Hlavní informace
Pokud se cítíte být diskriminováni, můžete se obrátit na veřejného ochránce práv (ombudsmana).
Týká se vás to pokud
Někdo vás diskriminoval z následujícího důvodu
- rasa, etnický původ, národnost
- pohlaví
- sexuální orientace
- věk
- zdravotní postižení
- náboženské vyznání
- víra, světový názor
- státní příslušnost
a věc se týkala některé z těchto oblastí
- zaměstnávání, povolání, služební poměr
- přístup k povolání a podnikání
- vzdělání
- sociální zabezpečení
- zdravotní péče
- členství v profesních komorách a v odborech
- zboží a služby včetně bydlení
"Je mi 71 let, jsem sice v důchodu, ale dál úspěšně podnikám a jsem aktivní. S manželkou jsme se chystali do zahraničí s tím, že si tam vypůjčíme auto a budeme cestovat. Půjčovna aut vyžaduje jako garanci kreditní kartu, ale tu mi banka u nás odmítla poskytnout, protože je mi nad 70 let. Obrátil jsem se na ombudsmana, který upozornil banku, že jde o diskriminaci. Banka změnila názor a dnes vydává kreditku i starším klientům."
Kdy službu řešit
Můžete se na nás obrátit v okamžiku, když se vám samotným nepodařilo problém s diskriminací vyřešit.
Vyřízení služby
Co potřebujete pokud službu řešíte
Pokud podáváte podnět poštou nebo ho dáváte na podatelnu:
Podnět samotný musí obsahovat vaše jméno, příjmení a bydliště.
V podnětu popište co nejpřesněji, co se stalo. Jaké jednání považujete za diskriminaci a kdo konkrétně se měl diskriminace dopustit. Dále popište, jestli jste se ve věci podnikali nějaké jiné kroky (např. nahlášení na úřadě nebo podání žaloby k soudu). K podnětu přiložte důkazy, že došlo k diskriminaci, pokud je máte (může jít o různé písemnosti, nahrávky, svědectví jiných lidí a podobně).
Formulář podnětu si můžete stáhnout na našem webu, pokud ho chcete využít. Pro inspiraci můžete využít vzor vyplněného podnětu.
Pokud podáváte podnět osobně:
Podnět můžete sepsat do protokolu. Vezměte si s sebou důkazy prokazující, že k diskriminaci došlo, pokud takové máte.
Ombudsman nemůže poskytovat právní poradentství. Osobní příjem slouží k příjmu podnětů.
Kde a jak službu řešit
Pokud nám chcete podat podnět osobně, můžete to udělat každý všední den mezi 8 a 16 hodinou v Kanceláři veřejného ochránce práv na adrese Údolní 39, 602 00, Brno. To, jak se k nám dostanete, zjistíte v sekci Kontakt na našem webu. Můžete si stáhnout formulář a už vyplněný ho přinést na podatelnu, nebo vám pomůžeme podnět na místě sepsat a podat.
Pokud chcete podnět zaslat poštou, můžete ho zaslat na adresu
Kancelář veřejného ochránce práv
Údolní 39
602 00 Brno
Kolik budete platit
None
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Na základě vaší námitky diskriminace posoudíme, zda mohlo dojít k diskriminaci, a vysvětlíme vám, na co máte právo. Můžeme vyzvat druhou stranu k vyjádření, ta ale nemusí odpovědět. Někdy vám můžeme doporučit, abyste se obrátili na inspekční orgán. Pokud zjistíme diskriminaci a doporučíme vám podat žalobu k soudu, můžeme vám zprostředkovat bezplatné právní zastoupení. Prověříme postup inspekčních orgánů, pokud jste se na ně obrátili.
Inspekční orgány:
práce a zaměstnání ⇒ Inspekce práce
školství ⇒ Česká školní inspekce
zboží a služby ⇒ Česká obchodní inspekce
finanční služby ⇒ Česká národní banka
zdravotní péče ⇒ krajský úřad (v některých případech ministerstvo)
Možnosti odvolání
Pokud nejste spokojeni s vyřízením vašeho podnětu, můžete své výhrady sdělit ombudsmanovi v rámci vašeho spisu.
Legislativa
Sankce
None
Časté dotazy
None