Portál občana

Portál občana je brána k online službám veřejné správy. Na Portálu občana máte vlastní účet, ke kterému se můžete přihlásit eidentitou nebo datovou schránkou. Ke svému účtu máte přístup jen vy. Přes svůj účet na Portálu občana si můžete zažádat o online služby veřejné správy nebo třeba spravovat svoje doklady. Pokud máte připojenou datovou schránku, můžete elektronicky komunikovat s úřady a pokud jste přihlášeni pomocí eidentity, můžete i přecházet bez dalšího přihlášení na jiné portály veřejné správy.

Pomohl vám tento článek?

Místo chození na úřady si můžete některé služby vyřídit online kdykoli a odkudkoli. Ušetříte čas i peníze, protože některé služby jsou přes Portál občana levnější nebo dokonce zdarma.

Pomohl vám tento článek?

Abyste mohli využít všechny služby na Portálu občana, přihlaste se eObčankou nebo uživatelským účtem, aby Portál občana věděl, že jste to opravdu vy. A abyste mohli posílat elektronická podání, připojte si do Portálu občana svoji datovou schránku.

Pomohl vám tento článek?

V podstatě ano. Počítač, notebook nebo mobilní zařízení musíte mít připojeno k internetu s minimální rychlostí 1024/256 kB/s a musíte mít zapnutý JavaScript. Portál občana si můžete otevřít v prohlížečích Google Chrome, Mozilla Firefox, MS EDGE, Safari v aktuální a jedné předchozí verzi poslední vydané číselné řady prohlížeče.

Pomohl vám tento článek?

Záleží na tom, jakým způsobem se přihlašujete. Každý postup má několik na sebe navazujících kroků a u každého z nich se může něco pokazit.

Pokud se přihlašujete pomocí eObčanky a nejde to, zkontrolujte její platnost, jestli není poškozen čip, jestli není poškozena čtečka nebo konektory, jestli máte v počítači správně nainstalovanou aplikaci pro přihlášení, připojení k internetu a taky jestli zadáváte správný identifikační osobní kód (IOK). Může vám také s hledáním chyby pomoci aplikace eObčanka-identifikace, která umí zjistit, kde je chyba při ověření elektronické identity.

Pokud se i přesto nedaří připojit pomocí eObčanky nebo pomocí jména, hesla a SMS, kontaktujte technickou podporu na eidentita@szrcr.cz.

Pokud se přihlašujete datovou schránkou, zkontrolujte, jestli postupujete správně, zadáváte správné přístupové údaje nebo jestli se přihlašujete správným způsobem. Pokud ano, a přesto přihlášení selhává, kontaktujte infolinku datových schránek na telefonním čísle +420 954 200 200, kam se můžete dovolat každý pracovní den od 8 do 18 hodin.

Také můžete napsat na e-mail portalobcana@mvcr.cz. Nebo můžete na stránkách Portálu občana kliknout na „nahlásit problém“ a vyplnit požadavek na technickou podporu.

Pomohl vám tento článek?

Ano. V nastavení je možné změnit jazyk z českého do anglického jazyka a naopak.

Pomohl vám tento článek?

Ano. Na Portálu občana se zobrazí vaše data, která jsou bezpečně uložena v informačních systémech veřejné správy. Když se přihlásíte, data se načtou, a pak, když se odhlásíte, se zase z Portálu občana vymažou. Proto se vždycky ujistěte, že jste se správně odhlásili.

Pomohl vám tento článek?

Pro přihlášení eObčankou budete potřebovat čtečku čipových karet a musíte mít nainstalovanou aplikaci, kterou si můžete stáhnout na info.eidentita.cz. Na stránce gov.cz pak kliknete na dlaždici Portál občana. Vyberete možnost přihlášení pomocí eidentity. Dále kliknete na možnost přihlášení pomocí eObčanky. Spustí se vám aplikace, zadáte identifikační osobní kód a jste přihlášeni.

Pomohl vám tento článek?

Abyste se mohli přihlásit uživatelským účtem, nezapomeňte si uživatelský účet aktivovat. Na stránce gov.cz pak kliknete na dlaždici Portál občana. Vyberete možnost přihlášení pomocí eidentity. Dále kliknete na možnost přihlášení pomocí Jména, hesla a SMS. Zadáte uživatelské jméno účtu a heslo. Kliknete na „autorizuj a pošli kód“. Pak zadáte kód, který vám přišel v SMS. A jste přihlášeni.

Pomohl vám tento článek?

