Oznámení povinné osoby o oznamovaném přeshraničním uspořádání

Hlavní informace

Obecně lze uvést, že oznamovací povinnost se týká osob, které vytváří, nabízí a zavádějí oznamovaná přeshraniční uspořádání či se na uvedených procesech podílí. Jedním z výstupů takového uspořádání je:

  • získání daňové výhody,
  • obcházení Společného standardu OECD pro oznamování (tzv. CRS),
  • zastírání skutečného vlastníka.
V určitých případech, uvedených zákonem, přechází oznamovací povinnost na uživatele oznamovaného uspořádání. Jedná se o případy, kdy zprostředkovatel není znám (např. pokud je oznamované přeshraniční uspořádání vytvořeno tzv. in-house) nebo pokud je zprostředkovatel vázán profesní mlčenlivostí a přeshraniční uspořádání nemá žádného dalšího zprostředkovatele.

Dále lze vycházet z předpokladu, že k tomu, aby někdo navrhl nebo nabízel přeshraniční uspořádání, musí z principu existovat souběh těchto skutečností:

  • existence někoho, kdo takové uspořádání navrhuje (ať už je to zprostředkovatel, daňový poplatník nebo jeho zaměstnanec),
  • existence samotného návrhu, jehož záměrem je poskytnout daňovému poplatníkovi (uživateli přeshraničního uspořádání) daňovou výhodu (pozor nezaměňovat s testem hlavního přínosu, který se provádí pouze u některých obecněji vymezených charakteristických znaků, a to za účelem zjištění, zda jednou z hlavních výhod testované situace, je skutečně získání daňové výhody).

Pro existenci „přeshraničního uspořádání“ musí nastat souběh „existence někým navrženého konkrétního uspořádání“ a „určité daňové výhody, případně ukrývání příjmů, majetku či obcházení Společného standardu OECD pro oznamování (CRS) nebo zastírání skutečného vlastníka popsané v charakteristických znacích kategorie D, z takového uspořádání plynoucí“.

Pokud výše uvedený souběh (dále jen „základní souběh“) nenastane, nejde o přeshraniční uspořádání, na něž se vztahuje oznamovací povinnost. Pokud základní souběh existuje, musí být ověřeno naplnění alespoň jednoho z charakteristických znaků uvedených v příloze zákona (případně tam, kde je to potřeba s využitím testu hlavního přínosu).

Další informace k uvedené problematice je možné nalézt v dokumentech častých otázek a odpovědí k DAC6 na internetových stránkách Finanční správy České republiky.

Zprostředkovatelé přeshraničního uspořádání, a v některých případech uvedených zákonem také uživatelé přeshraničního uspořádání, jsou povinni podat Oznámení povinné osoby o oznamovaném přeshraničním uspořádání

Týká se vás to pokud

Jste zprostředkovatelem přeshraničního uspořádání a v některých případech, uvedených zákonem, také uživatelem přeshraničního uspořádání.

Kdy službu řešit

Oznámení o oznamovaném přeshraničním uspořádání podejte do 30 dnů ode dne, kdy:

  • bylo toto uspořádání zpřístupněno pro zavedení,
  • bylo toto uspořádání připraveno k zavedení
  • byl učiněn první krok v zavedení tohoto uspořádání.

V případě, že jste povinnou osobou, která je vedlejším zprostředkovatelem tohoto uspořádání, podejte Oznámení do 30 dnů ode dne, kdy jste poskytl sám nebo prostřednictvím jiné osoby nebo jednotky bez právní osobnosti podporu, pomoc nebo poradenství ve vztahu k tomuto uspořádání.

Oznámení o změně informací o typizovaném oznamovaném přeshraničním uspořádání podejte do 30 dnů od posledního dne kalendářního čtvrtletí, ve kterém k těmto změnám došlo.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

None

Kde a jak službu řešit

None

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Identifikace možných mezer v zákonech, které jsou využívány k daňovým optimalizacím, zastírání skutečného vlastníka či obcházení Společného standardu pro oznamování. V obecné rovině služba přispívá k daňové transparentnosti a k zamezování škodlivých daňových praktik.

Možnosti odvolání

Proti službě se není možné odvolat.

Legislativa

Sankce

Pokud jste povinná osoba a porušíte povinnost uchovávat doklady, může vám správce daně uložit pokutu za nesplnění povinností nepeněžité povahy, a to do výše až 500 000 Kč.

Pokud jste zprostředkovatel uspořádání a porušíte informační povinnost, může vám správce daně uložit pokutu za nesplnění povinností nepeněžité povahy, a to do výše až 500 000 Kč.

Pokud jste povinná osoba a porušíte povinnost při oznamování, může vám správce daně uložit pořádkovou pokutu až do výše 500 000 Kč.

Časté dotazy

Co je DAC6?

Směrnice Evropské unie o správní spolupráci, která ukládá oznamovací povinnost zprostředkovatelům (v zákonem daných případech uživatelům) přeshraničních uspořádání. Tito zprostředkovatelé, počínaje rokem 2020, mají povinnost shromažďovat informace stanovené zákonem a následně je předat Specializovanému finančnímu úřadu.

Kde mohu nalézt bližší informace k problematice DAC6?

Časté otázky a odpovědi k problematice DAC6 můžete nalézt na internetových stránkách Finanční správy České republiky.

Co znamená společný standard?

Jedná se o globální standard výměny informací poskytovaných finančními institucemi daňovým správám vytvořený na půdě OECD.

Co znamená zkratka OECD?

Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj. OECD sdružuje 30 zemí, mezi které paří mj. i Česká republika.