Vdovský a vdovecký důchod jsou dávkami důchodového pojištění, které slouží ke krytí ztráty příjmu z důvodu úmrtí živitele.
Tato finanční podpora má tedy přispět k naplňování životních potřeb a zachování životní úrovně ovdovělých osob po ztrátě jejich manžela či manželky.
Nebyl/a-li zesnulý manžel/zesnulá manželka příslušníkem ozbrojených sil, je k vyřízení žádosti o vdovský/vdovecký důchod příslušná Česká správa sociálního zabezpečení.
Jste vdova/vdovec po zemřelém manželovi/zemřelé manželce, který/která nebyl/a příslušníkem ozbrojených sil a zároveň:
Žádost o vdovský či vdovecký důchod můžete podat kdykoli po úmrtí manžela či manželky. Důchod vám bude přiznán ode dne vzniku nároku a případné nevyplacené splátky důchodu vám budou jednorázově doplaceny.
Při podání žádosti o vdovský či vdovecký důchod musíte vždy předložit originály, popřípadě úředně ověřené kopie, následujících dokladů:
• občanský průkaz (u cizinců cestovní pas či doklad o povolení k pobytu),
• úmrtní list zesnulé osoby (pokud si údaje ČSSZ nebo ÚSSZ nemůže sama ověřit v agendovém systému evidence obyvatel),
• oddací list (pokud si údaje ČSSZ nebo ÚSSZ nemůže sama ověřit v agendovém systému evidence obyvatel),
• tiskopis se žádostí osoby žijící mimo území České republiky o výplatu důchodu na účet vedený u zahraniční banky či vedený u banky v České republice.
Pokud zesnulá osoba nebyla poživatelem důchodu, je potřeba předložit ještě následující doklady týkající se dob pojištění zemřelé osoby:
• doklady o studiu či vyučení (např. vysvědčení ze střední školy, výuční list, index, diplom, potvrzení školy),
• doklady o době vojenské služby,
• doklady prokazující výchovu dětí či péči o ně (např. rodné listy dětí, rozsudek o osvojení či svěření dítěte do péče), pokud nelze uvedené ze strany okresní správy sociálního zabezpečení ověřit v agendovém systému evidence obyvatel,
• doklady o dobách pojištění nebo náhradních dobách pojištění, které orgán rozhodující o dávce nemá ve své evidenci.
Bydlíte-li mimo území České republiky, důchod budete dostávat buďto převodem na váš bankovní účet v cizině, popřípadě na váš bankovní účet v České republice (vždy zpětně a v časových intervalech, které si sám určíte frekvencí zasílání formuláře „Potvrzení o žití“), anebo bankovním šekem zasílaným na adresu v cizině (čtyřikrát ročně, zpětně za předchozí čtvrtletí).
Pokud nepožádáte o důchod online, musíte jako osoba po manželovi/manželce, který/která nebyla příslušníkem ozbrojených sil, uplatnit žádost osobně, popřípadě na základě udělené plné moci prostřednictvím svého zástupce, u kterékoli územní správy sociálního zabezpečení, resp. jejího kontaktního pracoviště (okresní správy sociálního zabezpečení). Sepsaná žádost je následně postoupena k vyřízení České správě sociálního zabezpečení, která je kompetentní k rozhodování o nároku na důchod a jeho výši, pokud zesnulá osoba nebyla příslušníkem ozbrojených sil. Lhůta pro vyřízení činí 90 dnů od podání žádosti o pozůstalostní důchod. Tato lhůta se však může prodloužit o dobu, po kterou jsou došetřovány skutečnosti, které jsou rozhodné pro nárok na důchod, jeho výši či výplatu a Česká správa sociálního zabezpečení je nemá ve své evidenci (např. nedoložená chybějící doba pojištění zesnulé osoby v České republice, doba zaměstnání/pojištění zesnulé osoby v cizině). Nedisponuje-li Česká správa sociálního zabezpečení skutečnostmi, které jsou rozhodné pro nárok na důchod, jeho výši či výplatu, můžete být vyzván k jejich předložení. Povinností je vyhovět této výzvě do 8 dnů ode dne jejího doručení. Doložení či osvědčení požadovaných skutečností můžete učinit buďto osobně na územní správě sociálního zabezpečení, popř. jejím kontaktním