Datovou schránkou fyzické osoby a datovou schránkou podnikající fyzické osoby. Jinými datovými schránkami se do Portálu občana přihlásit nemůžete.

Pomohl vám tento článek?

Na stránce Portálu občana kliknete na přihlášení pomocí datové schránky. Pak zadáte uživatelské jméno a heslo do vaší schránky. Pokud je vše správně, na úvodní stránce odsouhlasíte kliknutím na tlačítko ano, že Portál občana může zpracovat osobní údaje z vaší datové schránky. K přihlášení můžete využít například i svou eObčanku nebo mobilní aplikaci Mobilní klíč ISDS.

Pomohl vám tento článek?

Do Portálu občana se můžete přihlásit pomocí eObčanky, uživatelského účtu (Jméno, heslo a SMS) nebo pomocí datové schránky.

Pomohl vám tento článek?

Ne, přihlásit se můžete jedním nebo druhým. Pokud ale chcete, abyste měli přístup ke všemu, co Portál občana nabízí, doporučujeme obojí.

Pomohl vám tento článek?

Pokud jste cizinec, který legálně pobývá na území České republiky v rámci trvalého nebo dlouhodobého pobytu anebo na základě dlouhodobého víza a vlastníte příslušný elektronicky čitelný doklad (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu, vízový štítek, pobytový štítek) vydaný Českou republikou, máte možnost se přihlásit do Portálu občana pomocí založeného a aktivovaného účtu přes eidentita (musíte mít telefonní číslo s mezinárodní předvolbou ČR) nebo pomocí přihlašovacích údajů své datové schránky fyzické osoby zřízené na žádost. Více informací k založení a aktivaci účtu je k nahlédnutí na info.eidentita.cz.

Pomohl vám tento článek?

Buď si můžete zaplatit službu datový trezor, nebo si můžete připojit datovou schránku do Portálu občana, kde si můžete datové zprávy uložit na delší dobu, nebo si můžete uložit zprávu v počítači.

Pomohl vám tento článek?

Datovou schránku připojíte v úvodním menu. Jinak to jde také v sekci Datová schránka - “Přidat účet” nebo v sekci Nastavení “Přidat účet”.

Pomohl vám tento článek?

Zkuste v nastavení datovou schránku odpojit a zase připojit. Pokud problém přetrvává, kontaktujte technickou podporu Portálu občana.

Pomohl vám tento článek?

Ano, pokud vlastníte datovou schránku fyzické osoby a zároveň podnikající fyzické osoby, můžete obě datové schránky do Portálu občana připojit. Tato možnost se nevztahuje k datovým schránkám právnických osob. Další datovou schránku připojíte v sekci Nastavení “Přidat účet”.

Pomohl vám tento článek?

Můžete zažádat o výpis bodového hodnocení řidiče, výpis z rejstříku trestů, výpis z živnostenského rejstříku, požádat o potvrzení bezdlužnosti, podat daňové přiznání a vyřídit živnostenské oprávnění.

Pomohl vám tento článek?

Datová schránka na to není ze zákona technicky nastavená, a proto pomocí ní nelze přecházet do jiných portálů. Jestli chcete přecházet bez opakovaného přihlášení do jiných portálů veřejné správy, použijte přihlášení pomocí eObčanky nebo pomocí uživatelského účtu Jméno, heslo a SMS.

Pomohl vám tento článek?

V panelu „údaje“ kliknete na „další údaje“. Tam vyberete „údaje z registru řidičů“ a zobrazí se vám vaše bodové hodnocení. Abyste měli rychlý přehled bodového stavu, můžete si ve svém profilu na Portálu občana přidat dlaždici „Bodové hodnocení řidiče“. Pozor, o výpis bodového hodnocení řidiče můžete zažádat jen v případě, že máte k Portálu občana připojenou datovou schránku fyzické osoby.

Pomohl vám tento článek?

Ano. Postupně se domlouváme s ministerstvy, městy, obcemi a úřady, aby umožnily vyřízení dalších služeb elektronicky přes Portál občana.

Pomohl vám tento článek?

Ne. Musíte si to v Portálu občana aktivovat v sekci „nastavení“. Ale nebojte, je to snadné.

Pomohl vám tento článek?

Můžete získat informace z katastru nemovitostí, informace o své pracovní neschopnosti, máte přístup k eReceptu a přehled o svém důchodovém pojištění. Můžete si zažádat o výpis z živnostenského rejstříku a z rejstříku trestů. Také si můžete nastavit notifikace platnosti vašeho řidičského průkazu.

Pomohl vám tento článek?