, např. komunikační dovednosti, posilování sebeúcty, zvyšování zdravého sebeuvědomování, rozvoj empatie, rozvíjení citové vazby mezi dítětem a rodičem, nastavování jasných pravidel v rodině, ve škole, nácvik zvládání stresu, frustrace, zátěže, agrese, hněvu a práce s emocemi a další.

Činnosti jsou poskytovány např. formou výchovně vzdělávací činnosti, terapeutickou činností, konzultací, individuálním i skupinovým vedením.

Střediska poskytují také konzultace, odborné informace a pomoc osobám odpovědným za výchovu, pedagogickým pracovníkům předškolních zařízení, škol a školských zařízení v oblasti výchovy a vzdělávání dětí s rizikem či s projevy poruch chování a negativních jevů v sociálním vývoji a při jejich integraci do společnosti.

Střediska výchovné péče poskytují 3 základní formy péče:

· ambulantní a terénní,

· stacionární (celodenní),

· internátní (pobytové).

První a stěžejní formou je ambulantní práce, kdy klient, popř. zákonný zástupce a další docházejí do střediska na předem objednané konzultace, terapie a jiné. Některá střediska se věnují i školní prevenci rizikového chování a diagnostice třídy.

Další možností je pak docházka klienta do stacionárního oddělení, které poskytuje skupinový program klientům v mimoškolní době denní odbornou a terapeutickou péči (nejdéle však do 19:00 hod.). Klienti se po ukončení odpoledního programu vrací domů a po ukončení celého programu jsou zařazeni do následné ambulantní péče.

Další možností je pobyt klienta v internátním oddělení, které poskytuje ucelený pobyt zpravidla v délce 6 – 8 týdnů. Zde je péče částečně hrazena. Během pobytu dítěte v internátním oddělení není přerušena jeho školní docházka. Pobyt je určen zejména pro děti od šesti do osmnácti let věku s nejrůznějšími projevy tzv. poruch chování, s problémy ve vztahu a v komunikaci s rodiči nebo ve svém širším sociálním prostředí apod., u kterých lze předpokládat alespoň dílčí míru motivace k pozměnění některých svých životních postojů nebo k nápravě svých selhání.

Podmínkou přijetí do stacionárního či internátního oddělení je předchozí ambulantní spolupráce a zpracování základního individuálního programu.

Součástí práce všech typů středisek je podpora a posílení pozitivních rodinných vazeb a rodiny jako celku. Z tohoto důvodu je důležitou podmínkou zájem a udržení spolupráce členů rodiny dítěte.

Týká se vás to pokud

  • (dítě) máš problém s chováním, emocemi (hněv, agrese, výbušnost, smutek, strach), školou a vzděláváním nebo třeba i s návykovými látkami, s navazováním přátelských vztahů, nebo máš pocit, že doma to „nefunguje“, nikdo ti nerozumí a doma, popř. ve škole to už nemůžeš vydržet.
  • (rodič, pedagog) máte problém s výchovou či chováním vašeho dítěte (popř. žáka/ů), máte dojem, že vaše dítě se chová rizikově (neučí se, nezvládá své emoce, je výbušný, nedodržuje pravidla, …) nebo se nedokážete společně dohodnout, máte obavy o jeho zdravý vývoj či z toho, že má již rozvinuté poruchy chování (záškoláctví, zneužívání návykových látek, promiskuita, útěky z domova, krádeže…).

O službu může požádat:

  • rodič (zákonný zástupce dítěte);
  • dítě starší 15 let (požádat o službu může i dítě mladší 15 let, o spolupráci by pak měl být rodič informován);
  • škola nebo školské zařízení.

Kdy službu řešit

Služby střediska výchovné péče můžete řešit kdykoliv, kdy budete mít pocit, že potřebujete pomoci s obtížnou situací týkající se chování dítěte//žáka/rodiče, popř. fungování vaší rodiny.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Nepotřebujete dokládat žádné doklady ani dokumenty.

Kde a jak službu řešit

Službu je možné čerpat v příslušném středisku výchovné péče, a to po telefonickém objednání, kdy se s pracovníkem střediska domluvíte na osobním setkání. V každém kraji se nachází několik středisek.

Konkrétní středisko je možné nalézt v rejstříku škol nebo v databázi ústavní výchovy.

Po nalezení vámi vhodného střediska (lokalitou) je podle názvu středisko možné najít na internetu. Každé středisko má své vlastní webové stránky.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Benefitem je odborná a včasná pomoc dítěti i celé rodině, a to bezplatně (hradí se pouze náklady na ubytování a stravu v případě pobytového programu internátního střediska).

Možnosti odvolání

None

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None