Údaje o svém kvalifikovaném certifikátu nejste povinni vyplnit, ale pokud tak učiníte, tak budou mít úřady možnost zkontrolovat, které konkrétní fyzické osobě tento certifikát patří, jelikož z údajů uvedených v certifikátu nemusí být patrno, pro kterou konkrétní osobu byl certifikát vydán. Úřady pak budou moci elektronickému podpisu založenému na tomto certifikátu přisoudit právní účinky úředně ověřeného podpisu v případech, kdy právní předpis stanovuje požadavek úředního ověření podpisu.
Dbejte tedy prosím na dostatečnou bezpečnost svého elektronického podpisu tak, aby nemohlo dojít k jeho zneužití.
Údaje o svém kvalifikovaném certifikátu můžete také kdykoliv smazat z registru obyvatel. Údaje nejsou referenční a nelze je označit za správné nebo nesprávné (jsou pouze informativní).
Co je kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis?
S jeho pomocí vytvoříte elektronický podpis pro elektronickou komunikaci, který uznávají orgány veřejné moci v České republice. Pokud využijete pro vygenerování klíčů a uložení certifikátů kvalifikovaný prostředek, získáte možnost vytvářet kvalifikované elektronické podpisy, které jsou uznávány i po celé EU jako rovnocenné vlastnoručnímu podpisu.
Jak nahrát certifikát do Portálu občana?
Stačí se přihlásit do Portálu občana prostřednictvím Identity občana. Po přihlášení v úvodním menu kliknout na „Více“, otevřít sekci „Profil“ a následně odkaz „Certifikáty“. Po otevření stránky „Certifikáty“ klikněte na tlačítko „Přidat certifikát“. Otevře se vyskakovací okno, které vám umožní vybrat váš certifikát a importovat jeho veřejnou část. Následně dojde k ověření, že jde o kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis. V případě úspěšného ověření Portál občana načte z vybraného certifikátu údaje v požadovaném rozsahu a zobrazí vám výsledek s historií záznamu.
Požadovaný formát pro nahrání veřejné části Vašeho kvalifikovaného certifikátu je PEM nebo DER.
Kde najdu veřejnou část kvalifikovaného certifikátu?
Kvalifikovaný certifikát je možné nahrát jako soubor uložený v počítači. Veřejnou část certifikátu obvykle poskytovatelé zasílají rovněž e-mailem dané osobě, pro kterou byl certifikát vydán.
Informace k získání veřejné části Vašeho certifikátu najdete na oficiálních stránkách Vaší certifikační autority.
Pokud máte certifikát uložen na USB tokenu, čipové kartě nebo eObčance, je možné získat zálohu veřejné části certifikátu do souboru, který použijete pro vložení v Portálu občana. Postupy k provedení zálohy (exportu) certifikátu naleznete na stránkách vaší certifikační autority, která jej vydala. V případě eObčanky použijte obslužnou aplikaci Správce karty.
Na co si dát pozor
- Uživatel musí dbát na bezpečnost svého elektronického podpisu, tak, aby nemohlo dojít k jeho zneužití bez ohledu na to, zda údaje o svém kvalifikovaném certifikátu jsou nahrány v registru obyvatel či nikoliv. Tím, že uživatel nahraje údaje o svém certifikátu do registru obyvatel, mohou být následky z případného zneužití jeho elektronického podpisu vyšší, neboť elektronickému podpisu mohou úřady přisoudit právní účinky úředně ověřeného podpisu.
- Do registru obyvatel lze v Portálu občana zapsat pouze údaje o kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis. Zapisované údaje o certifikátu budou ověřeny kontrolním mechanismem, zda váš předložený certifikát je kvalifikovaný nebo ne.
- Pokud máte jiný typ certifikátu, údaje o certifikátu nebude možné zadat.
- Pro zadání údajů o vašem kvalifikovaném certifikátu musíte mít přístup do Portálu občana přes Identitu občana. Pokud se do Portálu občana přihlásíte prostřednictvím přihlašovacích údajů vaší datové schránky, údaje o vašem kvalifikovaném certifikátu nebude možné zadat.
- Nelze zapsat údaje o již expirovaném („prošlém“) certifikátu.
- Je nutné použít certifikát vydaný pro Vaši osobu.