Úvod Časté dotazy Portál občana

Portál občana

Portál občana je bránou k elektronickým službám státu. Na Portálu občana máte vlastní účet, ke kterému máte přístup jen vy. V Portálu občana si můžete spravovat svoje doklady a jiné údaje ze státních registrů a databází nebo založit datovou schránku, pomocí které můžete elektronicky komunikovat s úřady. Z Portálu občana máte i snadný přistup do portálů jiných úřadů, jejichž služby si potřebujete vyřídit, ať už je to Finanční správa, eRecept, Očkovací portál, ČSSZ, Úřad práce nebo portál vaší obce. Abyste mohli začít využívat služby na Portálu občana, musíte nejdříve v přihlášení prokázat svou totožnost. Přihlásit se můžete prostřednictvím eIdentity nebo datovou schránkou.

Pomohl vám tento článek?

Díky Portálu občana si již nyní můžete rychleji, bezpečněji, uživatelsky přívětivěji, kdykoli a odkudkoli vyřídit řadu záležitostí online na svém zařízení. Ušetříte čas i peníze, protože některé služby jsou přes Portál občana levnější nebo dokonce zdarma.

Nutnost digitalizace veřejné správy vedla ke vzniku řady projektů, které bylo nutno propojit do jednoho místa, aby mohl občan s důvěrou komunikovat na dálku se všemi orgány veřejné moci. Portál občana poskytuje přístup k dostupným on-line službám státu a například tyto informace a služby:

  • Založení datové schránky (fyzické nebo podnikající fyzické osoby)
  • Přidání datové schránky (fyzické nebo podnikající fyzické osoby)
  • Žádost o nový řidičský průkaz z důvodu konce platnosti
  • Archivace datových zpráv
  • Potvrzení o studiu
  • Výpis bodového hodnocení řidiče
  • Výpis z Rejstříku trestů
  • Výpis z živnostenského rejstříku
  • Informace z katastru nemovitostí
  • Informace z registru silničních vozidel
  • Informace z registru řidičů
  • Informace z živnostenského rejstříku
  • Notifikace platnosti dokladů
  • Výpis z registru obyvatel
  • Přístup ke kontrole tachometru vozidla
  • Přístup k podání daňového přiznání na portálu MOJE daně
  • Přístup do Očkovacího portálu
  • Přístup k eReceptu
  • Přístup do ePortálu ČSSZ pro informace o pracovní neschopnosti 
  • Přístup do ePortálu ČSSZ pro přehled o důchodovém pojištění
  • Přístup do portálu Úřadu práce a jeho službám
  • Přístup k jednotnému registračnímu formuláři (JRF) pro vyřízení živnostenského oprávnění
  • Přístup k Dluhopisu Republiky
  • Přístup k registraci provozovatele dronu a online testu pilota dronu
  • Přístup k portálům krajů, měst a obcí
  • A mnohé další

Portál občana je koncipován jako dlouhodobý projekt a jeho rozvoj pokračuje neustále. S postupem v elektronizaci a digitalizaci veřejné správy budou nadále přibývat další služby.

Pomohl vám tento článek?

Pro maximální a nejjednodušší přístup k elektronickým službám přes Portál občana doporučujeme využívat jeden nebo více identifikačních prostředků z nabídky eIdentita.cz. Záleží jen na vás, jaký si zvolíte.

Návod, jak si zřídit elektronickou identitu a mít přístup do Portálu občana najdete na chciidentitu.gov.cz

Kromě přístupu do Portálu občana vám identifikační prostředky eIdentita.cz zajistí i bezpečnější přihlašování do vaší datové schránky, portálu vaší obce a k dalším online službám veřejné správy.

Abyste mohli posílat elektronická podání a komunikovat s veřejnou správou, přidejte si do Portálu občana svoji datovou schránku. Pokud datovou schránku nemáte, můžete si ji založit v Portálu občana po přihlášení pomocí eIdentita.cz. Více informací o datových schránkách a jejich využití v Portálu občana najdete přehledně na chcidatovku.gov.cz.

 

 

Pomohl vám tento článek?

Ano. Na Portálu občana se zobrazí vaše data, která jsou bezpečně uložena v informačních systémech veřejné správy. Když se přihlásíte, data se načtou, a pak, když se odhlásíte, se zase z Portálu občana vymažou. Proto se vždycky ujistěte, že jste se správně odhlásili.

Pomohl vám tento článek?

V podstatě ano. Počítač, notebook nebo mobilní zařízení musíte mít připojeno k internetu s minimální rychlostí 1024/256 kB/s a musíte mít zapnutý JavaScript. Portál občana si můžete otevřít v prohlížečích Google Chrome, Mozilla Firefox, MS EDGE, Safari v aktuální a jedné předchozí verzi poslední vydané číselné řady prohlížeče.

