Podpora v nezaměstnanosti

Hlavní informace

Podpora v nezaměstnanosti Vám slouží k překlenutí období, po které jako uchazeč o zaměstnání hledáte ve spolupráci s Úřadem práce České republiky zaměstnání.

O podporu v nezaměstnanosti žádá uchazeč o zaměstnání Úřad práce České republiky prostřednictvím. Jenda – Klientská zóna MPSV .Žádost nelze podat samostatně, ale jen v kombinaci s  s žádostí o zprostředkování zaměstnání, kterou lze vyřídit také přes Jenda – Klientská zóna MPSV – více viz služba Evidence uchazeče o zaměstnání - zprostředkování zaměstnání úřadem práce .

Nárok na podporu v nezaměstnanosti má uchazeč o zaměstnání, který požádá pracoviště Úřadu práce České republiky, u kterého je veden v evidenci uchazečů o zaměstnání o poskytnutí podpory v nezaměstnanosti a splní zákonem o zaměstnanosti stanovené podmínky. Základní podmínkou pro vznik nároku na podporu v nezaměstnanosti je získání v rozhodném období (poslední 2 roky před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání) zaměstnáním nebo jinou výdělečnou činností dobu důchodového pojištění v délce alespoň 12 měsíců.

Podmínku předchozího zaměstnání lze splnit i započtením náhradní doby zaměstnání, za kterou se považuje doba:

  • přípravy osoby se zdravotním postižením k práci,
  • pobírání invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně,
  • osobní péče o dítě ve věku do 4 let,
  • osobní péče o fyzickou osobu, která se podle zvláštního právního předpisu považuje za osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni II (středně těžká závislost), ve stupni III (těžká závislost) nebo ve stupni IV (úplná závislost), pokud s uchazečem o zaměstnání trvale žije a společně uhrazují náklady na své potřeby; tyto podmínky se nevyžadují, jde-li o osobu, která se pro účely důchodového pojištění považuje za osobu blízkou,
  • výkonu dlouhodobé dobrovolnické služby na základě smlouvy dobrovolníka s vysílající organizací, které byla udělena akreditace Ministerstvem vnitra, nebo výkonu veřejné služby na základě smlouvy o výkonu veřejné služby, pokud rozsah vykonané služby překračuje v průměru alespoň 20 hodin v kalendářním týdnu,
  • osobní péče o fyzickou osobu mladší 10 let, která se podle zákona o sociálních službách považuje za osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni I (lehká závislost),
  •  trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízené karantény osoby po skončení výdělečné činnosti, která zakládala její účast na nemocenském pojištění podle zákona o nemocenském pojištění, pokud si tato osoba nepřivodila dočasnou pracovní neschopnost úmyslně a pokud tato dočasná pracovní neschopnost nebo nařízená karanténa vznikla v době této výdělečné činnosti nebo v ochranné lhůtě podle zákona o nemocenském pojištění.

Týká se vás to pokud

Jste fyzická osoba, která ztratila zaměstnání a hledáte nové vhodné pracovní uplatnění.

Kdy službu řešit

Službu můžete řešit kdykoli, pokud dojde ke ztrátě zaměstnání a jste vedeni jako uchazeč o zaměstnání v evidenci Úřadu práce ČR.

Vyřízení služby - elektronicky

Co potřebujete pokud službu řešíte

Potřebujete vyplnit žádost o podporu v nezaměstnanosti v aplikaci Jenda – Klientská zóna MPSV. Žádost však není možné podat bez předchozího přihlášení do Evidence uchazečů o zaměstnání pomocí žádosti o zprostředkování zaměstnání v aplikaci Jenda – Klientská zóna MPSV.

K Žádosti o podporu v nezaměstnanosti prosím doložte skutečnosti rozhodné pro přiznání a poskytování podpory v nezaměstnanosti, a to např.:

  • evidenční list důchodového pojištění,
  • potvrzení o zaměstnání (zápočtový list),
  • doklad o výkonu jiné výdělečné činnosti,
  • u osoby samostatně výdělečně činné potvrzením o době trvání účasti na důchodovém pojištění a o vyměřovacím základu pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku,
  • potvrzení zaměstnavatele o výši průměrného výdělku.

