Jaká pravidla platí pro zakoupení a provoz bezpečnostních kamer?
Zakoupení bezpečnostní kamery není nijak omezeno. Jako soukromé osoby, zaměstnavatelé, ale i vlastníci obytných domů, podnikatelé apod. byste je ale měli používat jen v případě, kdy sledovaného účelu (např. ochrany vašeho majetku a zdraví) nelze účinně dosáhnout jinou cestou (např. lepším zabezpečením majetku).
Při provozu bezpečnostních kamer je třeba dbát na několik pravidel, která se liší podle toho, zda kamera monitoruje veřejný či soukromý prostor, zda je umístěna soukromou osobou nebo nikoliv, za jakým účelem je umístěna a zda pořizuje i záznam. V některých případech se při monitorování bezpečnostními kamerami stáváte správcem osobních údajů a musíte pak dodržovat pravidla s tím spojená. V případě monitorování pracoviště vstupuje do hry také zákoník práce.
Pokud pomocí bezpečnostní kamery hodláte jako fyzická osoba sledovat výhradně vlastní pozemek nebo nemovitost, resp. bezprostřední hranici vašeho pozemku a nemovitosti, můžete tak činit de facto bez omezení a nemusíte to nikomu hlásit. Ať už se jedná o bezpečnostní kameru, která automaticky záznam pořizuje nebo nikoliv.
Bezpečnostní kamera ale musí být nastavena přiměřeně a adekvátně. Pořizování záznamů mimo vlastní soukromý pozemek, resp. na jeho hranici, by se mělo dít pouze v závažných případech a v minimální nezbytné míře, vždy bez rozsáhlých záznamů veřejných komunikací či záběru okolních domů (zvláště oken obydlí, vstupů do domů, bazénů apod.). Měli byste snímat jen vlastní nemovitost a přiměřeně její hranici, např. okrajové části okolních přilehlých zahrad, polí či veřejných komunikací (tedy místo, odkud by mohl vycházet útok na chráněné zájmy).
Bezpečnostní kameru můžete umístit i do veřejných prostor bytového domu, pokud je to nutné. Vaše povinnosti se následně budou lišit podle toho, zda nainstalovaná bezpečnostní kamera bude automaticky pořizovat záznam nebo nikoliv.
Pokud záznam osobních údajů automaticky pořizovat a ukládat nebudete, nejste podřízeni režimu zpracování osobních údajů (podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů, tzv. GDPR, a zákona o zpracování osobních údajů) a tedy nemusíte v tomto ohledu plnit žádné povinnosti. Při monitorování obytného domu ale musíte postupovat tak, abyste příliš nenarušovali soukromí jeho obyvatel, tj. nesmíte snímat vstupy do jednotlivých bytů, obsah sklepů atp.
Pokud je nezbytné, aby byl kamerou v obytném domě pořizován a ukládán záznam osobních údajů (osobními údaji se rozumí veškeré informace o identifikované nebo identifikovatelné osobě, v případě kamerového záznamu tedy veškeré obrazové informace ve spojení s údaji o čase a místu výskytu zaznamenaných osob), tak již režimu zpracování osobních údajů (podle GDPR a zákona o zpracování osobních údajů) podléháte a stáváte se správcem osobních údajů. Nutnost instalace kamer proto musíte odůvodnit, tj. prokázat některý právní titul pro zpracování osobních údajů.
Titulem bude v tomto případě zejména váš oprávněný zájem např. zájem na ochraně života a zdraví či majetku před případnými útoky. Vždy se však musí jednat o reálně hrozící nebezpečí.
I v případě automatického pořizování záznamu musíte postupovat tak, abyste příliš nenarušovali soukromí obyvatel domu, tj. nesmíte snímat vstupy do jednotlivých bytů, obsah sklepů atp.
Instalaci kamer s automaticky pořizovaným a uchovávaným záznamem by mělo schválit shromáždění společenství vlastníků případně o ní může rozhodnout vlastník domu. Vždy však musí být o existenci kamerového systému informováni všichni obyvatelé domu.
