Poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel

Hlavní informace

Požádáte-li o to jako obyvatel, jsou vám poskytnuty údaje vedené v informačním systému evidence obyvatel.

Poskytnuty mohou být tyto údaje:

  1. údaje evidované k osobě samotného obyvatele, např.:
    • jmenné údaje,
    • rodné číslo,
    • adresa místa trvalého pobytu, 
    • rodinný stav,
    • údaje rodičů, dětí a manžela či registrovaného partnera v rozsahu jméno, příjmení, rodné příjmení a rodné číslo, případně datum narození),
  2. údaje o úmrtí, prohlášení za mrtvého nebo prohlášení za nezvěstného vedené k tzv. osobě blízké.
Osobou blízkou se rozumí rodič, prarodič, sourozenec, dítě, vnuk nebo manžel či registrovaný partner obyvatele.

Poskytnout lze i minulé hodnoty evidovaných údajů. 

Týká se vás to pokud

Jste starší 15 let a jste obyvatelem, tj.:

  • státním občanem České republiky,
  • osobou, která pozbyla státní občanství České republiky, nebo
  • cizincem, jenž je rodičem, dítětem, manželem nebo registrovaným partnerem státního občana České republiky.
Údaje o osvojení lze poskytnout pouze obyvateli staršímu 18 letZa obyvatele mladšího 15 let žádá o poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel jeho zákonný zástupce, za obyvatele, který byl omezen ve svéprávnosti, jeho opatrovník.

O poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel může rovněž požádat člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování bylo schváleno soudem, a zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele.

Kdy službu řešit

Zažádat o poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel můžete kdykoliv, a to pokud vás zajímá: 

  • jaké údaje jsou o vás evidovány nebo 
  • kdo vaše údaje z informačního systému evidence obyvatel využil,

případně pokud výpis potřebujete pro doložení svých údajů např. v souvislosti s uzavřením manželství.

Potřebujete-li doklad potvrzující rodinný stav či adresu místa trvalého pobytu pro jeho použití v zahraničí, je třeba požádat nikoli o výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel, ale o "potvrzení".

Výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel má pouze informativní povahu a nelze jej opatřit ověřením pro použití v zahraničí. 

Potvrzení vydávají v rámci své samostatné působnosti obce, kraje, hlavní město Praha a ve vybraných statutárních městech městské části nebo městské obvody.

Vyřízení služby - elektronicky

Co potřebujete pokud službu řešíte

K podání žádosti o poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel můžete využít formulář Žádost o poskytnutí údajů z agendového informačního systému evidence obyvatel, jenž je dostupný na webu Ministerstva vnitra.

V případě nejasností ohledně vyplnění tiskopisu žádosti lze využít dokument s potřebnými informacemi k dispozici zde.

Kde a jak službu řešit

Žádost můžete v elektronické podobě zaslat: 

Žádost lze zaslat:

  • do datové schránky,
  • na e-mailovou adresu elektronické podatelny (v tomto případě je třeba žádost opatřit uznávaným elektronickým podpisem).

Kolik budete platit

Poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel je zpoplatněno ve výši 50 Kč za každou započatou stránku výpisu.

Vyřízení služby - osobně

Co potřebujete pokud službu řešíte

K podání žádosti o poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel můžete využít formulář Žádost o poskytnutí údajů z agendového informačního systému evidence obyvatel, jenž je dostupný na webu Ministerstva vnitra nebo u všech orgánů veřejné moci, kde o poskytnutí údajů můžete požádat.

Žádost musí být opatřena úředním ověřením podpisu. Tato povinnost neplatí, je-li žádost podána osobně a prokážete svou totožnost.

V případě nejasností ohledně vyplnění tiskopisu žádosti lze využít dokument s potřebnými informacemi k dispozici zde.

Kde a jak službu řešit

Žádost můžete v podat osobně nebo zaslat poštou: 

Žádost lze zaslat:

  • do datové schránky,
  • na e-mailovou adresu elektronické podatelny (v tomto případě je třeba žádost opatřit uznávaným elektronickým podpisem).

Kolik budete platit

Poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel je zpoplatněno ve výši 50 Kč za každou započatou stránku výpisu.

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Na základě žádosti o poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel vám bude vydán výpis údajů v rozsahu podané žádosti.

Požádat můžete o poskytnutí všech údajů evidovaných k vaší osobě, včetně údajů minulých, případně pouze o některé z těchto údajů.

Jste-li státním občanem České republiky, mohou vám být v rámci výpisu poskytnuty i jmenné údaje a rodná čísla, případně data narození vašich rodičů, dětí a manžela či registrovaného partnera, nebo např. záznamy o poskytnutí údajů, tj. záznamy, kdo a kdy vaše údaje z informačního systému evidence obyvatel využil.

Na žádost lze obyvateli poskytnout i údaje evidované o úmrtí, prohlášení za mrtvého či prohlášení za nezvěstného osoby blízké; údaje identifikující osobu blízkou uvedete v žádosti, a to včetně označení, zda se jedná o vašeho rodiče, prarodiče, sourozence, dítě, vnuka, manžela či registrovaného partnera.

Záznamy o poskytnutí údajů jsou poskytovány za období 2 let zpětně od data podání žádosti.

Možnosti odvolání

None

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None