Žádost o vdovský a vdovecký důchod podávána orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra

Hlavní informace

Vdovský a vdovecký důchod jsou dávkami důchodového pojištění, které slouží ke krytí ztráty příjmu z důvodu úmrtí živitele. Tato finanční podpora má tedy přispět k naplňování životních potřeb a zachování životní úrovně ovdovělých osob po ztrátě jejich manžela či manželky.

Jako ovdovělý či ovdovělá po příslušníkovi ozbrojených sil, tedy příslušníkovi Policie České republiky, Hasičského záchranného sboru České republiky, Generální inspekce bezpečnostních sborů, Bezpečnostní informační služby, nebo Úřadu pro zahraniční styky a informace, který

  • byl příslušníkem ozbrojených sil po dobu alespoň 20 let,
  • v době služby v uvedeném bezpečnostním sboru splnil podmínky nároku na starobní důchod,
  • byl příslušníkem ozbrojených sil, ke dni 31. 12. 1992 byl ve služebním poměru a k tomuto dni konal službu alespoň po dobu 15 let,
  • je mu orgánem sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra vyplácen invalidní důchod,
  • byl příslušníkem jednoho z výše uvedených bezpečnostních sborů a alespoň ke dni předcházejícímu dni vzniku nároku na důchod pobíral výsluhový příspěvek nebo příspěvek za službu,
  • byl/je osobou, která konala službu v uvedených zpravodajských službách,
  • byl/je osobou, které je nebo byla poskytována zvláštní ochrana a pomoc,

můžete o vdovský či vdovecký důchod požádat příslušný orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra.

O vdovský či vdovecký důchod můžete také požádat jste-li o vdovou či vdovcem po příslušníkovi jednoho z uvedených bezpečnostních sborů, který zemřel v době služby nebo nejpozději do dvou roků od jejího skončení, popř. po příslušnících nebo osobách, které splňují některou z výše uvedených podmínek.[TS1] 

Nutnou podmínkou vzniku nároku na vdovský či vdovecký důchod je trvání manželství k datu úmrtí manžela či manželky. Vdovský či vdovecký důchod tedy nenáleží manželovi či manželce, s níž jste se rozvedl, dále nenáleží ani druhovi či družce, popř. registrovanému partnerovi či registrované partnerce.

Vdovský či vdovecký důchod se vyplácí po dobu jednoho roku. Po uplynutí jednoho roku od smrti manžela či manželky má vdova či vdovec nárok na vdovský či  vdovecký důchod v případě splnění alespoň jedné z následujících podmínek:

  • péče o nezaopatřené dítě
  • péče o dítě, které je závislé na pomoci jiné osoby ve stupni II, III nebo IV
  • péče o svého rodiče nebo rodiče zemřelého manžela/zemřelé manželky, který s ní/s ním žije v domácnosti a je závislý na pomoci jiné osoby ve stupni II, III nebo IV
  • invalidita třetího stupně
  • dosažení alespoň věku o 4 roky nižšího, než činí důchodový věk stanovený podle § 32 zákona o důchodovém pojištění pro muže stejného data narození nebo důchodového věku, je-li důchodový věk nižší.

Nárok na vdovský/vdovecký důchod zaniká uzavřením nového manželství.

Pro vdovský či vdovecký důchod přiznaný před 1. 1. 2010 platí, že nárok na důchod zůstane zachován i po 31. 12. 2009 za předpokladu, že:

  • vdova dosáhla před 1. 1. 2010 věku 55 let nebo důchodového věku, je-li nižší nebo
  • vdovec dosáhl před 1. 1. 2010 věku 58 let nebo důchodového věku, je-li nižší nebo
  • vdova dosáhla věku 55 let sice po 31. 12. 2009, ale v době, kdy splňovala podmínky nároku na tento důchod, anebo
  • vdovec dosáhl věku 58 let sice po 31. 12. 2009, ale v době, kdy splňoval podmínky nároku na tento důchod.

Týká se vás to pokud

Jste vdova či vdovec po zemřelém manželovi či zemřelé manželce, který/á byl/a příslušníkem ozbrojených sil, a zároveň:

  • pobíral/a starobní důchod nebo
  • pobíral/a invalidní důchod nebo
  • ke dni smrti splnil/a podmínku potřebné doby pojištění pro nárok na invalidní důchod nebo
  • ke dni smrti splnil/a podmínky nároku na starobní důchod (tj. dosáhl/a stanoveného věku a získal/a potřebnou dobu pojištění) anebo
  • zemřel/a následkem pracovního úrazu (v tomto případě není vyžadováno získání potřebné doby pojištění).

Problematika týkající se požadované doby pojištění a podmínek pro nárok na invalidní důchod je popsána v rámci služby Invalidní důchod – žádost vyřizuje orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra.

Kdy službu řešit

Žádost o vdovský či vdovecký důchod můžete podat kdykoli po úmrtí manžela či manželky. Důchod vám bude přiznán ode dne vzniku nároku a případné nevyplacené splátky důchodu vám budou jednorázově doplaceny.

Důchod však lze vyplatit maximálně pět let zpětně ode dne uplatnění žádosti o důchod.

