Hlavní informace
Tuto službu můžete využít, pokud jste zaplatil/a správní poplatek a požadovaný úkon nebyl proveden nebo jste následně zjistil/a, že jste jej neměl/a platit.
Jedná-li se o důvod pro vrácení správního poplatku stanovený v zákoně o správních poplatcích, máte nárok na jeho vrácení.
Podmínkou vrácení je žádost adresovaná příslušnému OVM, kterému jste správní poplatek zaplatil/a.
Požádat můžete elektronicky (datovou schránkou nebo e-mailem), písemně prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, případně ústně do protokolu. Správní úřad přijatou žádost zaeviduje, posoudí, zda je dán zákonný důvod pro vrácení správního poplatku a v kladném případě vám poplatek vrátí.
Správní poplatek nelze vrátit, jestliže zpoplatňovaný úkon v položce sazebníku začíná slovy: přijetí žádosti, podání návrhu, přihlášky, podnětu, námitky, ohlášení nebo oznámení.
Týká se vás to pokud
- Zaplatil/a jste správní poplatek, ale úkon, který jste požadoval/a, nebyl proveden.
- Zaplatil/a jste správní poplatek, který není v sazebníku.
- Zaplatil/a jste správní poplatek, který jste neměl/a platit.
Kdy službu řešit
Bezprostředně po zjištění, že jste správní poplatek neměl/a platit.
Vyřízení služby - osobně
Co potřebujete pokud službu řešíte
Potřebujete požádat o vrácení správního poplatku ústně do protokolu nebo prostřednictím písemné žádosti.
Budete-li o vrácení správního poplatku žádat osobně, učiníte tak po prokázání vaší totožnosti ústně do protokolu u příslušného OVM, kterému jste správní poplatek zaplatil/a. Současně:
- předložíte doklad o zaplacení správního poplatku a
- sdělíte, jakým způsobem má být správní poplatek vrácen a údaje potřebné pro jeho vrácení (adresu pro doručení prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo číslo účtu, na který má být správní poplatek poukázán).
V případě, že o vrácení správního poplatku budete žádat prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, napište žádost psanou volnou formou jako úřední dokument. V žádosti uveďte:
- správní úřad, kterému je žádost určena,
- svoje jméno a příjmení,
- důvod žádosti o vrácení správního poplatku,
- datum a způsob jeho zaplacení a
- údaje potřebné pro jeho vrácení (adresu pro doručení prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo číslo účtu, na který má být správní poplatek poukázán).
K žádosti přiložte fotokopii dokladu o zaplacení správního poplatku.
Kde a jak službu řešit
Žádost o vrácení správního poplatku zašlete písemně příslušnému orgánu veřejné moci (OVM), kterému jste správní poplatek zaplatil/a, a to:
- prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb,
- osobně ústně do protokolu u příslušného OVM.
Kolik budete platit
None
Vyřízení služby - elektronicky
Co potřebujete pokud službu řešíte
Potřebujete podat žádost o vrácení správního poplatku.
Správní poplatek vám může být vrácen pouze v případě, že si o jeho vrácení požádáte. Vzhledem k neexistenci formuláře žádosti o vrácení správního poplatku napište žádost psanou volnou formou jako úřední dokument. V žádosti uveďte:
- správní úřad, kterému je žádost určena,
- svoje jméno a příjmení,
- důvod žádosti o vrácení správního poplatku,
- datum a způsob zaplacení správního poplatku a
- údaje potřebné pro jeho vrácení (adresu pro doručení prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo číslo účtu, na který má být platba poukázána).
K žádosti přiložte fotokopii dokladu o zaplacení správního poplatku.
Kde a jak službu řešit
Žádost zašlete příslušnému orgánu veřejné moci, kterému jste zaplatil/a správní poplatek, a to prostřednictvím datové schránky nebo e-mailu.
Kolik budete platit
None
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Dostanete zpět částku, kterou jste zaplatil/a, aniž byste získal/a požadované protiplnění.
Možnosti odvolání
Pokud jsme vám zaplacený správní poplatek nevrátili v plné výši, můžete podat u orgánu veřejné moci, kterému jste zaplatil/a správní poplatek, odvolání podle § 109 a dále daňového řádu.
Legislativa
Sankce
None
Časté dotazy
None