Můžete si stěžovat na:
- Chování úředníka – například pokud se k vám chová hrubě, odmítavě, neochotně
- Postup úřadu (správního orgánu) – pokud nepostupuje tak, jak by podle správního řádu postupovat měl; stížnost však nelze podat, pokud se lze bránit jiným způsobem (např. podáním odvolání).
Jak si stěžovat?
Stížnost sepište a podejte poštou, e-mailem, datovou schránkou nebo osobně na podatelnu toho úřadu (správního orgánu), který vede vaše řízení, nebo u kterého jste danou věc (například vydání osvědčení bez správního řízení) vyřizovali.
Pokud nic psát nechcete, můžete stížnost podat také ústně na podatelně – pracovník, kterému ji sdělíte, ji pak většinou sám sepíše.
Pokud budete stížnost sepisovat, nezapomeňte v ní uvést:
- Vaše jméno, příjmení, datum narození, místo trvalého pobytu nebo jinou adresu pro doručování (případně IČO, název firmy a místo podnikání/sídlo, pokud stížnost souvisí s vašim podnikáním nebo ji podáváte jako právnická osoba)
- Označení správního orgánu (úřadu), kterému je určena
- Popis, čeho se stížnost týká
- Vyjádření, čeho se stížností domáháte – co navrhujete
- Váš podpis (v případě podání e-mailem by měla být stížnost opatřena tzv. uznávaným elektronickým podpisem – elektronickým certifikátem)
Pokud úřad vyhodnotí, že je vaše stížnost (i třeba jen částečně) důvodná, bude muset stanovit nápravná opatření. O těch vás na vaši žádost informuje.
Důležité termíny
Vaše stížnost musí být vyřízena do 60 dnů. O vyřízení stížnosti budete informováni.
Na co si dát pozor
Stížnost nemůžete podat anonymně, jinak se jí úřad nebude zabývat.
Pokud nejste spokojeni s tím, jak byla vaše stížnost vyřízena, obraťte se na nadřízený úřad (správní orgán). Většinou je to některé ministerstvo. V případě obecních úřadů je nadřízeným orgánem krajský úřad.