Hlavní informace
V případě, že oprávněná osoba (případně její opatrovník nebo zákonný zástupce) nemůže z vážné příčiny výplatu důchodu přijímat, nebo z důvodu, že by se výplatou důchodu jeho dosavadnímu příjemci zřejmě nedosáhlo účelu, kterému má důchod sloužit, anebo by tím byly poškozovány zájmy osob, které je oprávněný povinen vyživovat, obecní úřad mu ve správním řízení ustanoví tzv. zvláštního příjemce.
Zvláštní příjemce (stejně tak jako zákonný zástupce či opatrovník) se zavazuje důchod přijímat, používat jej ve prospěch oprávněného příjemce (případně i osob, které je oprávněný povinen vyživovat) a předkládat na žádost oprávněného či žádost obecního úřadu do 1 měsíce písemné vyúčtování vyplaceného důchodu.
Týká se vás to pokud
Jste:
- oprávněná osoba k přijímaní důchodu, nebo
- její rodinný příslušník, nebo
- jiná zúčastněná osoba, případně
- právnická osoba (dětský domov, zařízení sociálních služeb atp.).
Kdy službu řešit
Podnět je možné podat kdykoli, pokud je to opodstatněné.
Vyřízení služby
Co potřebujete pokud službu řešíte
Pro využití této služby je nutno předložit písemný podnět.
Ten musí obsahovat:
- jasnou specifikací toho, o čem má být rozhodnuto,
- jméno, příjmení, rodné číslo a adresu oprávněného příjemce důchodu (popřípadě jeho opatrovníka či zákonného zástupce), a
- osobní údaje osoby, která by měla být ustanovena zvláštním příjemcem.
Některé obce mají na svých internetových stránkách k využití formuláře žádosti o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění, nicméně i uplatnění takové žádosti je třeba považovat za podnět k ustanovení zvláštního příjemce, nikoli za žádost, na jejímž základě by bylo zahájeno řízení o ustanovení zvláštního příjemce. Teprve po vyhodnocení podnětu, je-li zjištěna existence zákonných důvodů pro ustanovení zvláštního příjemce, obecní úřad řízení zahájí, v opačném případě podnět odloží a vyrozumí o tom toho, kdo ho uplatnil.
V případě zahájení řízení o ustanovení zvláštního příjemce bude obecní úřad zpravidla vyžadovat:
- občanský průkaz oprávněného příjemce i budoucího zvláštního příjemce
- poslední důchodový výměr oprávněného
- souhlasné stanovisko zvláštního příjemce - podává-li podnět oprávněný příjemce (popřípadě jeho opatrovník či zákonný zástupce), je nezbytné doložit, že osoba jím navrhovaná na ustanovení zvláštním příjemcem důchodu s tím vyjadřuje svůj souhlas.
- souhlasné stanovisko oprávněného příjemce - podává-li podnět o ustanovení zvláštního příjemce důchodu osoba, která se jím má stát, a to z důvodu, že oprávněný příjemce (popřípadě jeho opatrovník nebo zákonný zástupce) nemůže výplatu přijímat, je nezbytné doložit, že s tím oprávněný příjemce (popřípadě jeho opatrovník či zákonný zástupce) vyjadřuje svůj souhlas.
- vyjádření lékaře - udělení souhlasu oprávněného příjemce (popřípadě jeho opatrovníka či zákonného zástupce) s ustanovením zvláštního příjemce důchodu se nevyžaduje, není-li toho vzhledem k zdravotnímu stavu schopen. V takovémto případě je však třeba doložit vyjádření lékaře o stávajícím zdravotním stavu oprávněného a o jeho neschopnosti přebírat důchod.
Kde a jak službu řešit
1. krok
Podnět k ustanovení zvláštního příjemce důchodu je vhodné podat osobně, není však vyloučeno ani podání podnětu korespondenční cestou.
Podnět se podává u místně příslušného obecního/městského úřadu/úřadu městské části. Místní příslušnost se řídí místem trvalého pobytu oprávněného příjemce důchodu.
2. krok
Na základě podnětu provede příslušný úřad u oprávněného příjemce sociální šetření za účelem zjištění, zda je ustanovení zvláštního příjemce vhodné. V kladném případě zahájí řízení, posoudí všechny podklady a vydá rozhodnutí.
Je-li podnětu vyhověno, úřad zašle jak zvláštnímu příjemci, tak oprávněnému příjemci písemné rozhodnutí o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění.
Není-li podnětu vyhověno, je odložen s uvedením důvodů, pro které se tak stalo.
3. krok
Po nabytí právní moci je rozhodnutí o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění příslušným úřadem zasláno plátci důchodu, který na jeho základě provede změnu příjemce důchodu. O provedení této změny a způsobu výplaty důchodu bude zvláštní příjemce informován oznámením o výplatě dávky.
Obecní úřad dohlíží na plnění povinností zvláštního příjemce, zejména zda zvláštní příjemce používá důchod jen ve prospěch důchodce, popřípadě i osob, které je důchodce povinen vyživovat. Pokud se tak neděje, obecní úřad zruší rozhodnutí o ustanovení dosavadního zvláštního příjemce a rozhodne o ustanovení jiného příjemce. Rozhodnutí o ustanovení zvláštního příjemce obecní úřad zruší taktéž, odpadnou-li důvody, pro které byl zvláštní příjemce původně ustanoven (např. je-li oprávněnému soudem ustanoven opatrovník či jiný zástupce, který je oprávněn a schopen přijímat jeho důchod, a oprávněný sám nabyl schopnost důchod přijímat).
Kolik budete platit
None
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Na základě vašeho podnětu se obecní úřad bude případem zabývat a v případě kladného posouzení vydá rozhodnutí o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění.
Možnosti odvolání
Proti rozhodnutí o ustanovení zvláštního příjemce mohou účastníci řízení podat odvolání ve lhůtě 15 dnů.
Včas podané odvolání proti rozhodnutí má odkladný účinek. Odkladné účinky nemá opožděné odvolání.
Legislativa
Sankce
None
Časté dotazy
None