Seznam podporovaných webových prohlížečů najdete zde.

Pomohl vám tento článek?

Ano, je možné stáhnout mobilní aplikaci v ověřovacím provozu z Google Play nebo App Store. Je zadarmo.

Pomohl vám tento článek?

Obecný popis

O konci platnosti vašich dokladů nebo změně stavu vaší žádosti se nyní můžete dozvědět jednoduše a rychle nejen v Portálu občana, ale také prostřednictvím SMS nebo e-mailu. Slouží k tomu nová funkce Upozornění. Díky této funkci budete dopředu informováni o tom, že vám za několik týdnů vyprší např. platnost vašeho řidičského průkazu a můžete si tak o něj elektronicky zažádat nebo naplánovat svou cestu na úřad podle vašich časových možností.

Koho se týká

Všech uživatelů Portálu občana, protože zobrazování upozornění se děje v Portálu občana automaticky.  Pokud budete chtít, aby vám upozornění chodily i na váš e-mail nebo telefon, stačí tyto údaje v Portálu občana vyplnit. 

Kde zřídit a co bude potřeba

V samotném Portálu občana se vám nové upozornění zobrazí automaticky. Pokud chcete upozornění dostávat také e-mailem nebo prostřednictvím SMS, stačí, když si tuto možnost v Portálu občana nastavíte. Využijte k tomu ikonu ozubeného kolečka v pravé části stránky. Po kliknutí na tuto ikonu se dostanete do sekce Nastavení. V záložce Upozornění pak zadejte Váš e-mail, telefonní číslo, nebo obojí dohromady. Poté si stačí v nabídce aktivovat zasílání notifikací, které potřebujete. Zasílaná SMS upozornění z Portálu občana jsou zdarma.

 

Na co si dát pozor

  • Pokud telefonní číslo a e-mail nevyplníte, upozornění se vám i nadále budou zobrazovat pouze v Portálu občana.
  • Po zadání telefonního čísla a e-mailu si nezapomeňte vámi zvolená upozornění aktivovat.
  • Samozřejmě máte možnost si všechna SMS a e-mail upozornění v Portálu občana vypnout.

Pomohl vám tento článek?

Záleží na tom, jakým způsobem se přihlašujete. Každý postup má několik na sebe navazujících kroků a u každého z nich se může něco pokazit.

Pokud se přihlašujete pomocí eObčanky a nejde to, zkontrolujte její platnost, jestli není poškozen čip, jestli není poškozena čtečka nebo konektory, jestli máte v počítači správně nainstalovanou aplikaci pro přihlášení, připojení k internetu a taky jestli zadáváte správný identifikační osobní kód (IOK). Může vám také s hledáním chyby pomoci aplikace eObčanka-identifikace, která umí zjistit, kde je chyba při ověření elektronické identity.

Pokud se i přesto nedaří připojit pomocí eObčanky, NIA ID, mobilního klíče nebo jiného identifikačního prostředku eIdentity, kontaktujte technickou podporu telefonicky na 225 514 777  nebo emailem na eidentita@szrcr.cz.

V případě, že se přihlašujete prostřednictvím bankovní identity, mojeID nebo karty Starcos, zkontrolujte nejprve správné nastavení a aktivaci vašeho identifikačního prostředku dle pravidel vašeho poskytovatele identity. Pokud je vše v pořádku a problém s přihlášením je v prostředí eIdentity, kontaktujte přímo Správu základních registrů na eidentita@szrcr.cz  nebo telefonicky na 225 514 777.

Pokud se přihlašujete datovou schránkou, zkontrolujte, jestli postupujete správně, zadáváte správné přístupové údaje nebo jestli se přihlašujete správným způsobem. Pokud ano, a přesto přihlášení selhává, kontaktujte infolinku datových schránek na telefonním čísle +420 954 200 200, kam se můžete dovolat každý pracovní den od 8 do 18 hodin.

Také můžete na stránkách Portálu občana kliknutím na odkaz „Podpora“ vyplnit požadavek na technickou podporu. Nebo můžete napsat na e-mail portalobcana@mvcr.cz.

Pomohl vám tento článek?

Ano. V nastavení je možné změnit jazyk z českého do anglického jazyka a naopak.

Pomohl vám tento článek?

Uživatelskou příručku Portálu občana najdete na tomto odkazu.

Pomohl vám tento článek?

Abyste mohli začít využívat služby na Portálu občana, musíte nejdříve v přihlášení prokázat svou totožnost, aby Portál věděl, že jste to opravdu vy.

