Práva spotřebitelů při nákupu zboží

Spotřebitelem je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná. Spotřebitel je zákonem chráněn jako slabší strana, a proto mu při nákupu zboží přísluší řada práv.

Při nákupu zboží odpovídá prodávající za to, že zboží nemá vady (tj. zejména že zboží odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným ujednaným vlastnostem, je vhodná k ujednanému účelu a je dodána s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití; případně nejsou-li uvedené aspekty ujednány, zboží musí odpovídat obvyklé jakosti, funkčnosti, životnosti nebo vlastnostem).

Dále platí, že výrobky uváděné na trh musí být bezpečné a nesmí ohrozit zdraví spotřebitele.

V případě vadného zboží nebo nebezpečného výrobku přísluší spotřebiteli řada práv. Předně může zboží u prodávajícího reklamovat. Dále může případně požadovat náhradu způsobené škody (náhradu škody způsobené nebezpečným výrobkem lze uplatnit u výrobce, případně jiného podnikatele v rámci dodavatelského řetězce). Pokud se mu nepodaří vyřešit spor přímo s podnikatelem, může se spotřebitel obrátit na subjekt mimosoudního řešení sporu. Spotřebitel je také oprávněn podat podnět orgánu dozoru (např. České obchodní inspekci), a pokud jednání podnikatele naplňuje podstatu přestupku, podnikatel dostane pokutu.

Spotřebitelské spory mohou být řešeny v rámci systému mimosoudního řešení sporů Českou obchodní inspekcí, Energetickým regulačním úřadem, Českým telekomunikačním úřadem či Finančním arbitrem.

Seznam všech subjektů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů naleznete zde.

Více informací je k dispozici v rámci záznamů Bezpečnost spotřebitelských výrobků Práva spotřebitele při reklamaci vadných výrobků.