VYSVĚTLUJÍCÍ PŘÍKLAD:

Manžel, který byl poživatelem starobního důchodu, zemřel dne 2. 1. 2014. Vdova žádost o vdovský důchod uplatnila dne 25. 8. 2020. Orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra důchod ode dne úmrtí, tj. 2. 1. 2014, avšak doplatí ho pouze pět let zpětně ode dne podání žádosti o důchod, tj. ode dne 25. 8. 2015.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Při podání žádosti o vdovský či vdovecký důchod musíte vždy předložit originály, popřípadě úředně ověřené kopie, následujících dokladů:

  • občanský průkaz (u cizinců cestovní pas či doklad o povolení k pobytu),
  • úmrtní list zesnulé osoby.
  • oddací list a
  • tiskopis se žádostí o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet v ČR či poukazem na účet manžela či manželky v ČR (popřípadě tiskopis se žádostí osoby žijící mimo území ČR o výplatu důchodu na účet vedený u zahraniční banky či vedený u banky v ČR).

Pokud zesnulá osoba nebyla poživatelem důchodu je potřeba předložit ještě následující doklady:

  • doklady o studiu či vyučení (např. vysvědčení ze střední školy, výuční list, index, diplom, potvrzení školy),
  • doklady o době vojenské služby,
  • doklady prokazující výchovu dětí či péči o ně (např. rodné listy dětí, rozsudek o osvojení či svěření dítěte do péče),
  • doklady o dobách pojištění nebo náhradních dobách pojištění, které orgán rozhodující o dávce nemá ve své evidenci.

V případě, že byla zemřelá osoba účastna důchodového pojištění nejen v České republice, ale i v jiném členském státě Evropské unie nebo ve státě, se kterým Česká republika uzavřela dvoustrannou smlouvu o sociálním zabezpečení, a vy žádáte o důchod nejen z českého důchodového systému, ale i z tohoto jiného státu, doporučujeme k žádosti připojit i doklady o době zaměstnání či pojištění zemřelé osoby v cizině, pokud je máte k dispozici. Není nutné předložit potvrzení příslušné zahraniční důchodové instituce o době pojištění získané zemřelým v daném státě. Toto potvrzení si orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra vyžádá od této instituce sám.

Přehled států, s nimiž Česká republika uzavřela dvoustrannou smlouvu o sociálním zabezpečení, najdete na internetových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.

Kde a jak službu řešit

Žádost o důchod musíte uplatnit osobně (popřípadě na základě udělené plné moci prostřednictvím svého zástupce) u:

  • příslušného útvaru, tedy útvaru, kde konáte službu nebo ji bývalý příslušník konal naposledy,
  • odboru sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra

Ministerstvo vnitra,

Náměstí Hrdinů 3,

140 21 Praha 4

  • jde-li o bývalého příslušníka Policie České republiky nebo Hasičského záchranného sboru České republiky také u útvaru v místě vašeho trvalého pobytu, který žádost následně postoupí příslušnému útvaru.

Žádost s vámi na předepsaném tiskopise sepíše vždy k tomu pověřený pracovník odboru personálního.

Osoba, které je nebo byla poskytována zvláštní ochrana a pomoc nebo pozůstalý po ní podává žádost u útvaru Policie České republiky, který chráněné osobě poskytuje nebo poskytoval zvláštní ochranu a pomoc.

Za osobu, která není schopna podat žádost sama vzhledem ke svému zdravotnímu stavu, mohou na základě potvrzení lékaře o jejím zdravotním stavu podat žádost její rodinní příslušníci, pokud s tím vyjádří svůj souhlas.

Nedisponuje-li orgán sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra skutečnostmi, které jsou rozhodné pro nárok na důchod, jeho výši či výplatu, můžete být vyzván/a k jejich předložení. Povinností je vyhovět této výzvě do 8 dnů ode dne jejího doručení. Doložení či osvědčení těchto skutečností můžete učinit:

  • osobně u Odboru sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra

Ministerstvo vnitra,

Náměstí Hrdinů 3,

140 21 Praha 4

  • zasláním poštou přímo na adresu Ministerstva vnitra, Odboru sociálního zabezpečení

Ministerstvo vnitra, Odbor sociálního zabezpečení

P.O. BOX 122, 

140 21 Praha 4

  • datovou zprávou do datové schránky Ministerstva vnitra (ID: 6bnaawp), nebo
  • e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem na adresu elektronické podatelny osz@mvcr.cz.

Kolik budete platit

Podání uskutečněné poštou je zpoplatněnou dle platného ceníku České pošty či zahraniční poštovní společnosti. Úkony provedené osobně zpoplatněny nejsou.

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Osobě, které zemře manžel či manželka, se začne vyplácet finanční podpora ve formě vdovského či vdoveckého důchodu a to od data úmrtí manžela či manželky po dobu jednoho roku.

Možnosti odvolání

V případě, že nejste spokojení s rozhodnutím k vaší žádosti, můžete podat ve lhůtě do 30 dnů od data doručení námitky u orgánu sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra. O námitkách rozhodne ředitel odboru sociálního zabezpečení Ministerstva vnitra. V případě neúspěšného námitkového řízení lze podat správní žalobu u krajského soudu podle místa trvalého bydliště (v Praze u Městského soudu).

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None