Do Portálu občana se můžete přihlásit pomocí identifikačních prostředků eIdentity nebo pomocí datové schránky.

Návod, jak si zřídit elektronickou identitu a mít přístup do Portálu občana najdete na chciidentitu.gov.cz

 

 

Pomohl vám tento článek?

Pro přihlášení eObčankou budete potřebovat čtečku čipových karet a musíte mít nainstalovanou aplikaci, kterou si můžete stáhnout na info.eidentita.cz. Na stránce gov.cz pak kliknete na dlaždici Portál občana. Vyberete možnost přihlášení pomocí eidentity. Dále kliknete na možnost přihlášení pomocí eObčanky. Spustí se vám aplikace, zadáte identifikační osobní kód a jste přihlášeni.

Pomohl vám tento článek?

Abyste se mohli přihlásit uživatelským účtem, nezapomeňte si uživatelský účet aktivovat. Na stránce gov.cz pak kliknete na dlaždici Portál občana. Vyberete možnost přihlášení pomocí eidentity. Dále kliknete na možnost přihlášení pomocí Jména, hesla a SMS. Zadáte uživatelské jméno účtu a heslo. Kliknete na „autorizuj a pošli kód“. Pak zadáte kód, který vám přišel v SMS. A jste přihlášeni.

Pomohl vám tento článek?

Datovou schránkou fyzické osoby a datovou schránkou podnikající fyzické osoby. Jinými datovými schránkami se do Portálu občana přihlásit nemůžete.

Pomohl vám tento článek?

Na stránce Portálu občana kliknete na přihlášení pomocí datové schránky. Pak zadáte uživatelské jméno a heslo do vaší schránky. Pokud je vše správně, na úvodní stránce odsouhlasíte kliknutím na tlačítko ano, že Portál občana může zpracovat osobní údaje z vaší datové schránky.

Pokud k přihlašování využíváte aplikaci Mobilní klíč ISDS, doporučujeme její propojení s Národním bodem, abyste se mohli mobilním klíčem přihlašovat pomocí národní autentizační brány eIDENTITA.CZ a tím mít přístup ke všem službám z Portálu občana. Více informací najdete na: https://chciidentitu.gov.cz/ a https://info.eidentita.cz/mep/VznikISDS.aspx.

K přihlášení pomocí datové schránky můžete využít kromě mobilní aplikace mobilní klíč eGovernmentu také eObčanku, NIA ID nebo jiný prostředek evidovaný u národní autentizační brány eIDENTITA.CZ. U těchto prostředků ale doporučujeme se na stránce Portálu občana především přihlašovat kliknutím na přihlášení pomocí eIDENTITA.CZ, abyste měli pro přístup ke všem službám.

Pomohl vám tento článek?

Ne, přihlásit se můžete jedním nebo druhým. Pokud ale chcete, abyste měli přístup ke všemu, co Portál občana nabízí, doporučujeme využívat identifikační prostředky eIdentity. Datovou schránku si můžete v Portálu občana po přihlášení přes eIdentitu ihned založit a poté do portálu přidat. 

Pomohl vám tento článek?

Pokud jste cizinec, který legálně pobývá na území České republiky v rámci trvalého nebo dlouhodobého pobytu anebo na základě dlouhodobého víza a vlastníte příslušný elektronicky čitelný doklad (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu, vízový štítek, pobytový štítek) vydaný Českou republikou, máte možnost se přihlásit do Portálu občana pomocí založeného a aktivovaného účtu přes eidentita (musíte mít telefonní číslo s mezinárodní předvolbou ČR) nebo pomocí přihlašovacích údajů své datové schránky fyzické osoby zřízené na žádost. Více informací k založení a aktivaci účtu je k nahlédnutí na info.eidentita.cz.

Pomohl vám tento článek?

Informaci o vašem bodovém stavu najdete na úvodní stránce po přihlášení do Portálu občana.

V Portálu občana máte přístup i k dalším informacím z registru řidičů. 

Pokud potřebujete výpis bodového hodnocení řidiče, přihlaste se do Portálu občana a připojte si do portálu svou datovou schránku typu fyzická osoba. V nabídce Podání zvolte formulář výpisu bodového hodnocení řidiče a žádost odešlete. Výpis obdržíte do několika minut do datové schránky.

Před odesláním žádosti, ujistěte se, že máte v Portálu připojenou vaši datovou schránku fyzické osoby. Poté můžete žádost odeslat. Žádost lze v Portálu občana nebo na Portálu veřejné správy odeslat pouze datovou schránkou typu fyzická osoba. Ostatními typy datových schránek (podnikající fyzická osoba, právnická osoba) o tento výpis zažádat nelze.

Pomohl vám tento článek?

