Při nákupu zboží odpovídá prodávající za to, že zboží nemá vady (tj. zejména že zboží odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným ujednaným vlastnostem, je vhodná k ujednanému účelu a je dodána s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití; případně nejsou-li uvedené aspekty ujednány, zboží musí odpovídat obvyklé jakosti, funkčnosti, životnosti nebo vlastnostem).
Dále platí, že výrobky uváděné na trh musí být bezpečné a nesmí ohrozit zdraví spotřebitele.
V případě vadného zboží nebo nebezpečného výrobku přísluší spotřebiteli řada práv. Předně může zboží u prodávajícího reklamovat. Dále může případně požadovat náhradu způsobené škody (náhradu škody způsobené nebezpečným výrobkem lze uplatnit u výrobce, případně jiného podnikatele v rámci dodavatelského řetězce). Pokud se mu nepodaří vyřešit spor přímo s podnikatelem, může se spotřebitel obrátit na subjekt mimosoudního řešení sporu. Spotřebitel je také oprávněn podat podnět orgánu dozoru (např. České obchodní inspekci), a pokud jednání podnikatele naplňuje podstatu přestupku, podnikatel dostane pokutu.
Spotřebitelské spory mohou být řešeny v rámci systému mimosoudního řešení sporů Českou obchodní inspekcí, Energetickým regulačním úřadem, Českým telekomunikačním úřadem či Finančním arbitrem.
Seznam všech subjektů mimosoudního řešení spotřebitelských sporů naleznete zde.
Více informací je k dispozici v rámci záznamů Bezpečnost spotřebitelských výrobků a Práva spotřebitele při reklamaci vadných výrobků.