O kamerovém systému musíte informovat také návštěvníky, kteří v domě nebydlí, např. prostřednictvím informačních tabulí. Tabule musí obsahovat upozornění, že je prostor sledován, a údaje o správci.
Nahrávku můžete uchovávat jen po nezbytně nutnou dobu, která je potřebná pro prošetření případného incidentu a předání informací o něm policii nebo pojišťovně. Úřad pro ochranu osobních údajů doporučuje, aby byla tato doba maximálně týdenní.
Jako správce osobních údajů máte také povinnost vést tzv. záznam o činnostech zpracování, který musí obsahovat:
Záznamy o činnostech zpracování musí být vyhotovovány písemně a jako správci osobních údajů jste povinni poskytnout je na požádání Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Využívat kamerový systém na pracovišti můžete nesmí nicméně sloužit ke sledování případně hodnocení zaměstnanců (s výjimkou dle § 316 odst. 3 zákoníku práce s postupem podle tohoto ustanovení).
Rozsah monitorování tedy musí být v každém případě přiměřený co se týče rozsahu sledování, míry omezení činnosti zaměstnance a míry zásahu do jeho soukromí, a to vždy ve vztahu k vašemu chráněnému zájmu jako zaměstnavatele a možnosti dosáhnout stanoveného cíle jinak. Při posuzování přiměřenosti sledování je proto vždy třeba zohlednit charakter pracoviště, technická specifika kamerového systému atd.
Vaše povinnosti jako provozovatele kamerového systému se ve vztahu k ochraně osobních údajů liší podle toho, zda vaše bezpečnostní kamera automaticky uchovává záznam či nikoliv.
Pokud jako zaměstnavatel a tedy i provozovatel kamerového systému záznam automaticky nepořizujete a neuchováváte, nejste podřízeni režimu zpracování osobních údajů (podle GDPR a zákona o zpracování osobních údajů) a tedy nemusíte v tomto ohledu plnit žádné povinnosti. Musíte ale vždy postupovat tak, aby bylo monitorování v souladu se zákoníkem práce. Za účelem ochrany soukromí svých zaměstnanců by zaměstnavatel neměl snímat prostory sloužící k ryze soukromým účelům (obecně prostor šaten, toalet, sprch apod. pokud k tomu nebyl dán zvláště naléhavý důvod jako např. časté krádeže v šatnách a ochranu by nebylo možné zajistit jinak). Kamerový záznam by v takovém případě měl být pořizován jen v době, kdy šatny nejsou užívány k převlékání. Jiné intimní prostory než šatny (toalety, sprchy) zpravidla k převlékání určeny nejsou a kamery v nich jsou nepřípustné bez výjimky.
Pokud je z vašeho pohledu jako zaměstnavatele nutné, aby byl kamerou na pracovišti pořizován a ukládán záznam, tak již režimu zpracování osobních údajů (podle GDPR a zákona o zpracování osobních údajů) podléháte a stáváte se správcem osobních údajů. Nutnost instalace kamer proto musíte řádně odůvodnit, tj. prokázat některý právní titul pro zpracování údajů. Titulem bude v tomto případě zejména váš oprávněný zájem např. zájem na zabezpečení majetku zaměstnavatele, případně života a zdraví zaměstnanců.
Stejně jako v případě kdy záznam nepořizujete, také při pořizování záznamu musíte vždy postupovat v souladu se zákoníkem práce a přihlédnutím k ochraně soukromí zaměstnanců v případě monitorování prostor sloužícím k ryze soukromým účelům (obecně prostor šaten, toalet, sprch apod.). Jako zaměstnavatel musíte také informovat své zaměstnance o důvodu rozsahu a způsobu monitorování.
Nahrávku můžete uchovávat jen po nezbytně nutnou dobu, která je potřebná pro prošetření případného incidentu a předání informací o něm policii nebo pojišťovně. Úřad pro ochranu osobních údajů doporučuje, aby byla tato doba maximálně týdenní.