Obecný popis

Nově můžete o řidičský průkaz zažádat elektronicky prostřednictvím Portálu občana, a to z pohodlí domova. O výměnu můžete na Portále požádat v případě, že končí platnost vašeho současného řidičského průkazu. Výjimkou jsou situace, kdy jste průkaz ztratili nebo zničili, byl vám odcizen, potřebujete ho vyřídit expresně, nebo požadujete v průkazu změnu údajů. V těchto případech bohužel musíte navštívit úřad osobně a zaplatit správní poplatek, stejně jako v případě, kdy chcete požádat o svůj první řidičský průkaz.

Pokud chcete být průběžně informováni o stavu vaší žádosti o vydání řidičského průkazu, například emailem nebo SMS, stačí si tuto možnost nastavit přímo ve formuláři, který budete v Portálu občana vyplňovat.

Koho se týká

O nový řidičský průkaz můžete prostřednictvím Portálu občana zažádat, pokud:

  • jste přihlášení v Portálu občana a máte připojenou datovou schránku fyzické osoby;
  • platnost Vašeho stávajícího řidičského průkazu končí za méně než 90 dní nebo už jeho platnost skončila;
  • nepotřebujete změnit některý z osobních údajů uvedených na řidičském průkazu;
  • nechcete si řidičský průkaz vyřídit expresně;
  • řidičský průkaz jste nezničili, neztratili a nebyl vám odcizen;
  • nedošlo k pozbytí, odnětí či pozastavení vašeho řidičského oprávnění;
  • nebyl vám zadržen řidičský průkaz;
  • nebyl vám udělen zákaz řízení motorových vozidel.

Kde žádat a co bude potřeba

Po přihlášení do Portálu občana (návod jak se zaregistrovat najdete na webové stránce chciidentitu.gov.cz) a připojení datové schránky fyzické osoby se vám na úvodní obrazovce Portálu občana zobrazí dlaždice „Moje doklady“ (občanský průkaz, cestovní pas a právě i řidičský průkaz). Pokud splňujete podmínky pro zažádání o nový řidičský průkaz, objeví se u vašeho stávajícího řidičského průkazu automaticky možnost „Zažádat o nový“ řidičský průkaz.

Budete si moci zvolit obecní úřad obce s rozšířenou působností, kde odevzdáte starý a vyzvednete si nový řidičský průkaz. Můžete zvolit jakýkoliv obecní úřad s rozšířenou působností, nemusíte se řídit místem vašeho trvalého bydliště. Doporučujeme také překontrolovat všechny údaje včetně fotografie a podpisu. Pokud nebude fotografie, podpis nebo jiný údaj odpovídat, nebude možné vám řidičský průkaz vydat. V takovém případě prosím navštivte úřad osobně.

Můžete postupovat také podle videonávodu, kde je uvedeno odeslání elektronické žádosti o nový řidičský průkaz z Portálu občana po splnění výše uvedených podmínek.

Důležité termíny

O nový řidičský průkaz je možné zažádat nejdříve 90 dní před uplynutím jeho platnosti.

Na co si dát pozor

  • všechny údaje ve formuláři musí odpovídat skutečnosti;
  • zobrazená fotografie musí odpovídat vaší aktuální podobě;
  • pokud se žádost v Portálu občana automaticky nezobrazuje, nesplňujete některou z podmínek. V tom případě/pro více informací kontaktujte jakýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností;
  • žádost nelze odeslat připojenou datovou schránkou typu podnikající fyzická osoba (PFO);
  • po odeslání žádosti na zvolený úřad nelze jíž změnit místo pro vyzvednutí nového průkazu;
  • před vyzvednutím připraveného dokladu na vybraném úřadu si nezapomeňte rezervovat termín návštěvy.

Pomohl vám tento článek?

Obecný popis

Datová schránka je vaší elektronickou poštovní schránkou. Díky datové schránce můžete zasílat dokumenty úřadům elektronicky z pohodlí domova, a elektronicky je i přijímat. Nepotřebujete k tomu navíc žádný elektronický podpis, který byste si jinak museli složitě vyřizovat. Úřady budou na dokument zaslaný datovou schránkou nahlížet stejně, jako byste jej osobně podepsali.

Kromě zasílání a odesílání dokumentů má ale datová schránka také řadu dalších funkcí. Pokud ji propojíte s Portálem občana, budete si moci vyřídit nový řidičský průkaz, nebo získat řadu výpisů (např. výpis z rejstříku trestů, bodové hodnocení řidiče apod.), o které byste jinak museli žádat osobně na úřadě. Více o datových schránkách naleznete na jejich webových stránkách.

