Zaměstnavatelům zaměstnávajícím více než 25 zaměstnanců je zákonem stanovená povinnost zaměstnávat 4 % osob se zdravotním postižením (OZP) z celkového počtu zaměstnanců. Tuto povinnost je možné plnit také tzv. náhradním plněním, tj. odebíráním zboží od zaměstnavatelů zaměstnávajících osoby se zdravotním postižením.
Zaměstnavatel osob se zdravotním postižením, tj. dodavatel náhradního plnění, musí údaje o tomto plnění zaznamenat do Evidence náhradního plnění, a to nejpozději do 30 kalendářních dnů od jeho zaplacení.
Jako dodavatel zadáváte:
Jako dodavatel můžete poskytnout náhradní plnění pouze v případě, že nejpozději do 30 kalendářních dnů od jeho zaplacení vložíte doklad/fakturu do elektronické evidence náhradního plnění.
V případě této služby zaměstnavatel nic nedokládá.
Aplikace Evidence náhradního plnění je dostupná na internetových stránkách Jednotného portálu Ministerstva práce a sociálních věcí.
Dodavatel do evidence zadává následující údaje:
datum zaplacení odebraných výrobků, služeb nebo realizovaných zakázek.
Musíte se autentizovaně přihlásit a zaregistrovat do aplikace Evidence náhradního plnění.
None
Díky této službě jako dodavatel náhradního plnění splňujete zákonnou povinnost pro vložení a uznání dokladů náhradního plnění. Tyto doklady tak mohou zároveň online ověřit i přímo odběratelé náhradního plnění. Na základě vykázaných dokladů náhradního plnění se vám automaticky vypočítává aktuální zbývající limit náhradního plnění, který je veřejně dostupný v aplikaci Seznam dodavatelů náhradního plnění.
None
None
Pokud je zájem na tom započítat celou částku, měl by být doklad vložen až po zaplacení celé částky. Je-li zájem vkládat doklady do evidence postupně po jednotlivých splátkách, musí mít každý doklad jiné číslo. Je možné zadat např. číslo faktury/1 - nn podle počtu splátek. Mělo by se jednat o datum, kdy je částka připsána na účet dodavatele. Doklady s částkou 0 Kč by neměly být zadávány. Smyslem evidence je započítání určitého objemu náhradního plnění. Pokud již byla zaevidována zálohová faktura a částka na této faktuře souhlasí s částkou na konečné faktuře, postačuje zadání zálohové faktury. Ano, je hlídána duplicita dokladů. Kontroluje se, aby jeden dodavatel nevložil dva doklady se stejným číslem v rámci jednoho roku dodání. Příp. stornované doklady se ignorují. Notifikace chodí z e-mailu ipm@portal.mpsv.cz. Jedná se o zavedenou adresu pro odesílání zpráv uživatelům z portálu MPSV. Doklad zůstane ve stavu „Předaný ke schválení“. Dodavatel může poslat e-mail znovu (editací záznamu). Na výpočet aktuálního limitu to nemá vliv. Odběratel může schválit doklad také přímo v aplikaci, aniž by obdržel notifikační email. Aplikace umožňuje zadávat doklady za více dodavatelů pomocí pověřených osob. Aplikace umožňuje zadávat doklady různými pracovníky pomocí pověřených osob. Je možné také rozšířit oprávnění pro datovou schránku pro více zaměstnanců zaměstnavatele (Czechpoint). Podle zákona se zadávají částky bez DPH. Doklady náhradního plnění za daný rok musí mít datum dodání do konce roku, aby se započetly do toho roku. Na vložení dokladu je až 30 dní. Nejpozdější termín pro vložení dokladu je 15. 2. následujícího roku. Pokud je tedy náhradní plnění dodáno např. v prosinci a uhrazeno 30.1., je možné si toto plnění započítat pokud bylo vloženo do evidence nejdéle do 15.2. Náhradní plnění lze uplatnit pouze za rok, v němž bylo odebráno. Doklady se započítávají, jestliže je v době dodání dokladu platný dodavatel (má k datu dodání platnost OSVČ nebo Dohodu o uznání), má zadán roční přepočet pro daný rok a započitatelná částka nepřekročí aktuální limit v daném roce. Kontrola na platnost Dohody o uznání probíhá cca 1x denně. Doklady musí splňovat i další podmínky. Některé doklady ani nelze vložit z důvodu pozdního vložení nebo jiných podmínek kontrolovaných na dokladu.