Na Portálu občana máte vlastní účet, ke kterému máte přístup jen vy. V Portálu občana si můžete spravovat svoje doklady a jiné údaje ze státních registrů a databází nebo založit datovou schránku, pomocí které můžete elektronicky komunikovat s úřady. Z Portálu občana máte i snadný přístup do portálů jiných úřadů, jejichž služby si potřebujete vyřídit, ať už je to Finanční správa, eRecept, Očkovací portál, ČSSZ, Úřad práce nebo portál vaší obce.
Portál občana je dostupný také v mobilní aplikaci, kterou je možné stáhnout v ověřovacím provozu z Google Play nebo App Store. Je zadarmo.
Abyste mohli začít využívat služby na Portálu občana, musíte nejdříve v přihlášení prokázat svou totožnost. Přihlásit se můžete prostřednictvím Identity občana nebo datovou schránkou.
Pro maximální a nejjednodušší přístup k elektronickým službám přes Portál občana doporučujeme využívat jeden nebo více identifikačních prostředků elektronické Identity občana. Záleží jen na vás, jaký si zvolíte. Návod, jak si zřídit elektronickou identitu a mít přístup do Portálu občana najdete na chciidentitu.gov.cz.
Kromě přístupu do Portálu občana vám ID prostředky Identity občana zajistí i bezpečnější přihlašování do vaší datové schránky, portálu vaší obce a k dalším online službám veřejné správy.
Abyste mohli posílat elektronická podání a komunikovat s veřejnou správou, přidejte si do Portálu občana svoji datovou schránku. Pokud datovou schránku nemáte, můžete si ji po přihlášení přes Identitu občana ihned založit a poté do portálu přidat. Více informací o datových schránkách a jejich využití v Portálu občana najdete přehledně na chcidatovku.gov.cz.
Mohlo by vás zajímat
Přihlášení do Portálu občana
Služby Portálu občana
Časté dotazy
Je dostupná také anglická verze Portálu občana?
Ano. V nastavení je možné změnit jazyk z českého do anglického jazyka a naopak.
Kde najdete uživatelskou příručku?
Uživatelskou příručku Portálu občana najdete na tomto odkazu.
Jsou má data v Portálu občana v bezpečí?
Ano. Na Portálu občana se zobrazí vaše data, která jsou bezpečně uložena v informačních systémech veřejné správy. Když se přihlásíte, data se načtou, a pak, když se odhlásíte, se zase z Portálu občana vymažou. Proto se vždycky ujistěte, že jste se správně odhlásili.
Co dělat, když vám v Portálu občana nefunguje datová schránka?
Zkuste v nastavení datovou schránku z Portálu občana odebrat a zase přidat dle uvedeného postupu:
- přihlaste se do Portálu občana,
- v Nastavení (tří čárkové menu) klikněte dole u připojené datové schránky „Odpojit datovku z Portálu občana“,
- po jejím odebrání datovou schránku znovu v nastavení přidejte do Portálu občana kliknutím na „Připojit datovku“
- objevíte se na přihlašovací stránce datových schránek, kde vyberte stejný způsob přihlášení, který používáte pro přihlášení do Portálu občana nebo datové schránky,
- po úspěšném zadání přihlašovacích údajů a zvolení datové schránky zvolte souhlas s povolením přístupu „Souhlasím“,
- systém vás vrátí zpět do Portálu občana a vyčkejte na potvrzení, že Vaše datová schránka byla úspěšně přidána.
Po úspěšném „znovu připojení datové schránky“ můžete využívat její služby v Portálu občana.
Pokud by se i tímto způsobem stále nedařilo připojit datovou schránku v Portálu občana, neváhejte kontaktovat přímo technickou podporu odesláním formuláře na tomto odkazu: https://obcan.portal.gov.cz/podpora. Stejný formulář najdete i po přihlášení v Portálu občana v sekci Nastavení.