Aby vám žádná datová zpráva neunikla, můžete si v Portálu občana aktivovat možnost zasílání upozornění. Pokud zadáte svoje telefonní číslo nebo e-mail, o nové zprávě se pak dozvíte ihned, jakmile ji obdržíte.  

Datovou schránku už si nemusíte chodit osobně zakládat na pobočku Czech POINT, ale můžete si ji založit online i po přihlášení do Portálu občana.

 

Koho se týká

Jste fyzická nebo podnikající fyzická osoba a máte přístup do Portálu občana pomocí nástrojů elektronické identifikace (NIA ID, mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identita a další možnosti)

Kde žádat a co bude potřeba

Portál občana vám umožní si o zřízení datové schránky požádat poté, co se do něj přihlásíte. Založit si můžete datovou schránku fyzické osoby. Pokud jste zapsáni i v registru osob např. jako OSVČ apod., můžete si požádat i o datovou schránku podnikající fyzické osoby .

Datovou schránku si můžete v Portálu občana online založit,  pokud už vlastníte nebo využíváte nějaký z nástrojů elektronické identifikace (NIA ID, mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identita a další možnosti). Stačí se jimi do Portálu občana přihlásit. Na úvodní obrazovce zvolíte „Založit datovou schránku“. Bližší informace najdete na webových stránkách datových schránek.

Na co si dát pozor

Po úspěšném vytvoření datové schránky je ještě nutné do Portálu občana datovou schránku přidat, aby byly zpřístupněny její funkce a služby.

Druhou datovou schránku si nezakládáte v profilu, ale v Nastavení kliknutím na záložku „Datová schránka“.  Zde kliknete na tlačítko „Založit datovou schránku“ a postupujete dle stejných pokynů.

Pokud si založíte obě datové schránky, je nutné obě datové schránky přidat do Portálu občana zvlášť.

Pokud vám do datové schránky dorazí nová datová zpráva, bude evidovaná jako přijatá v den, kdy se do své datové schránky přihlásíte (aniž byste datovou zprávu otevřeli). Pokud se do datové schránky nepřihlásíte, bude datová zpráva považovaná za doručenou desátým dnem od jejího doručení do datové schránky. Od momentu kdy je datová zpráva doručená běží například zákonné lhůty pro odpověď.

Jinak je to ale v případě, že si nastavíte v Portálu občana zasílání upozornění. Zasláním upozornění Portálem občana bude datová zpráva považována za doručenou ihned, jakmile vám toto upozornění dorazí.

Všechny datové zprávy budou ve vaší datové schránce automaticky uchovávány po dobu 90 dnů a pak budou smazány. Pokud byste chtěli, aby vaše datové zprávy byly uchovány napořád, můžete si je ukládat sami na svůj počítač, aktivovat si placenou službu Datový trezor, nebo si můžete vaši datovou schránku propojit s Portálem občana. V Portálu občana budou vaše datové zprávy archivované zdarma.

Některé služby jsou dle platné legislativy zpřístupněny pouze jednomu typu přidané datové schránky. V těchto případech je nutné použít správný typ datové schránky pro danou službu.

V Portálu občana nemůžete založit, přidat a ani se přihlásit datovou schránkou právnické osoby.

Pomohl vám tento článek?

Obecný popis

Přidání datové schránky do Portálu občana vám umožní elektronicky vyřídit řadu úředních záležitostí, které byste jinak museli řešit osobně na úřadě. Díky datové schránce, propojené s Portálem občana, si můžete z pohodlí domova požádat o nový řidičský průkaz nebo získat výpis orgánů veřejné moci, které nahlížely na vaše údaje. Zdarma také získáte možnost archivovat si přijaté datové zprávy.

Koho se týká

Kohokoliv, kdo chce naplno využívat všech funkcí Portálu občana, má do něj už zřízený přístup a datovou schránku typu fyzická osoba nebo podnikající fyzická osoba.

Kde přidat a co bude potřeba

Budete potřebovat již vytvořenou datovou schránku fyzické osoby nebo podnikající fyzické osoby. Pokud datovou schránku ještě nemáte, návod, jak si ji zřídit, najdete na webových stránkách, které se datovým schránkám věnují. Do Portálu občana si můžete přidat 1 datovou schránku fyzické osoby a 1 datovou schránku podnikající fyzické osoby (pokud jste OSVČ). V případě že máte i datovou schránku podnikající fyzické osoby automaticky zřízenou ze zákona určenou pro profese advokát, danový poradce, statutární auditor a další, můžete si do Portálu občana přidat i tento typ datové schránky podnikající fyzické osoby zřízené ze zákona. Seznam typů datových schránek najdete zde.

