Stížnost na úředníka, úřady

Máte problém s úřady?
Můžete si stěžovat na:
  • Chování úředníka – například pokud se k vám chová hrubě, odmítavě, neochotně
  • Postup úřadu (správního orgánu) – pokud nepostupuje tak, jak by podle správního řádu postupovat měl; stížnost však nelze podat, pokud se lze bránit jiným způsobem (např. podáním odvolání).

Jak si stěžovat?

Stížnost sepište a podejte poštou, e-mailem, datovou schránkou nebo osobně na podatelnu toho úřadu (správního orgánu), který vede vaše řízení, nebo u kterého jste danou věc (například vydání osvědčení bez správního řízení) vyřizovali. 

Pokud ještě datovou schránku nemáte, můžete si ji jednoduše zřídit.

Pokud nic psát nechcete, můžete stížnost podat také ústně na podatelně – pracovník, kterému ji sdělíte, ji pak většinou sám sepíše.

Pokud budete stížnost sepisovat, nezapomeňte v ní uvést:

  • Vaše jméno, příjmení, datum narození, místo trvalého pobytu nebo jinou adresu pro doručování (případně IČO, název firmy a místo podnikání/sídlo, pokud stížnost souvisí s vašim podnikáním nebo ji podáváte jako právnická osoba)
  • Označení správního orgánu (úřadu), kterému je určena
  • Popis, čeho se stížnost týká
  • Vyjádření, čeho se stížností domáháte – co navrhujete
  • Váš podpis (v případě podání e-mailem by měla být stížnost opatřena tzv. uznávaným elektronickým podpisem – elektronickým certifikátem)

Pokud úřad vyhodnotí, že je vaše stížnost (i třeba jen částečně) důvodná, bude muset stanovit nápravná opatření. O těch vás na vaši žádost informuje. 

Důležité termíny

Vaše stížnost musí být vyřízena do 60 dnů. O vyřízení stížnosti budete informováni. 

Na co si dát pozor

Stížnost nemůžete podat anonymně, jinak se jí úřad nebude zabývat.

Pokud nejste spokojeni s tím, jak byla vaše stížnost vyřízena, obraťte se na nadřízený úřad (správní orgán). Většinou je to některé ministerstvo. V případě obecních úřadů je nadřízeným orgánem krajský úřad.

Zkontrolováno u: Ministerstvo vnitra

Kontakt pro dotazy veřejnosti: public@mvcr.cz nebo posta@mvcr.cz