Online založení datové schránky v Portálu občana

Díky datové schránce můžete zasílat dokumenty úřadům elektronicky z pohodlí domova, a elektronicky je i přijímat. Nepotřebujete k tomu navíc žádný elektronický podpis, který byste si jinak museli složitě vyřizovat. Úřady budou na dokument zaslaný datovou schránkou nahlížet stejně, jako byste jej osobně podepsali.

Kromě zasílání a odesílání dokumentů má ale datová schránka také řadu dalších funkcí. Pokud ji propojíte s Portálem občana, budete si moci vyřídit nový řidičský průkaz, nebo získat řadu výpisů (např. výpis z rejstříku trestů, bodové hodnocení řidiče apod.), o které byste jinak museli žádat osobně na úřadě. Více o datových schránkách naleznete najdete na přehledně na webu chcidatovku.gov.cz nebo na oficiálních webových stránkách.

Aby vám žádná datová zpráva neunikla, můžete si v Portálu občana aktivovat možnost zasílání upozornění. Pokud zadáte svoje telefonní číslo nebo e-mail, o nové zprávě se pak dozvíte ihned, jakmile ji obdržíte.  

Koho se týká

Jste fyzická nebo podnikající fyzická osoba a máte přístup do Portálu občana pomocí nástrojů elektronické identifikace (NIA ID, mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identita a další možnosti)

Kde žádat a co bude potřeba

Portál občana vám umožní si o zřízení datové schránky požádat poté, co se do něj přihlásíte. Založit si můžete datovou schránku fyzické osoby. Pokud jste zapsáni i v registru osob např. jako OSVČ apod., můžete si požádat i o datovou schránku podnikající fyzické osoby .

Datovou schránku si můžete v Portálu občana online založit,  pokud už vlastníte nebo využíváte nějaký z nástrojů elektronické identifikace (NIA ID, mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identita a další možnosti). Stačí se jimi do Portálu občana přihlásit. Na úvodní obrazovce zvolíte „Založit datovou schránku“. Bližší informace najdete na webových stránkách datových schránek.

Na co si dát pozor

Po úspěšném vytvoření datové schránky je ještě nutné do Portálu občana datovou schránku přidat, aby byly zpřístupněny její funkce a služby.

Druhou datovou schránku si nezakládáte v profilu, ale v Nastavení kliknutím na „Založit datovou schránku“ a postupujete dle stejných pokynů.

Pokud si založíte obě datové schránky, je nutné obě datové schránky přidat do Portálu občana zvlášť.

Pokud vám do datové schránky dorazí nová datová zpráva, bude evidovaná jako přijatá v den, kdy se do své datové schránky přihlásíte (aniž byste datovou zprávu otevřeli). Pokud se do datové schránky nepřihlásíte, bude datová zpráva považovaná za doručenou desátým dnem od jejího doručení do datové schránky. Od momentu kdy je datová zpráva doručená běží například zákonné lhůty pro odpověď.

Jinak je to ale v případě, že si nastavíte v Portálu občana zasílání upozornění. Zasláním upozornění Portálem občana bude datová zpráva považována za doručenou ihned, jakmile vám toto upozornění dorazí.

Všechny datové zprávy budou ve vaší datové schránce automaticky uchovávány po dobu 90 dnů a pak budou smazány. Pokud byste chtěli, aby vaše datové zprávy byly uchovány napořád, můžete si je ukládat sami na svůj počítač, aktivovat si placenou službu Datový trezor, nebo si můžete vaši datovou schránku propojit s Portálem občana. V Portálu občana budou vaše datové zprávy archivované zdarma.

Některé služby jsou dle platné legislativy zpřístupněny pouze jednomu typu přidané datové schránky. V těchto případech je nutné použít správný typ datové schránky pro danou službu.

V Portálu občana nemůžete založit, přidat a ani se přihlásit datovou schránkou právnické osoby.