Vytvoření ePetice

Hlavní informace

ePetice přináší pohodlnou možnost založení, podepsání a podání petice elektronickou formou. Je doplňkem k podávání listinných petic orgánům veřejné moci.

Co je potřeba k vytvoření petice?

Jako zakladatel petice musíte mít:

  • přístup do Portálu občana s přihlášením přes Identitu občana,
  • připravený text petice (podrobnosti uvádíme níže),
  • údaje o adresátovi petice (název nebo ID datové schránky).

Nepovinně pak můžete mít

  • údaje o členech petičního výboru (jména, bydliště),
  • připravené případné přílohy k petici (obrázky, fotografie, dokumenty).

Jak petici založit?

V Portálu občana po přihlášení přes Identitu občana najdete v sekci "Podání" záložku "ePetice". Tam jsou uvedeny všechny petice vložené do systému ePetice. V horní části klikněte na tlačítko "Založit petici". Petici můžete v klidu připravit, ale ve chvíli, kdy ji zveřejníte, už petici nelze editovat. Jakákoliv změna by znamenala petici uzavřít a založit novou.

Kde se petice objeví?

Výpis všech petic najdete na Portálu veřejné správy a ve výpisu petic na Portálu občana. Pouze v Portálu občana lze petici podepsat.

Jak má petice vypadat?

Ve formuláři pro založení petice vyplňte tyto údaje:

  • Název petice (do 200 znaků). 
  • Stručný popis petice (do 290 znaků) – tento text se objeví ve výpisu všech petic. Měl by krátce shrnout, o čem daná petice je.
  • Text petice (do 3500 znaků) – výstižné sepsání vlastního požadavku. Pokud petici podáváte v elektronické i listinné formě, text musí být stejný.
  • Přílohy (nepovinné) – pokud chcete petici doplnit fotografiemi či nákresy v běžných digitálních formátech, můžete je k petici přiložit.

Jak se zjistí, kolik lidí petici podepsalo?

Jako zakladatel petice máte v administračním rozhraní zobrazen počet podpisů, nikoliv však jednotlivé podpisy. Nahlédnout do vyplněných petičních listů můžete až po uzavření petice.

Jak se ePetice odešle adresátovi?

Po ukončení sběru podpisů můžete petici uzavřít a jednoduše ji odeslat adresátovi prostřednictvím datové schránky integrované do Portálu občana, případně můžete uzavřenou petici stáhnout do svého počítače a odeslat ji adresátovi jiným způsobem.

Jak dlouho celý proces trvá?

Na sběr podpisů je 6 měsíců, tuto dobu lze 6x prodloužit o 3 měsíce. Maximální doba pro sběr podpisů je 2 roky. Lhůtu však můžete i libovolně zkrátit tím, že petici uzavřete.  Po uzavření – ať už z vlastní vůle nebo automatickým ukončením lhůty sběru podpisů, můžete petici podat do 2 měsíců danému adresátovi.

Týká se vás to pokud

Jste fyzická osoba starší 18 let nebo právnická osoba.

Založení a podání elektronické petice právnickou osobou může učinit pouze statutární orgán.

Kdy službu řešit

Službu lze začít řešit kdykoliv.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

None

Kde a jak službu řešit

None

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Největší výhodou ePetice je elektronizace celého petičního procesu. Založení, podepisování i podání lze provádět z pohodlí domova a pokud nechcete, není nutné nic řešit listinnou formou. Pouze u ePetice je zaručeno ověření každého podpisu pod peticí a naprostá neexistence smyšlených jmen nebo duplicitních podpisů.

Možnosti odvolání

None

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

V průběhu sběru podpisů jsem si vše rozmyslel a petici podat nechci.

Petici jednoduše uzavřete a adresátovi neodesílejte. Sběr podpisů tak bude ukončen, petice bude neaktivní a začne dvouměsíční lhůta, během níž si můžete podání petice rozmyslet a přeci jen petici podat. Pokud tuto lhůtu nevyužijete, bude petice archivována (po dobu 1 roku).

Mám nějaký další problém nebo dotaz týkající se ePetice. Kam se můžu obrátit?

S dotazy ohledně ePetice se obracejte na Odbor voleb MV – volby@mv.gov.cz
Ohledně technických problémů s Portálem občana a nástrojem ePetice pište na portalobcana@mv.gov.cz.