Hlavní informace
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) přijme váš podnět, prověří jej, a pokud o to při podání podnětu požádáte, bude vám také následně sdělena informace, zda SZPI zahájila řízení, nebo zda nebyly shledány důvody k zahájení řízení, popřípadě že byl podnět postoupen jinému příslušnému správnímu orgánu.
SZPI kontroluje v rámci kontrol prodeje potravin a nabídky pokrmů, zda nedochází ke klamání spotřebitele. Označování, propagace a obchodní úprava potravin nesmí uvádět spotřebitele v omyl.Informace o potravinách nesmějí být zavádějící. Je rovněž zakázáno užívání nekalých obchodních praktik.
Kontrola SZPI je také zaměřena na uvádění zavádějících informací o použití produktů, na něž se vztahují chráněná označení původu nebo chráněná zeměpisná označení, případně produktů v režimu zaručené tradiční speciality.
Týká se vás to pokud
V případě, že jste spotřebitel, který zakoupil potravinu, pokrm či tabákový výrobek a v této souvislosti máte podezření na klamání spotřebitele, falšování potravin nebo nekalé obchodní praktiky, můžete podat podnět.
Kdy službu řešit
Pokud máte podezření na klamání spotřebitele, falšování potravin nebo nekalé obchodní praktiky, je vhodné podat podnět bez zbytečného odkladu. Podat podnět lze v kteroukoliv dobu bez časového omezení.
Vyřízení služby
Co potřebujete pokud službu řešíte
Při osobní návštěvě budete zpravidla potřebovat doklad totožnosti, pro podání poštou nejsou zvláštní požadavky na formu podání (není specifický formulář). Ve všech případech podání podnětu je vhodné doložit fotografie výrobku nebo obal výrobku a veškerou dokumentaci související s nákupem výrobku (např. faktury, komunikaci s prodejcem apod.) Je důležité uvést přesný název výrobku a výrobce nebo dovozce, pokud jsou na obale uvedeni. Je vhodné uvést adresu prodejny, ve které jste výrobek zakoupili, datum použitelnosti nebo datum minimální trvanlivosti (kvůli identifikaci šarže) a popsat nedostatky potraviny či pokrmu, které se týkají klamání spotřebitele. V případě podnětu týkajícího se nekalých obchodních praktik je třeba popsat okolnosti takového jednání.
Kde a jak službu řešit
Pokud nevyužijete možnosti podání podnětu prostřednictvím webového formuláře, lze podnět podat také osobně či poštou, a to prostřednictvím adres sídel místně příslušného inspektorátu (kontakty lze dohledat pod tímto odkazem).
Celkový souhrn možností pro podání podnětu a příslušné kontakty naleznete zde.
Kolik budete platit
None
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
SZPI podnět ve své kompetenci (týkající se klamání spotřebitele) prošetří a pokud bude shledán jako oprávněný, budou učiněny další kroky k odstranění případného protiprávního jednání, např. odstranění nevyhovujících výrobků z trhu. V případě prokázání nekalých obchodních praktik bude podnikatelské subjekty sankcionovat.
Možnosti odvolání
None
Legislativa
Sankce
None
Časté dotazy
Co je to podvod – klamání v oblasti potravin a jaké jsou příklady z praxe?
Informace k dané problematice najdete zde.
Co představuje „falšování produktu“ v rámci vinařské problematiky?
Informace k dané problematice najdete zde.