Datovou schránku přidáte přímo v Portálu občana. Po přihlášení do Portálu klikněte na  úvodní stránce  na tlačítko „Přidat datovou schránku“. Systém vás přesměruje na webové stránky Datových schránek. Zde vyberte možnost „Přihlášení eIdentita.cz“ a klikněte na tlačítko „Přesměrování na portál eIdentita.cz“. Můžete i vybrat možnost „Přihlášení jménem a heslem“, kde použijte přihlašovací údaje své datové schránky. Dále vyberte účet pro přihlášení a udělte souhlas s propojením. Po krátké době by měla být vaše datová schránka přidána do Portálu občana.

Přidat si datovou schránku můžete také v sekcích Datová schránka nebo Nastavení, která najdete na horní liště Portálu občana. Po jejich rozkliknutí se vám stejně jako u předchozí možnosti zobrazí tlačítko „Přidat datovou schránku“. Po kliknutí na tlačítko postupujte stejně jako v předchozím případě.

Na co si dát pozor

  • Datovou schránku si můžete zřídit online (pokud už máte nějakou z forem elektronické identity – NIA ID, Mobilní klíč eGovernmentu, bankovní identita apod.) nebo při návštěvě jakéhokoliv kontaktního místa Czech POINT. Jejich seznam najdete na této mapě.
  • Druhou datovou schránku si můžete přidat pouze v sekci Nastavení (ikona ozubeného kolečka).
  • V Portálu občana nelze přidat datovou schránku typu Právnická osoba.

Pomohl vám tento článek?

Obecný popis

O konci platnosti vašich dokladů nebo změně stavu vaší žádosti se nyní můžete dozvědět jednoduše a rychle nejen v Portálu občana, ale také prostřednictvím SMS nebo e-mailu. Slouží k tomu nová funkce Upozornění. Díky této funkci budete dopředu informováni o tom, že vám za několik týdnů vyprší např. platnost vašeho řidičského průkazu a můžete si tak o něj elektronicky zažádat nebo naplánovat svou cestu na úřad podle vašich časových možností.

Koho se týká

Všech uživatelů Portálu občana, protože zobrazování upozornění se děje v Portálu občana automaticky.  Pokud budete chtít, aby vám upozornění chodily i na váš e-mail nebo telefon, stačí tyto údaje v Portálu občana vyplnit. 

Kde zřídit a co bude potřeba

V samotném Portálu občana se vám nové upozornění zobrazí automaticky. Pokud chcete upozornění dostávat také e-mailem nebo prostřednictvím SMS, stačí, když si tuto možnost v Portálu občana nastavíte. Využijte k tomu ikonu ozubeného kolečka v pravé části stránky. Po kliknutí na tuto ikonu se dostanete do sekce Nastavení. V záložce Upozornění pak zadejte Váš e-mail, telefonní číslo, nebo obojí dohromady. Poté si stačí v nabídce aktivovat zasílání notifikací, které potřebujete. Zasílaná SMS upozornění z Portálu občana jsou zdarma.

 

Na co si dát pozor

  • Pokud telefonní číslo a e-mail nevyplníte, upozornění se vám i nadále budou zobrazovat pouze v Portálu občana.
  • Po zadání telefonního čísla a e-mailu si nezapomeňte vámi zvolená upozornění aktivovat.
  • Samozřejmě máte možnost si všechna SMS a e-mail upozornění v Portálu občana vypnout.

Pomohl vám tento článek?

Portálu občana si po přihlášení můžete zdarma obstarat výpis z Rejstříku trestů dvěma způsoby:

  • Datovou schránkou fyzické osoby. Žádost najdete kliknutím na sekci „Podání“. V nabídce „Žádosti o výpisy“ zvolte "Výpis z Rejstříku trestů datovou schránkou" a postupujte dle pokynů na formuláři. Před odesláním žádosti, ujistěte se, že máte v Portálu připojenou vaši datovou schránku fyzické osoby. Poté můžete žádost odeslat. Žádost lze v Portálu občana nebo na Portálu veřejné správy odeslat pouze datovou schránkou typu fyzická osoba. Ostatními typy datových schránek (podnikající fyzická osoba, právnická osoba) o tento výpis zažádat nelze.
  • Stažení výpisu z Rejstříku trestů v Portálu občana. Po přihlášení v úvodním menu klikněte na kartu „Podání“, kde v nabídce „Žádosti o výpisy“ zvolíte „Výpis z Rejstříku trestů online službou“.

Obdržené výpisy přes Portál občana nebo datovou schránku mají právní platnost pouze v elektronické podobě.

 

Pomohl vám tento článek?

Obecný popis

Nově máte po přihlášení v Portálu občana přístup ke svým údajům z Registru silničních vozidel.

