Inspekce poskytování sociálních služeb

Hlavní informace

Inspekce poskytování sociálních služeb je základním nástrojem, kterým se zjišťuje úroveň poskytování sociálních služeb s důrazem na ochranu práv klienta.

Inspekce poskytování sociálních služeb probíhají jako neohlášené, protože přímý vstup inspekčního týmu do reality poskytování sociální služby bez předchozího ohlášení podá nezkreslený obraz o přímé práci s klienty sociální služby, profesionalitě způsobu poskytování sociální služby a hlavně o každodenním naplňování požadavků zákona o sociálních službách, v oblasti kvality poskytování pomoci a podpory v základních činnostech, odpovídajících druhu sociální služby jejím jednotlivým klientům.

Kontrolní období je stanovováno zpravidla 1 rok zpět.

Inspekce jsou realizovány na základě neveřejných pololetních plánů, tj. přehledu jednotlivých druhů sociálních služeb u konkrétních poskytovatelů služeb, u kterých je v příslušném období plánováno provedení inspekce, včetně typu inspekce a předběžného termínu provedení místního šetření.

Inspekce kontroluje plnění povinností poskytovatelů sociálních služeb s velkým důrazem na kontrolu kvality poskytované sociální služby v návaznosti na dodržování standardů kvality poskytované sociální služby.

Cílem je identifikovat porušení ustanovení zákona o sociálních službách při poskytování sociálních služeb, ukládat opatření k odstranění těchto nedostatků a následně kontrolovat jejich plnění.

V případě zjištění nedostatků při poskytování sociální služby poskytovateli ukládáme opatření k nápravě. Více se dozvíte v části nazvané Sankce.

Týká se vás to pokud

  • Jste klientem sociální služby vy nebo váš blízký člověk a potřebujete si zjistit o dané sociální službě údaje o její kvalitě.
  • Hledáte instituci, ke které byste mohl podat stížnost právě na uvedenou oblast kvality poskytování sociální služby.
  • Jste poskytovatelem sociálních služeb a je možné, že v dohledné době u vás bude provedena inspekce poskytování sociální služby.

Výsledky jednotlivých inspekcí poskytování sociálních služeb zveřejňujeme v Registru poskytovatelů sociálních služeb na webových stránkách Ministerstva práce a soc. věcí.

Hledáním v registru si můžete přehledně a na jednom místě zjistit údaje o dodržování zákonných požadavků poskytovatelem sociální služby a získáte teoretický přehled o kvalitě poskytované sociální služby.

Kdy službu řešit

Inspekce poskytování sociálních služeb probíhají jako neohlášené.

Pokud zjistíte, že ze strany poskytovatele sociálních služeb dochází k porušování ustanovení zákona o sociálních službách, váš požadavek můžete kdykoliv zaslat Ministerstvu práce a sociálních věcí.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

None

Kde a jak službu řešit

None

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Prostřednictvím inspekce kontrolujeme dodržování zákona o sociálních službách v procesu poskytování sociální služby směrem k osobě, která sociální službu využívá, tj.

  • Zda je klientovi poskytována odpovídající sociální služba procesem uspokojování potřeb klienta na základě společné domluvy při uzavírání smlouvy takovým způsobem, aby docházelo k naplňování osobních cílů klienta, kvůli kterým se rozhodl sociální službu využívat.
  • Inspekcí garantujeme příjemci sociální služby v procesu využívání sociální služby naplňování zákonných požadavků, včetně respektování jeho základních práv a svobod.
  • Prostřednictvím inspekce garantujeme/hlídáme/vymáháme dodržování zákona naplňováním jasně stanovených požadavků povinností poskytovatele a ve standardech kvality sociální služby stanovených požadavků na to, co má poskytovatel mít či jak má konat při poskytování sociální služby pro zajištění všech osobních potřeb klienta, který danou sociální službu využívá.

Možnosti odvolání

None

Legislativa

Sankce

V případě zjištění nedostatků při poskytování sociální služby poskytovateli ukládáme opatření k nápravě.

V případě, že se jedná o závažné porušení zákona o sociálních službách, tj. poskytovatel spáchá přestupek popsaný v zákoně, vedeme s ním z moci úřední správní řízení, na jehož konci je uložení správní pokuty. Výše pokuty je opět uvedena v zákoně o sociálních službách.

Pro kontrolu plnění uložených opatření k odstranění nedostatků zjištěných provádíme následnou inspekce. V případě zjištění, že poskytovatel nenapravil zjištěné nedostatky, ukládáme pokutu ve správním řízení až do výše 50tis. Kč.

V případě, kdy je inspekcí zjištěno porušení jiných právních předpisů nebo nedodržení legislativních norem, které nespadají do kompetence Ministerstva práce a sociálních věcí, bezodkladně je předáváme k provedení kontroly např. Krajské hygienické stanici, Krajskému úřadu – odboru zdravotnictví, Oblastnímu inspektorátu práce, Hasičskému záchrannému sboru nebo i Policii ČR.

Časté dotazy

None