Jako správce osobních údajů máte také povinnost vést tzv. záznam o činnostech zpracování, který musí obsahovat:
Záznamy o činnostech zpracování musí být vyhotovovány písemně a jako správci osobních údajů jste povinni poskytnout je na požádání Úřadu pro ochranu osobních údajů.
V případě monitorování obchodů nebo komerčních prostor apod. se vaše povinnosti jako provozovatele kamerového systému v zásadě liší podle toho, zda nainstalovaná bezpečnostní kamera bude automaticky pořizovat záznam nebo nikoliv.
Pokud záznam automaticky pořizovat a ukládat nebude, nejste podřízeni režimu zpracování osobních údajů (podle GDPR a zákona o zpracování osobních údajů) a tedy nemusíte v tomto ohledu plnit žádné povinnosti. Při monitorování komerčních prostor bezpečnostními kamerami ale musíte postupovat tak, abyste příliš nenarušovali soukromí, tj. nesmíte snímat prostory šaten, toalet apod. Kamerový záznam by v takovém případě měl být pořizován pouze v odůvodněných případech a vždy jen v době, kdy šatny nejsou užívány k převlékání. V jiných intimních prostorech než v šatnách (toalety, sprchy) jsou kamery nepřípustné bez výjimky.
Pokud je z vašeho pohledu nezbytné, aby kamerový systém automaticky pořizoval a ukládal záznam, tak již režimu zpracování osobních údajů (podle GDPR a zákona o zpracování osobních údajů) podléháte a stáváte se správcem osobních údajů. Nutnost instalace kamer proto musíte odůvodnit, tj. prokázat některý právní titul pro zpracování údajů.
Titulem bude v tomto případě zejména váš oprávněný zájem např. zájem na ochraně života a zdraví či majetku před případnými útoky. Vždy se však musí jednat o reálně hrozící nebezpečí.
Pokud máte jako vlastník komerčních prostor, obchodu apod. také zaměstnance, musíte postupovat s ohledem na dodržování pracovněprávních předpisů (viz Monitorování pracoviště).
O kamerovém systému musíte informovat také zákazníky, např. prostřednictvím informační tabule u vstupu/vstupů do prodejny a komerčních prostor.
Nahrávku můžete uchovávat jen po nezbytně nutnou dobu, která je potřebná pro prošetření případného incidentu a předání informací o něm policii nebo pojišťovně. Úřad pro ochranu osobních údajů doporučuje, aby byla tato doba maximálně týdenní.
Jako správce máte také povinnost vést tzv. záznam o činnostech zpracování, který musí obsahovat:
Záznamy o činnostech zpracování musí být vyhotovovány písemně a jako správce jste povinni poskytnout je na požádání Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Atrapy bezpečnostních kamer můžete využívat zcela bez omezení. I v tomto případě si je však třeba dát pozor v případě, že budete požádáni o přístup k osobním údajům (dle čl. 15 GDPR) od osoby, která se domnívá, že jde o skutečnou bezpečnostní kameru. Takové osobě bude třeba odpovědět, že jeho/její osobní údaje nejsou zpracovávány.
Záznamy z bezpečnostních kamer nesmějí být použity k žádnému jinému účelu, než ke kterému byly pořízeny.
Je třeba řádně zajistit ochranu snímacích zařízení, přenosových cest a datových nosičů, na nichž jsou uloženy záznamy, před neoprávněným nebo nahodilým přístupem, změnou, zničením či ztrátou nebo jiným neoprávněným zpracováním. Interní postupy a pravidla pro provoz kamerového systému a nakládání se záznamy je vhodné upravit např. v provozním řádu objektu či bezpečnostní směrnici. Správce je povinen dokumentovat veškeré případy porušení zabezpečení osobních údajů a řešit bezpečnostní incidenty.
Detailnější informace najdete na webových stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Zkontrolováno u: Úřad pro ochranu osobních údajů
V případě dalších dotazů se obraťte na Úřad pro ochranu osobních údajů na e-mail posta@uoou.cz,
dotazy k monitorování na pracovišti směřujte také Ministerstvo práce a sociálních věcí na e-mailu posta@mpsv.cz.