Hlavní informace
Cestující s potvrzenou rezervací či letenkou pro let z letiště uvnitř Evropské unie (EU), nebo z letiště mimo EU na letiště uvnitř EU, a kteří jsou přihlášení k přepravě, mají následující práva:
1) Odepření nástupu do letadla
Jestliže lze očekávat, že bude nutno některým cestujícím z provozních důvodů odepřít nástup na palubu (např. z důvodu, že bylo prodáno více letenek, než je míst v letadle, a k přepravě se přihlásilo více cestujících, než je míst), dopravce nejprve vyzve cestující, aby za náhradu odstoupili od své rezervace. Pokud tak cestující dobrovolně neučiní, může dopravce cestujícím odepřít nástupu na palubu proti jejich vůli.
Přednost k nástupu by měla být vždy dána osobám s omezenou pohyblivostí a jejich doprovodu.
V případě, že je cestujícímu nástup proti jeho vůli odepřen, má právo na:
- náhradu ceny letenky do sedmi dnů spolu s případným zajištěním zpátečního letu do původního místa odletu, nebo náhradní let při nejbližší příležitosti či v pozdější době,
- poskytnutí péče (strava a občerstvení vzhledem k čekací době, ubytování v hotelu v případně nezbytnosti a přeprava mezi letištěm a místem ubytování), včetně umožnění dvou telefonních hovorů a dvou elektronických zpráv zdarma, a
- náhradu škody ve výši:
- 250 EUR u letů o délce max. 1500 km,
- 400 EUR u letů uvnitř EU delších než 1500 km a u ostatních letů o délce 1501 – 3500 km, nebo
- 600 EUR u letů mimo body výše.
2) Zpoždění letu
V případě, že je vlivem jiných než nepředvídatelných okolností let zpožděn, a to u letů:
- o délce max. 1500 km o dvě hodiny a více,
- o délce uvnitř EU delších než 1500 km a u ostatních letů o délce 1501 – 3500 km, o tři hodiny a více, nebo
- u letů mimo body výše o 4 hodiny a více,
má cestující právo na:
- poskytnutí péče (strava a občerstvení vzhledem k čekací době), včetně umožnění dvou telefonních hovorů a dvou elektronických zpráv zdarma,
- náhradu ceny letenky do sedmi dnů spolu s případným zajištěním zpátečního letu do původního místa odletu, pokud je zpoždění delší než 5 hodin a původní let již neslouží svému účelu, a
- ubytování v hotelu v případně nezbytnosti a přeprava mezi letištěm a místem ubytování, pokud je očekávaný čas odletu nejdříve o den později.
3) Zrušení letu
V případě, že je let zrušen, má cestující právo na:
- náhradu ceny letenky do sedmi dnů spolu s případným zajištěním zpátečního letu do původního místa odletu, nebo náhradní let při nejbližší příležitosti či v pozdější době,
- poskytnutí péče (strava a občerstvení vzhledem k čekací době, ubytování v hotelu v případně nezbytnosti a přeprava mezi letištěm a místem ubytování), včetně umožnění dvou telefonních hovorů a dvou elektronických zpráv zdarma, a
- ve vymezených případech (pokud o zrušení nejsou včas informováni, resp. jim v případě pozdějšího informováni není nabídnut vhodný náhradní let) náhradu škody ve výši:
- 250 EUR u letů o délce max. 1500 km,
- 400 EUR u letů uvnitř EU delších než 1500 km a u ostatních letů o délce 1501 – 3500 km, nebo
- 600 EUR u letů mimo body výše.
4) Změna třídy
V případě, že je cestující umístěn do vyšší třídy, než měl zakoupenou letenku, nesmí po něm být vyžadována dodatečná platba.
V případě, že je cestující umístěn do nižší třídy, než měl zakoupenou letenku, musí mu být do 7 dnů dopravcem uhrazeno:
- 30% ceny letenky u letů o délce max. 1500 km,
- 50% ceny letenky u letů uvnitř EU delších než 1500 km a u ostatních letů o délce 1501 – 3500 km, nebo
- 75% ceny letenky u letů mimo body I a II.
Výše uvedené náhrady (resp. kompenzace) je dopravce povinen poskytovat bez dalšího, tedy bez výzvy cestujícího. Neposkytnutím refundace, kompenzace či péče ve výše uvedených situacích se provozující dopravce dopustí přestupku.
Náhradu cestujícímu by měl vždy poskytovat provozující letecký dopravce, tedy ten, který let fakticky provedl nebo provést měl. Provozujícím dopravcem tak nemusí být prodejce letenek, především jím nikdy nebude zprostředkovatel prodávající letenky či cestovní kancelář. I cestující by se tak vždy s žádostí o kompenzace měl vždy obracet přímo na dopravce.
Pokud dopravce cokoliv z výše uvedeného v příslušných situacích neučiní, a to ani po výzvě cestujícího, může se cestující v případě, že let měl začínat z letiště v ČR, nebo let, který začínal v ČR, měl končit v ČR, obrátit na Úřad pro civilní letectví se stížností. Úřad stížnost prošetří, případně deklaruje, zda povinnost dopravce k náhradě byla dána, a může dopravce potrestat za přestupek.
Týká se vás to pokud
Jste leteckým dopravcem a odepřel jste cestujícímu nástup na palubu letadla, let byl zpožděn, zrušen, nebo byla cestujícímu změněna třída v letadle, a cestujícímu by měl vzniknout nárok na náhradu, a zároveň šlo o let z ČR, nebo let, který přilétal do ČR ze země mimo EU.
Kdy službu řešit
None
Vyřízení služby
Co potřebujete pokud službu řešíte
None
Kde a jak službu řešit
None
Kolik budete platit
None
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Dohled nad leteckými dopravci míří na zajištění práv cestujících v obchodní letecké dopravě, kterým jsou tímto předpisem určitá práva přiznána. Případná řízení s leteckými dopravci slouží k zajištění toho, aby své závazky dodržovali a cestující dostávali náhradu, která jim náleží.
Možnosti odvolání
None
Legislativa
Sankce
V případě, že je zjištěno bezdůvodné neposkytnutí příslušné náhrady ze strany dopravce cestujícímu, může být dopravci udělena pokuta až 1.000.000,- Kč.
Časté dotazy
None