Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce provádějí kontrolu zaměřenou na plnění povinností zaměstnavatelů či dalších právnických a podnikajících fyzických osob, vyplývajících z právních předpisů k zajištění bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a právních předpisů o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení.
Kontrola probíhá na pracovišti kontrolované osoby, tj. zaměstnavatele či jiné právnické a podnikající fyzické osoby tak, aby byl zjištěn reálný stav na pracovišti, přičemž v případě potřeby doložení tohoto stavu je pořizována též fotodokumentace. Ve výjimečných případech (např. nevhodné podmínky u zaměstnavatele, virtuální adresa zaměstnavatele) může kontrola proběhnout na pracovišti kontrolního orgánu, zpravidla za součinnosti kontrolované osoby.
Při kontrole se posuzuje dokumentace vztahující se k vyhrazenému technickému zařízení, a to jak dodaná dodavatelem zařízení, tak dokumentace pořízená v průběhu jeho provozování např.:
Výsledek kontroly je uveden v protokolu o kontrole, který kontrolovaná osoba, tj. zaměstnavatel či další právnická a podnikající fyzická osoba, obdrží po ukončení kontroly.
Inspektor je oprávněn rozhodnout o zákazu používání:
a to až do doby odstranění závady. O tomto je povinen vydat rozhodnutí o zákazu.
Vydat rozhodnutí o odnětí nebo omezení oprávnění nebo osvědčení o odborné způsobilosti k činnostem na vyhrazených technických zařízeních vydaného podle zákona o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení, pokud jeho držitel neprovede řádně prohlídku, revizi nebo zkoušku ve stanoveném rozsahu.
V případě zjištění nesplnění povinností Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektorát práce ukládá nápravná opatření s termínem k jejich odstranění. Za zjištěná porušení pak může zaměstnavateli či jiné právnické a podnikající fyzické osobě inspektor uložit blokovou pokutu. Zjištěná porušení mohou být také podkladem pro zahájení přestupkového řízení.
Jste kontrolovaná osoba, tj. zaměstnavatel či právnická nebo podnikající fyzická osoba, která provozuje vyhrazené technické zařízení.
Okamžikem zahájení kontroly, tj. dnem doručení oznámení o zahájení kontroly kontrolované osobě nebo předložením průkazu inspektora při kontrole, případně předáním záznamu na místě kontroly příslušné osobě.
Kontrolovaná osoba, tj. zaměstnavatel či jiná právnická nebo podnikající fyzická osoba při osobním jednání potřebuje doklad prokazující její totožnost a v případě, že ji zastupuje jiná osoba, potřebuje rovněž plnou moc k prokázání zmocnění k jejímu zastoupení.
V případě, že kontrolovaná osoba v rámci kontroly komunikuje prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, není vyžadováno nic, pouze v případě zastoupení, je rovněž potřebná plná moc.
Osobně lze řešit v místě sídla Státního úřadu inspekce práce a oblastních inspektorátů práce a jejich regionálních kancelářích, podle toho, který úřad provádí kontrolu; stejně tak lze na tuto adresu dokumenty zasílat poštou.
Všechny kontaktní údaje na příslusné Státní úřady inspekce práce jsou uvedeny na:
None
Přínosem kontrolní činnosti Státního úřadu inspekce práce a oblastních inspektorátů práce je, zejména prostřednictvím ověření technického stavu vyhrazeného technického zařízení či ověření dokumentace k vyhrazenému technickému zařízení, zajistit zvýšení bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení, s cílem zajistit co možná nejvyšší ochranu osob a předcházet možným nežádoucím stavům.
Doprovodným přínosem této služby je rovněž ochrana práv zaměstnanců, zajištění dodržování právních povinností zaměstnavatelů či právnických a podnikajících fyzických osob, zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, eliminace pracovní úrazů, zamezení nežádoucího stavu jeho zakázáním, případně náprava zjištěného nežádoucího stavu vydáním opatření k nápravě zjištěných nedostatků.
Proti protokolu o kontrole, resp. proti kontrolnímu zjištění uvedenému v protokolu o kontrole, může kontrolovaná osoba nebo její zástupce podat námitky. Námitky se podávají ke kontrolnímu orgánu, který kontrolu vykonal, ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení protokolu o kontrole, není-li inspektorem stanovena v protokolu o kontrole lhůta delší. Námitky je třeba podat písemně a musí z nich být zřejmé, proti jakému kontrolnímu zjištění směřují a musí obsahovat odůvodnění nesouhlasu s tímto kontrolním zjištěním.
Proti průběhu kontroly může kontrolovaná osoba nebo její zástupce podat stížnost. Stížnost se podává u správního orgánu, který vede řízení, tedy u kontrolního orgánu, který kontrolu vykonal, a to písemně nebo ústně. Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu, přičemž o vyřízení stížnosti musí být stěžovatel vyrozuměn. Má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správním orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.
Proti rozhodnutí o zákazu se může kontrolovaná osoba odvolat. Odvolání se podává u správního orgánu, který zákaz vydal, a to ve lhůtě 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí o zákazu. Odvolání nemá odkladný účinek. V odvolání kontrolovaná osoba musí uvést své identifikační údaje, jaké rozhodnutí napadá a v jakém rozsahu, v čem je spatřován rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo.
Pokud kontrolovaná osoba, tj. zaměstnavatel či jiná právnická nebo podnikající fyzická osoba, neuposlechne bez prokázání vážné překážky výzvy inspektora k dostavení se na pracoviště Státního úřadu inspekce práce nebo oblastního inspektorátu práce a poskytnutí údajů, dokumentů nebo věcí souvisejících s výkonem kontroly, je možné ji za takové jednání uložit pokutu do výše 200.000 Kč.
Pokud kontrolovaná osoba, tj. zaměstnavatel či jiná právnická nebo podnikající fyzická osoba, nevytvoří podmínky pro výkon kontroly, neumožní výkon práv kontrolujícím osobám nebo jim neposkytne potřebnou součinnost (např. neposkytne kopie kontrolních dokladů), může jí být za takové jednání uložena pokuta do výše 500.000 Kč, a to i opakovaně.
Pokud je kontrolou zjištěno porušení povinnosti v oblasti provozu vyhrazených technických zařízení, může být kontrolované osobě, tj. zaměstnavateli či jiné právnické nebo podnikající fyzické osobě, uložena pokuta za spáchání přestupku maximálně v zákonem stanovené výši, jež je různá podle druhu přestupku.
Ano, je-li kontrola zahájena na pracovišti bez přítomnosti kontrolované osoby nebo jejího zástupce, má inspektor povinnost oznámit její zahájení kontrolované osobě dodatečně. Inspektorát po obdržení podnětu ke kontrole vyhodnotí jeho obsah, přičemž rozhodne, z moci úřední, zda a kdy a v jakém rozsahu kontrola bude provedena. O výsledku tohoto posouzení bude informovat podatele podnětu. Ano, inspektor má oprávnění dotazovat se zaměstnanců na skutečnosti související s předmětem kontroly bez přítomnosti dalších osob, tedy i zaměstnavatele. Kontrolovaná osoba, tedy zaměstnavatel, je povinen součinit při kontrole, tj. umožnit její provedení. Toto zahrnuje nejen právo inspektorů vstoupit do prostor zaměstnavatele, pořizovat si fotodokumentaci pracoviště, kopií dokladů předložených ke kontrole, apod. Inspektor je povinen kontrolované osobě doručit protokol ve lhůtě 30 dnů, příp. 60 dnů od posledního kontrolního úkonu. Protokol je doručován na kontrolovanou osobou poštou na určenou adresu, do datové schránky či po domluvě osobně.