Registr obyvatel je jedním ze čtyř základních registrů České republiky, který slouží ke sdílení dat ve veřejné správě. Obsahuje údaje o občanech a cizincích s povoleným dlouhodobým nebo trvalým pobytem na území České republiky.
V registru obyvatel se vedou tyto údaje:
Díky službě poskytnutí údajů z registru obyvatel jiné osobě máte právo zažádat o jednorázové nebo opakované poskytnutí vymezeného rozsahu údajů z registru obyvatel do datové schránky jiné fyzické, podnikající fyzické nebo právnické osoby. K jednorázovému poskytnutí dojde bezprostředně po dokončení udělení souhlasu s poskytnutím údajů.
K opakovanému poskytnutí dochází v okamžiku, kdy je některý z vámi vymezených údajů změněn, doplněn nebo odstraněn (např. změna adresy místa pobytu, zpřístupnění datové schránky, skončení platnosti občanského průkazu nebo cestovního pasu).
Udělený opakovaný souhlas s poskytnutím údajů z registru obyvatel jiné osobě můžete kdykoli odvolat. Při podání žádosti o odvolání souhlasu se postupuje obdobně, jako při udělení souhlasu.
Pokud požadujete poskytnout údaje podnikající fyzické nebo právnické osobě, pak podmínkou této služby je, že podnikající fyzická nebo právnická osoba takové poskytnutí akceptuje a přihlásila se k odběru dat tímto způsobem. Seznam podnikajících fyzických nebo právnických osob, které službu akceptují a souhlasí s poskytnutím vašich údajů do jejich datové schránky, naleznete zde.
Osoba, které jste údaje z registru obyvatel poskytli, nesmí vaše údaje předat dalším osobám bez vašeho výslovného souhlasu.
Jste občan nebo cizinec s povoleným dlouhodobým nebo trvalým pobytem na území České republiky starší 15 let a chcete své údaje evidované v registru obyvatel poskytnout jiné osobě.
Službu můžete začít řešit kdykoli.
Při osobním podání musíte prokázat svoji totožnost identifikačním dokladem.
Zároveň budete muset sdělit:
Žádost zaslaná poštou musí být opatřena vaším úředně ověřeným podpisem. Úředně ověřený podpis se nevyžaduje, je-li žádost podepsána před zaměstnancem příslušného úřadu.
V takové žádosti uveďte:
Při odvolání souhlasu postupujte obdobně jako při jeho udělení. Ve své žádosti uveďte:
Osobně můžete žádost podat na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT nebo u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností, krajského úřadu nebo Digitální a informační agentury. Žádost podaná osobně na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT je vyřízena okamžitě (na počkání), respektive v závislosti na dostupnosti služeb registru obyvatel.
Žádost můžete také zaslat poštou kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, krajskému úřadu nebo Digitální a informační agentuře. Tato žádost je vyřízena ve lhůtě 30 dnů.
None
Pokud chcete službu řešit elektronicky, je nezbytné využít jeden ze způsobů elektronické identifikace na Portálu občana. Žádost lze rovněž podat volnou formou zaslanou datovou zprávou, popřípadě e-mailem podepsaným uznávaným elektronickým podpisem.
V žádosti uveďte:
Při odvolání souhlasu postupujte obdobně jako při jeho udělení. Ve své žádosti uveďte:
Elektronickou žádost můžete podat prostřednictvím Portálu občana. Tato žádost je vyřízena okamžitě, respektive v závislosti na dostupnosti služeb registru obyvatel.
Žádost je dále možné zaslat prostřednictvím datové zprávy, popř. e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem, a to kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, krajskému úřadu nebo Digitální a informační agentuře. Žádost podaná tímto způsobem je vyřízena ve lhůtě 30 dnů.
None
Benefitem této služby je, že se vaše údaje poskytnou jiné osobě a vy tak nebudete muset dokládat své identifikační údaje, případně změny těchto údajů, jiným způsobem. Digitální a informační agentura zašle vámi vybrané údaje do datové schránky fyzické, podnikající fyzické nebo právnické osoby.
None
None
Aby vás mohla jiná podnikající fyzická nebo právnická osoba jednoznačně ztotožnit, nadefinovala si do formuláře tzv. "zprávu pro příjemce", tj. nepovinné údaje (jako např. číslo smlouvy, číslo odběrného místa apod.) na základě kterých bude moci určit, kdo jí údaje poskytl. Jedná se o doplňující informace, které uvádíte ve své žádosti. Na základě vašeho odvolání souhlasu s poskytnutím údajů bude jiné fyzické, podnikající fyzické nebo právnické osobě zasláno sdělení o ukončení poskytování údajů. Sdělení mimo jiné obsahuje datum a čas udělení a odvolání souhlasu s poskytnutím údajů.