O ePetici
ePetice vznikla jako doplněk ke stávající možnosti podávání listinných petic orgánům veřejné moci, jako jsou úřady, veřejné instituce, školy, zdravotní pojišťovny a další subjekty uvedené v Rejstříku orgánů veřejné moci. ePetice přináší pohodlnou možnost založení, podepsání a podání petice elektronickou formou. Na rozdíl od dosavadních online petic má ePetice plnou právní závaznost, tj. z hlediska legislativy je srovnatelná s listinnými peticemi a každé kliknutí na tlačítko „Podepsat petici“ v rámci ePetice je považováno za jednoznačné vyjádření podpory petice daným ověřeným uživatelem.
Jaké má ePetice výhody
Největší výhodou ePetice je elektronizace celého petičního procesu. Založení, podepisování i podání lze provádět z pohodlí domova a pokud nechcete, není nutné nic řešit listinnou formou. Pouze u ePetice je zaručeno ověření každého podpisu pod peticí a naprostá neexistence smyšlených jmen nebo duplicitních podpisů.
Chci založit petici
Co je potřeba k založení petice?
Jako zakladatel petice musíte mít
- přístup do Portálu občana s přihlášením přes Identitu občana
- připravený text petice (podrobnosti uvádíme níže)
- údaje o adresátovi petice (název nebo ID datové schránky)
Nepovinně pak můžete mít
- údaje o členech petičního výboru (jména, bydliště)
- připravené případné přílohy k petici (obrázky, fotografie, dokumenty)
Jak petici založit?
V Portálu občana po přihlášení přes Identitu občana najdete v úvodním menu nebo přes vyhledávač Založení ePetice. Tlačítko Založení ePetice najdete také po otevření služby ePetice v úvodním menu. Petici můžete v klidu připravit, ale ve chvíli, kdy ji zveřejníte, už petici nelze editovat. Jakákoliv změna by znamenala petici uzavřít a založit novou.
Kde se petice objeví?
Výpis všech petic najdete na Portálu veřejné správy a ve výpisu petic na Portálu občana. Pouze v Portálu občana lze petici podepsat.
Jak má petice vypadat?
Ve formuláři pro založení petice vyplňte tyto údaje:
Název petice (do 200 znaků)
Stručný popis petice (do 290 znaků) – tento text se objeví ve výpisu všech petic. Měl by krátce shrnout, o čem daná petice je.
Text petice (do 3500 znaků) – výstižné sepsání vlastního požadavku. Pokud petici podáváte v elektronické i listinné formě, text musí být stejný.
Přílohy (nepovinné) – pokud chcete petici doplnit fotografiemi či nákresy v běžných digitálních formátech, můžete je k petici přiložit.
Jak se zjistí, kolik lidí petici podepsalo?
Jako zakladatel petice máte v administračním rozhraní zobrazen počet podpisů, ne však jednotlivé podpisy. Nahlédnout do vyplněných petičních listů můžete až po uzavření petice.
Jak se ePetice odešle adresátovi?
Po ukončení sběru podpisů můžete petici uzavřít a jednoduše ji odeslat adresátovi pomocí datové schránky integrované do Portálu občana, případně můžete uzavřenou petici stáhnout do svého počítače a odeslat ji adresátovi jiným způsobem.
Jak dlouho celý proces trvá?
Na sběr podpisů je 6 měsíců, tuto dobu ale lze 6x prodloužit o 3 měsíce. Maximální doba pro sběr podpisů je 2 roky. Lhůtu však můžete i libovolně zkrátit tím, že petici uzavřete. Po uzavření – ať už z vlastní vůle nebo automatickým ukončením lhůty sběru podpisů, můžete petici podat do 2 měsíců danému adresátovi.
Můžu kombinovat elektronickou petici a listinnou petici?
ePetice jako nástroj na podávání elektronických petic doplňuje stávající listinné podání. Jako zakladatel petice se můžete rozhodnout pro listinné podání, pro čistě elektronické podání, nebo pro kombinaci obojího. Pokud kombinujete oba způsoby, text petice listinné i elektronické musí být naprosto stejný.
Chci podepsat petici
Kde najdu seznam petic k podepsání?
Výpis všech petic najdete na Portálu veřejné správy a ve výpisu petic na Portálu občana. Pouze v Portálu občana lze petici podepsat.
Co je potřeba k podepsání petice?
Pokud chcete podepsat petici pomocí ePetice, potřebujete přístup do Portálu občana s přihlášením přes Identitu občana. Tam vyhledáte patřičnou petici a kliknutím na tlačítko „Podepsat petici“ vyjádříte svoji podporu dané petici jako ztotožněný uživatel, což nahrazuje vlastnoruční podpis. Po dobu sběru podpisů můžete podpis odvolat, po uzavření petice už nikoli.
Jak podpis odvolám?
Poté, co stisknete tlačítko „Podepsat petici“, se místo něj začne zobrazovat tlačítko „Odvolat podpis“. Kdykoli během doby sběru podpisů – dokud zakladatel petici neuzavře – tak svůj podpis můžete odvolat. Zakladatel petice se nedozví, že tam váš podpis byl a už není. K seznamu podpisů se dostane až ve chvíli, kdy petici uzavře.
Nejčastější otázky o ePetici
V průběhu sběru podpisů jsem si vše rozmyslel a petici podat nechci.
Petici jednoduše uzavřete a adresátovi neodesílejte. Sběr podpisů tak bude ukončen, petice bude neaktivní a začne dvouměsíční lhůta, během níž si můžete podání petice rozmyslet a přeci jen petici podat. Pokud tuto lhůtu nevyužijete, bude petice archivována (po dobu jednoho roku).
Nemám přístup do Portálu občana. Jak petici založím, nebo jak petici podepíšu?
Přístup do Portálu občana s přihlášením přes Identitu občana je pro ePetici nezbytný. Můžete ale kontaktovat autora petice, zda nesbírá podpisy i v listinné podobě. Po dohodě s ním byste pak mohl podepsat petici v neelektronické formě.
Kde mohu v Portálu občana prodloužit založenou petici?
Možnost lhůty prodloužení konkrétní petice se v detailu petice začne zobrazovat automaticky měsíc před jejím uzavřením.
Jako zakladateli petice se vám po přihlášení do Portálu občana po otevření služby ePetice v úvodním menu nebo přes vyhledávač v seznamu Moje ePetice na obrazovce detailu petice v takovém případě zobrazí informační text s možností prodloužení petice. Po kliknutí na tlačítko Prodloužit petici můžete prodloužit zobrazení petice o další 3 kalendářní měsíce (maximálně 6x).
Mám nějaký další problém nebo dotaz týkající se ePetice. Kam se můžu obrátit?
S dotazy ohledně ePetice se obracejte na Odbor voleb MV – volby@mvcr.cz.
Ohledně technických problémů s Portálem občana a nástrojem ePetice pište na portalobcana@dia.gov.cz.