Nárok na reklamaci zboží

Pokazila se vám lednice nebo se vám po pár nošeních rozbily tenisky? Nezapomeňte na to, že vady, které jste neudělali sami, a které nejsou způsobené běžným opotřebením, máte právo reklamovat.

Kde řešit a co budete potřebovat

Zboží můžete reklamovat zpravidla u prodávajícího, a to jak osobně, tak poštou. Pokud v záručním listě nebo v potvrzení o povinnostech prodávajícího z vad zboží najdete uveden konkrétní servis a zboží chcete opravit, můžete se s reklamací obrátit i na něj.

V jakém stavu musí být zboží, které k reklamaci předložíte? V každém případě nemusí být v původním či neporušeném obalu. Pokud chcete reklamaci vyřešit odstoupením od smlouvy nebo dodáním nové věci, měli byste zboží vrátit včetně všeho příslušenství. Pokud chcete zboží opravit a daná závada nesouvisí s příslušenstvím, určitě nemusíte příslušenství dodávat. 

Reklamovat ale můžete třeba i popraskanou podlahu v kuchyni. Tu samozřejmě do provozovny přivézt ani poslat nemůžete. Nemobilní věci musí prodávající či servis posoudit u vás doma nebo vás požádat o zaslání fotografií. Stejně tak po vás nemůže požadovat doručení velké a těžké věci, kterou lze přepravit jen s velkými obtížemi a vysokými nepřiměřenými náklady. 

Ke zboží nezapomeňte přiložit kupní doklad. Originál si ponechte u sebe – stačí ho jen předložit k nahlédnutí nebo poskytnout kopii. Pokud kupní doklad už nemáte, máte stále právo nákup doložit i jinými způsoby – například výpisem z bankovního účtu či z údajů ze zákaznické karty nebo svědectvím osoby, která vás při nákupu doprovázela.

Prodávající, případně určený servis, od vás musí zboží vždy přijmout a dát vám písemné potvrzení – reklamační protokol. V něm musí být uvedeny:

  • údaje o prodávajícím či servisu
  • vaše jméno a příjmení a ideálně také kontakt na vás
  • popis a označení reklamovaného zboží
  • popis vady, kvůli které chcete reklamaci uplatnit
  • datum uplatnění reklamace a ideálně také datum zakoupení 
Nezapomeňte na to, že prodávající či servis má povinnost vás informovat, na jaký způsob vyřízení reklamace máte v dané situaci nárok a vy máte právo si z nabízených variant vybrat. Vybranou způsob řešení musíte při uplatnění reklamace vždy oznámit. 

Důležité termíny

Doba, po kterou můžete reklamaci uplatnit, je u spotřebního zboží ze zákona 24 měsíců. Zboží, které se rychle kazí, jako například potraviny, musí mít uvedenou minimální dobu trvanlivosti.

Vyřízení reklamace včetně případné opravy nesmí (bez dohody s vámi) trvat déle než 30 kalendářních dnů od okamžiku uplatnění reklamace. Pokud zboží pošlete poštou, bere se za moment uplatnění reklamace den, ve kterém zboží dojde adresátovi do schránky. Pokud v uvedeném termínu prodávající nebo servis reklamaci vyřídit nestihnou (tedy vás o výsledku reklamace neinformují), jedná se o porušení smlouvy a vy můžete odstoupit od kupní smlouvy a žádat vrácení peněz. 

Více informací například o tom, kdy vám může být reklamace zamítnuta nebo co dělat, když je prodejna zavřená najdete v průvodci České obchodní inspekce.

Pro dotazy veřejnosti slouží aplikace České obchodní inspekce Podatelna.

Zkontrolováno u: Česká obchodní inspekce