Příspěvek na mobilitu

ID Záznamu
m-13380
Datum zveřejnění
01.01.2017
Poslední aktualizace
01.01.2017

Základní informace k životní situaci

Příspěvek na mobilitu je jednou z dávek určených osobám se zdravotním postižením ke zmírnění sociálních důsledků jejich zdravotního postižení a k podpoře jejich sociálního začleňování.

Výše příspěvku na mobilitu činí 400 Kč za kalendářní měsíc.

Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

  • Žadatel o příspěvek na mobilitu (osoba se zdravotním postižením, které je příspěvek na mobilitu určen).

  • Zákonný zástupce žadatele, jde-li o nezletilého do 18 let.

  • Zmocněnec, kterému žadatel udělí plnou moc k zastupování v řízení o žádosti.

  • Soudem ustanovený opatrovník osoby, které je příspěvek na mobilitu určen.

Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Řízení o příspěvku na mobilitu se zahajuje na základě podané žádosti.

Nárok na příspěvek na mobilitu má osoba starší 1 roku:

  • která má nárok na průkaz osoby se zdravotním postižením označený symbolem "ZTP" nebo "ZTP/P", přiznaný podle předpisů účinných od 1. ledna 2014,

  • opakovaně se v kalendářním měsíci za úhradu dopravuje nebo je dopravována (splnění této podmínky žadatel prokazuje čestným prohlášením, které je součástí žádosti o příspěvek na mobilitu) a

*Z důvodů hodných zvláštního zřetele může být příspěvek na mobilitu přiznán i osobě, které jsou poskytovány pobytové sociální služby.

Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Podáním žádosti o příspěvek na mobilitu.

Na které instituci životní situaci řešit

Obraťte se na Úřad práce České republiky - krajskou pobočku, resp. kontaktní pracoviště, nejlépe dle místa vašeho trvalého pobytu.

Jaké doklady je nutné mít s sebou

Na úřadě předložte:

  • vyplněný formulář žádosti o příspěvek na mobilitu,

  • občanský průkaz.

Pozn.: Vyplněné formuláře lze zaslat poštou (raději doporučeně).

Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Potřebné formuláře jsou k dispozici na kontaktních pracovištích Úřadu práce České republiky nebo na internetových stránkách Integrovaného portálu Ministerstva práce a sociálních věcí.

Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Řešením nemusí být dotčena žádná další osoba mimo žadatele o příspěvek na mobilitu.

Mohou být dotčeni rodinní příslušníci žadatele v případě, že jej zastupují ve správním řízení, příp. zákonní zástupci, pokud je žadatel nezletilý, či opatrovníci, v případě žadatelů omezených ve svéprávnosti.

Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

  • Prokázat skutečnosti rozhodné pro nárok na příspěvek na mobilitu a jeho výplatu.

  • Písemně ohlásit krajské pobočce Úřadu práce České republiky v průběhu řízení o příspěvku na mobilitu změny ve skutečnostech, které byly uvedeny v žádosti, a změny rozhodné pro průběh řízení, a to ve lhůtě do 8 dnů ode dne, kdy taková změna nastala.

Elektronická služba, kterou lze využít

Datová schránka nebo e-mail na příslušné kontaktní pracoviště Úřadu práce České republiky, avšak pouze tehdy, pokud má žadatel zaručený elektronický podpis.

Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti rozhodnutí o zamítnutí žádosti o příspěvek na mobilitu můžete podat odvolání do 15 dnů od doručení rozhodnutí, a to k Ministerstvu práce a sociálních věcí prostřednictvím úřadu, který rozhodl.

Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Příspěvek na mobilitu může být nepřiznán.

Za správnost návodu odpovídá útvar

Ministerstvo práce a sociálních věcí