Cílem této nové funkcionality je poskytnout uživateli Portálu občana údaje evidované v Registru silničních vozidel o jeho vlastněných nebo provozovaných vozidlech, a to jak v současnosti, tak i v minulosti.

Koho se týká

Každého, kdo je v Registru silničních vozidel veden jako vlastník nebo provozovatel vozidla a přihlásí se do Portálu občana.

Zobrazení dat o vozidlech v Portálu občana je dostupné jak pro fyzické osoby (FO), tak podnikající fyzické osoby (PFO).

Kde údaje v Portálu občana najdu a co bude potřeba

Po přihlášení do Portálu občana ve vašem úvodním profilu je v části Moje údaje zobrazena dlaždice Registr silničních vozidel. Hned vedle jsou umístěny i další dlaždice zobrazující například váš aktuální bodový stav nebo počet dokladů.

Pro zobrazení základního přehledu vozidel klikněte v dlaždici na tlačítko Více informací. Údaje z tohoto registru jsou také přístupné z menu Údaje volbou položky Registr silničních vozidel.

V základním přehledu najdete výpis aktuálně vlastněných nebo provozovaných vozidel s uvedením základních údajů.

Přehled jednotlivých záznamů může být zobrazen ve formě dlaždic, případně seznamu, pokud obsahuje 10 a více položek.

Přehled vozidel je rozdělen na 2 sekce:

  • Aktuální – obsahuje záznamy aktuálně registrovaných vozidel
  • Historie – obsahuje záznamy vozidel registrovaných v minulosti

Ke každému vozidlu ze základního přehledu je dále možné si zobrazit údaje vedené v technickém průkazu vzor 2019, další údaje vedené k vozidlu v Registru silničních vozidel mimo technický průkaz vzor 2019 nebo údaje o dokladech (minulé RZ, TP, ORV), stavech, kterých vozidlo v daném období nabývalo, a depozitech (údaje jsou vypsány po řádcích s datem od-do).

V případě dlaždicového zobrazení tyto údaje zjistíte pomocí tlačítka Více informací na dlaždici vozidla.

Při zobrazení ve formě seznamu tyto údaje zjistíte kliknutím na řádek vybraného vozidla.

Na co si dát pozor

Údaje z Registru silničních vozidel nelze reklamovat nebo měnit elektronicky, ani prostřednictvím aplikace Portál občana. Pro opravu zjištěných nesrovnalostí můžete navštívit Obecní úřad s rozšířenou působností.

Pokud máte dotazy týkající se agend dopravy, Registru silničních vozidel neváhejte se obrátit na posta@mdcr.cz.

V Portálu občana jsou zobrazeny informace a údaje o vozidlech vázané na konkrétního uživatele nebo subjekt, které jsou evidovány v Registru silničních vozidel.

Pokud není konkrétní údaj nebo hodnota zapsána v Registru silničních vozidel, je zobrazena prázdná hodnota.

Aktualizované údaje v Registru silničních vozidel se v Portálu občana zobrazí až následující den po provedené změně.

Zobrazený přehled údajů z Registru silničních vozidel neslouží k tisku, proto není možné jej pro tisk plně optimalizovat. Pro získání informativního výpisu si uživatel může zobrazený přehled vytisknout přímo z internetového prohlížeče. V další fázi projektu dojde k realizaci výstupu do podepsaného PDF dokumentu.

Detailnější popis zobrazení údajů z Registru silničních vozidel najdete v uživatelské příručce Portálu občana.

 

Pomohl vám tento článek?

Buď si můžete zaplatit službu datový trezor, nebo si můžete připojit datovou schránku do Portálu občana, kde si můžete datové zprávy zdarma uložit na delší dobu, nebo si můžete uložit zprávu v počítači.

Pomohl vám tento článek?

Ne. Výpis je platný jen v elektronické podobě. Pokud obdržený výpis do datové schránky vytisknete, dokument právní váhu ztrácí, protože po převedení z elektronické do listinné podoby již není ověřená integrita a věrohodnost dokumentu. Podobně ztrácí právní váhu i výpis v tištěné podobě vydaný na kontaktním místě Czech POINT, který je následně oskenován.  

Obdržené elektronické výpisy opatřené platnou a uznávanou elektronickou pečetí do datové schránky nebo z Portálu občana lze pro další komunikaci se zachováním jejich platnosti v elektronické podobě využít prostřednictvím datové schránky.

Pokud chcete, aby elektronický výpis obdržený do datové schránky měl právní hodnotu i po vytištění, musí projít tzv. autorizovanou konverzí, což je úřední potvrzení o bezpečném a správném převedení výpisu z digitální do listinné podoby. Autorizovaná konverze se provádí na kterémkoliv pracovišti Czech POINTu.