Skutečnosti rozhodné pro přiznání a poskytování podpory v nezaměstnanosti je možné doložit také níže uvedenými potvrzeními, které vyplňuje zaměstnavatel:

  • potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti (pracovněprávní vztah),
  • potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti (služební poměr),
  • potvrzení zaměstnavatele o vyplacení odstupného pro účely poskytování podpory v nezaměstnanosti.

Kde a jak službu řešit

Žádost můžete podat   prostřednictvím Klientské zóny JENDA na portálu  Ministerstva práce a sociálních věcé

Při elektronickém podání prostřednictvím aplikace KZ Jenda je nutná datová schránka, bankovní identita nebo identita občana

Aplikace Jenda je jednotným řešením pro správu všech vašich žádostí na jednom místě.

Vyplnění formuláře obvykle trvá přibližně 15 minut, v závislosti na připravenosti potřebných dokumentů.

Kolik budete platit

None

Vyřízení služby - osobně

Co potřebujete pokud službu řešíte

Při osobním podání bude žádost s vámi vyplňovat úředník při tzv. asistovaném podání přes aplikaci Jenda. Žádost však není možné podat bez předchozího přihlášení do Evidence uchazečů o zaměstnání v aplikaci Jenda – Klientská zóna MPSV případně též po asistovaném podání.

K Žádosti o podporu v nezaměstnanosti prosím doložte skutečnosti rozhodné pro přiznání a poskytování podpory v nezaměstnanosti, a to např.:

  • evidenční list důchodového pojištění,
  • potvrzení o zaměstnání (zápočtový list),
  • doklad o výkonu jiné výdělečné činnosti,
  • u osoby samostatně výdělečně činné potvrzením o době trvání účasti na důchodovém pojištění a o vyměřovacím základu pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku,
  • potvrzení zaměstnavatele o výši průměrného výdělku.

Skutečnosti rozhodné pro přiznání a poskytování podpory v nezaměstnanosti je možné doložit také níže uvedenými potvrzeními, které vyplňuje zaměstnavatel:

  • potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti (pracovněprávní vztah),
  • potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti (služební poměr),
  • potvrzení zaměstnavatele o vyplacení odstupného pro účely poskytování podpory v nezaměstnanosti.
    Vyplnění formuláře obvykle trvá přibližně 15 minut, v závislosti na připravenosti potřebných dokumentů.

Kde a jak službu řešit

Žádost můžete podat osobně nebo poštou na kontaktním pracovišti Úřadu práce ČR dle místa trvalého pobytu (místa pobytu) fyzické osoby.

Kontakty na jednotlivá kontaktní pracoviště naleznete na internetových stránkách Úřadu práce ČR v sekci Krajské pobočky.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Tato služba Vám umožní překlenout složitou finanční situaci při ztrátě stálého příjmu ze zaměstnání v období po ztrátě zaměstnání po dobu, ve které jako uchazeč o zaměstnání hledáte ve spolupráci s Úřadem práce České republiky zaměstnání.

Možnosti odvolání

Nejste-li s výsledkem řízení o Podpoře v nezaměstnanosti spokojeni, můžete proti „Rozhodnutí“ podat odvolání a to do 15 dnů od jeho doručení. Odvolání podejte u krajské pobočky Úřadu práce ČR, která o dávce rozhodovala. O odvolání poté rozhoduje Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

Za jak dlouho úřad obvykle vyřídí mou žádost a jaká je zákonná lhůta pro její vyřízení?

Maximální lhůta pro vyřízení žádosti se řídí správním řádem, kdy Úřad práce je povinen vydat rozhodnutí po kompletaci všech nezbytných podkladů bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů od zahájení řízení, ve složitějších případech do 60 dnů, ve zvlášť složitých případech do 90 dnů.