Stížnost na policii

Dostali jste se do nepříjemné situace s policií?

Stížnost na příslušníka Policie ČR

Můžete si stěžovat na:

  • Chování zaměstnance policie – například pokud se k vám chová hrubě, odmítavě, neochotně
  • Postup policejního orgánu 

Stížnost sepište a podejte poštou, e-mailem, datovou schránkou nebo osobně na podatelnu toho útvaru Policie ČR, na jehož příslušníka nebo zaměstnance si stěžujete. Většinou se jedná o některé z krajských policejních ředitelství. Jejich seznam s kontakty na ně naleznete na tomto odkazu. Stížnost můžete místo podatelny podat přímo na odbor vnitřní kontroly.

Pokud ještě datovou schránku nemáte, můžete si ji jednoduše zřídit.

Pokud nic psát nechcete, můžete stížnost podat také ústně – pracovník, kterému ji sdělíte, ji pak většinou sám sepíše.

Pokud budete stížnost sepisovat, nezapomeňte v ní uvést:

  • Vaše jméno, příjmení, datum narození, místo trvalého pobytu nebo jinou adresu pro doručování (případně IČO, název firmy a místo podnikání/sídlo, pokud stížnost souvisí s vašim podnikáním nebo ji podáváte jako právnická osoba)
  • Označení útvaru Policie ČR, kterému je stížnost adresována
  • Popis, čeho se stížnost týká – například také jméno a služební číslo policisty, SPZ policejního vozidla, místo, čas a svědky konkrétní události apod.
  • Vyjádření, čeho se stížností domáháte – co navrhujete
  • Váš podpis (v případě podání e-mailem může úřad požadovat, abyste ho podepsali tzv. elektronickým podpisem – elektronickým certifikátem). 

Pokud policejní útvar vyhodnotí, že je vaše stížnost (i třeba jen částečně) důvodná, bude muset stanovit nápravná opatření. O těch vás na vaši žádost informuje. 

Důležité termíny

Vaše stížnost musí být vyřízena do 60 dnů. Ve výjimečných případech to může trvat déle, policejní útvar vás ale musí vždy o nedodržení těchto lhůt písemně informovat. 

Na co si dát pozor

Stížnost nemůžete podat anonymně, jinak se ji úřad nebude zabývat.

Pokud nejste spokojeni s tím, jak byla vaše stížnost vyřízena, obraťte se na nadřízený orgán. Tímto orgánem je zpravidla Úřad vnitřní kontroly Policejního prezidia ČR, které můžete kontaktovat na pp.uvk@pcr.cz.

Stížnost na strážníka městské policie

Pokud si chcete stěžovat na nevhodné chování strážníka nebo upozornit na nedostatky v jeho pracovní činnosti, stížnost podejte osobě, která obecní policii řídí, tedy na starostu nebo jiného pověřeného člena zastupitelstva. 

Stížnost sepište a podejte poštou, e-mailem, datovou schránkou nebo osobně na podatelně.

Pokud ještě datovou schránku nemáte, můžete si ji jednoduše zřídit.

Pokud budete stížnost sepisovat, nezapomeňte v ní uvést:

  • Vaše jméno, příjmení, datum narození, místo trvalého pobytu nebo jinou adresu pro doručování
  • Popis, čeho se stížnost týká – například také jméno a služební číslo strážníka, SPZ vozidla, místo, čas a svědky konkrétní události apod.
  • Vyjádření, čeho se stížností domáháte – co navrhujete
  • Váš podpis (v případě podání e-mailem může úřad požadovat, abyste ho podepsali tzv. elektronickým podpisem – elektronickým certifikátem

Důležité termíny

Každá obec si může vyhláškou stanovit jinou lhůtu, do které musí stížnost vyřídit. Zpravidla se jedná maximálně o 60 dnů. 

Na co si dát pozor

Stížnost nemůžete podat anonymně, jinak se ji úřad nebude zabývat. Výjimkou mohou být situace, kdy jsou ve stížnosti uvedeny zvláště závažné skutečnosti.

Každá obec může mít stanovený jiný způsob, jak stížnost podat. Ideálně si tedy správný postup ověřte na jejich webových stránkách.

Zkontrolováno u: Ministerstvo vnitra

Kontakt pro dotazy veřejnosti: public@mvcr.cz nebo posta@mvcr.cz