Více informací o autorizované konverzi najdete zde: 

https://www.czechpoint.cz/public/verejnost/autorizovana-konverze/  

 

Pomohl vám tento článek?

Ano, pokud vlastníte datovou schránku fyzické osoby a zároveň podnikající fyzické osoby, můžete obě datové schránky do Portálu občana přidat. Tato možnost se nevztahuje k datovým schránkám právnických osob. Další datovou schránku přidáte v sekci Nastavení, kde v záložce Datová schránka kliknete na “Přidat datovou schránku”.

Pomohl vám tento článek?

Můžete si do svého účtu v Portálu občana přidat svou datovou schránku a příjímat, odesílat nebo archivovat datové zprávy. Dále si přidanou datovou schránkou typu fyzická osoba můžete zažádat například o nový řidičský průkaz z důvodu konce platnosti, výpis bodového hodnocení řidiče, výpis z rejstříku trestů, výpis z živnostenského rejstříku nebo o potvrzení o studiu. Po přihlášení máte i přístup k vašim údajům ze základních registrů, katastru nemovitostí nebo registru řidičů.

Pro přístup do ostatních připojených portálů z Portálu občana je nutné se přihlásit pomocí národní autentizační brány eIDENTITA.CZ. Návod pro držitele datové schránky najdete na: https://chciidentitu.gov.cz/ a https://info.eidentita.cz/mep/VznikISDS.aspx.

Pomohl vám tento článek?

Můžete si založit datovou schránku, získat informace z katastru nemovitostí, zjistit bodové hodnocení řidiče, máte přístup bez opětovného přihlášování k eReceptu, do Očkovacího portálu, službám na ePortálu ČSSZ, Úřadu práce, portálu MOJE daně nebo portálu vaší obce. Můžete si přímo v Portálu občana zažádat o výpis z živnostenského rejstříku a z rejstříku trestů nebo nastavit notifikace ke konci platnosti vašeho řidičského průkazu.

Pomohl vám tento článek?

Zkuste v nastavení datovou schránku z Portálu občana odebrat a zase přidat dle uvedeného postupu:

1) přihlaste se do Portálu občana,

2) v Nastavení (ozubené kolečko), vyberte „Datová schránka“ a klikněte na vámi připojenou datovou schránku,

3) zvolte „Odebrat datovou schránku“,

4) po jejím odebrání datovou schránku znovu přidejte do Portálu občana kliknutím na  „Přidat datovou schránku“ (můžete přímo v Nastavení nebo v profilu),

5) objevíte se na přihlašovací stránce datových schránek, kde vyberte stejný způsob přihlášení, který používáte pro přihlášení do Portálu občana nebo datové schránky,

6) po úspěšném zadání přihlašovacích údajů a zvolení datové schránky zvolte souhlas s povolením přístupu „Souhlasím“,

7) systém vás vrátí zpět do Portálu občana a vyčkejte na potvrzení, že Vaše datová schránka byla úspěšně přidána.

Po úspěšném „znovu připojení datové schránky“ můžete využívat její služby v Portálu občana.

Pokud by se i tímto způsobem stále nedařilo připojit datovou schránku v Portálu občana, neváhejte kontaktovat přímo technickou podporu odesláním formuláře na tomto odkazu: https://obcan.portal.gov.cz/technicka-podpora. Stejný formulář najdete i po přihlášení v Portálu v sekci Nastavení.

 

Pomohl vám tento článek?

Datová schránka na to není ze zákona technicky nastavená, a proto pomocí ní nelze přecházet do jiných portálů. Jestli chcete přecházet bez opakovaného přihlášení do jiných portálů veřejné správy, použijte přihlášení pomocí národní autentizační brány eIDENTITA.CZ.

ŘEŠENÍ:

Datovou schránkou si můžete aktivovat aplikaci Mobilní klíč eGovernmentu, pomocí které se do Portálu občana můžete bezpečně a snadno přihlásit přes eIDENTITA.CZ a mít z Portálu občana přístup ke všem propojeným portálům. Zároveň aplikaci Mobilní klíč eGovernmentu můžete využít i pro rychlé a bezpečné přihlašování do vaší datové schránky.

Více informací najdete na: 

https://chciidentitu.gov.cz/ 

https://info.eidentita.cz/mep/VznikISDS.aspx.

 

Pomohl vám tento článek?

Ano. Portál občana je koncipován jako dlouhodobý projekt a jeho rozvoj pokračuje neustále. S postupem v elektronizaci a digitalizaci veřejné správy budou nadále přibývat další služby. Postupně se domlouváme s ministerstvy, městy, obcemi a úřady, aby umožnily vyřízení dalších služeb elektronicky přes Portál občana.

Pomohl vám tento článek?