Oprava údajů informačního systému evidence obyvatel

Hlavní informace

Účelem informačního systému evidence obyvatel je vést údaje o každém jednotlivém obyvateli a tyto údaje zpřístupňovat subjektům oprávněným je využívat a editovat je do registru obyvatel, kde nabývají statusu referenčních údajů.

Správnost evidovaných údajů šetří a jejich opravy provádějí obecní úřady obcí s rozšířenou působností; ostatní správní orgány, ale i např. soudy či samotní občané, jsou povinni poskytovat obecním úřadům obcí s rozšířenou působností součinnost předáváním potřebných údajů.

Jako obyvatel máte právo požádat o zjednání nápravy údajů evidovaných k vaší osobě tak, aby byly přesné, úplné a aktuální. Zároveň s tím máte právo požádat, aby nesprávně evidované údaje byly do doby, než bude zjednána jejich náprava, označeny za nesprávné. Údaje informačního systému evidence obyvatel využívají při své činnosti např. ministerstva, finanční úřady, soudy, notáři, katastrální úřady, Policie České republiky, zdravotní pojišťovny a banky; je-li údaj označen za nesprávný, obdrží uživatel takto označeného údaje spolu s hodnotou samotného údaje i informaci o jeho nesprávnosti.

Jste-li cizincem s povoleným pobytem na území České republiky a zároveň rodičem, dítětem, manželem či registrovaným partnerem občana České republiky, pak jsou vaše údaje vedeny v informačním systému cizinců a informační systém evidence obyvatel tyto údaje sdílí; pro zjednání nápravy v informačním systému cizinců kontaktujte pracoviště Ministerstva vnitra příslušné podle místa vašeho pobytu.

Týká se vás to pokud

Jste

  • občanem České republiky,
  • osobou, která státní občanství České republiky pozbyla,
  • cizincem, jenž je rodičem, dítětem, manželem nebo registrovaným partnerem občana,

a máte pochybnosti o správnosti evidovaných údajů, případně jste zjistili, že tyto údaje nejsou vedeny přesně, úplně či aktuálně.

Kdy službu řešit

Prošetření správnosti evidovaných údajů je vhodné iniciovat vždy, máte-li důvodné pochybnosti o tom, že jsou evidovány přesně, úplně či aktuálně. Problém může vyvstat v souvislosti s vyřizováním jiné záležitosti na úřadě či v bance, může vás na něj upozornit notář v souvislosti s dědickým řízením nebo např. policista v rámci silniční kontroly. Problém můžete odhalit z výpisu údajů poskytnutých vám na žádost z informačního systému evidence obyvatel. 

Máte právo požádat o poskytnutí výpisu údajů vedených k vaší osobě v informačním systému evidence obyvatel. Bližší informace naleznete v popisu služby Poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel na žádost obyvatele.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

K podání žádosti o opravu či doplnění údajů informačního systému evidence obyvatel není k dispozici žádný doporučený tiskopis. Žádost sepište tak, aby z jejího znění bylo zřejmé, kdo žádá a čeho se domáhá.

Přiložíte-li k žádosti kopie dokladů osvědčujících správnost rozporovaných údajů, můžete tím urychlit její vyřízení.

Kde a jak službu řešit

Žádost o opravu či doplnění údajů informačního systému evidence obyvatel podejte osobně nebo zašlete poštou obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností podle místa svého trvalého pobytu, případně naposledy hlášeného trvalého pobytu.

Jste-li cizincem, obraťte se na obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu je nebo naposledy byl k trvalému pobytu hlášen váš rodič, dítě, manžel či registrovaný partner, jenž je občanem České republiky.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Na základě vašeho podnětu provede obecní úřad obce s rozšířenou působností šetření a pokud zjistí, že evidované údaje nejsou správné, opraví je. O provedení opravy vás následně vyrozumí. 

Informováni budete i v případě, že obecní úřad obce s rozšířenou působností svým šetřením ověří správnost evidovaných údajů. 

Možnosti odvolání

None

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None