Informování ČNB o zřízení pobočky na území třetího státu

Hlavní informace

Na území třetího státu je tuzemská pojišťovna oprávněna rozšiřovat svoji pojišťovací činnost pouze formou pobočky.

Tuzemská pojišťovna, která hodlá zřídit svoji pobočku na území třetího státu, je povinna před zahájením své činnosti informovat Českou národní banku o:

  • třetím státě, na jehož území zamýšlí zřídit pobočku,
  • plánu činnosti pobočky a změnách obchodního plánu,
  • adrese pobočky na území třetího státu,
  • jménu, popřípadě jménech, a příjmení osoby navrhované do funkce vedoucího pobočky pověřeného zastupováním této pojišťovny při jednání s třetími osobami, úřady a soudy třetího státu, kde se nachází pobočka.

Česká národní banka informace posoudí s ohledem na přiměřenost organizační struktury, finanční situaci tuzemské pojišťovny, zajištění funkčního a efektivního řídicího a kontrolního systému, důvěryhodnost a způsobilost fyzické osoby navrhované do funkce vedoucího pobočky.

Požadované rozšíření Česká národní banka nepovolí, pokud osoba navrhovaná do funkce zástupce pobočky nesplňuje obezřetnostní podmínky stanovené zákonem nebo se jedná o třetí stát, kde je obtížná vymahatelnost práva, a tedy ztížen nebo znemožněn výkon dohledu.

Týká se vás to pokud

Jste tuzemskou pojišťovnou a chcete zřídit svoji pobočku na území třetího státu.

Kdy službu řešit

Informovat Českou národní banku o předepsaných skutečnostech za účelem posouzení důvěryhodnosti a způsobilosti fyzické osoby navrhované do funkce vedoucího pobočky tuzemské pojišťovny na území třetího státu, jste povinen před zahájením činnosti pobočky tuzemské pojišťovny na území třetího státu.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Je nutné písemně informovat Českou národní banku v zákonem předepsaném rozsahu. Tuzemská pojišťovna, která hodlá zřídit svoji pobočku na území třetího státu, je povinna před zahájením její činnosti informovat Českou národní banku o:

  • třetím státě, na jehož území zamýšlí zřídit pobočku,
  • plánu činnosti pobočky a změnách obchodního plánu,
  • adrese pobočky na území třetího státu,
  • jménu, popřípadě jménech, a příjmení osoby navrhované do funkce vedoucího pobočky pověřeného zastupováním této pojišťovny při jednání s třetími osobami, úřady a soudy třetího státu, kde se nachází pobočka.

Kde a jak službu řešit

Písemné sdělení můžete:

  • zaslat poštou na adresu:

Česká národní banka

  • doručit osobně na adresu podatelny:

Česká národní banka

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Bez souhlasu České národní banky, který může být vyjádřen i její nečinností v zákonem stanovené lhůtě, nemůže tuzemská pojišťovna svoji činnost rozšiřovat na území třetích států.

Možnosti odvolání

Informování České národní banky o předepsaných skutečnostech za účelem posouzení důvěryhodnosti a způsobilosti fyzické osoby navrhované do funkce vedoucího pobočky tuzemské pojišťovny na území třetího státu, není rozhodnutím ve správním řízení, proto se neuplatňují opravné prostředky.

Proti rozhodnutí České národní banky o zamítnutí zřízení pobočky tuzemské pojišťovny na území třetího státu můžete podat rozklad, o kterém rozhoduje bankovní rada České národní banky.

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None