pracovišti nebo zasláním poštou přímo na adresu České správy sociálního zabezpečení anebo zasláním datovou zprávou do datové schránky České správy sociálního zabezpečení či datovou zprávou s uznávaným elektronickým podpisem na adresu její elektronické podatelny. Kontakty naleznete na internetových stránkách České správy sociálního zabezpečení. Jakmile má Česká správa sociálního zabezpečení všechny potřebné doklady, rozhodne o žádosti o vdovský/vdovecký důchod. Pokud jsou podmínky nároku na důchod splněny, zašle vám Česká správa sociálního zabezpečení písemné rozhodnutí o přiznání vdovského/vdoveckého důchodu, ve kterém uvede, od jakého data byl důchod přiznán a v jaké výši. Pokud podmínky nároku splněny nebyly, Česká správa sociálního zabezpečení vám zašle písemné rozhodnutí o zamítnutí žádosti o vdovský/vdovecký důchod, ve kterém uvede důvody zamítnutí žádosti. Pokud byl vdovský/vdovecký důchod přiznán, bude ho Česká správa sociálního zabezpečení vyplácet ve stanoveném výplatním termínu způsobem, který jste si zvolil při podání žádosti o důchod, případně stejným způsobem, pokud jste poživatelem starobního či invalidního důchodu.
Žádost s vámi sepíše pracovník správy sociálního zabezpečení na předepsaném tiskopise.
None
Osobě, které zemře manžel/manželka, se začne vyplácet finanční podpora ve formě vdovského/vdoveckého důchodu, a to od data úmrtí manžela/manželky po dobu jednoho roku.
Po uplynutí jednoho roku od smrti manžela/manželky má vdova/vdovec nárok na vdovský/vdovecký důchod v případě splnění alespoň jedné z následujících podmínek:
Jestliže se změní skutečnosti rozhodné pro trvání nároku na důchod (např. uzavřel jste nové manželství), je vaší povinností nahlásit to do 8 dnů České správě sociálního zabezpečení.
Proti rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení ve věcech důchodového pojištění lze podat jako řádný opravný prostředek písemné námitky, a to do 30 dnů ode dne jeho oznámení účastníku řízení.
Námitky musí obsahovat stejné náležitosti jako odvolání podané podle § 82 správního řádu, tj. především z nich má být patrno, kdo je činí, které věci se týkají a co se navrhuje; musí tedy obsahovat označení účastníka a správního orgánu, jemuž je určeno, a podpis osoby, která je činí. Dále musí obsahovat údaje o tom, proti kterému rozhodnutí směřuje, v jakém rozsahu ho napadá a v čem je spatřován rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo.
Podání námitek nemá odkladný účinek, nejde-li o rozhodnutí, které se týká plnění sankční povinnosti příjemců dávek či zaměstnavatelů. Námitky se podávají České správě sociálního zabezpečení, která rozhodnutí vydala, a ta o nich také rozhoduje.
Námitky lze v uvedené lhůtě uplatnit přímo u České správy sociálního zabezpečení nebo u kterékoliv územní správy sociálního zabezpečení, resp. jejího kontaktního pracoviště – okresní správy sociálního zabezpečení. Prvostupňová rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení tedy nenabývají právní moci doručením, ale až uplynutím 30denní lhůty k podání námitek, resp. doručením (oznámením) rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení o námitkách.
Česká správa sociálního zabezpečení přezkoumává rozhodnutí, proti němuž byly podány námitky, v plném rozsahu; není přitom vázána podanými námitkami a může rozhodnout i v neprospěch účastníka řízení. Řízení o námitkách musí být vedeno odděleně od rozhodování České správy sociálního zabezpečení v prvním stupni - nemohou se na něm podílet, ani v něm rozhodovat osoby, které se účastnily řízení o vydání napadeného rozhodnutí.
Podání námitek je řádným opravným prostředkem ve správním řízení a absolvování námitkového řízení, ať již úspěšné nebo neúspěšné, je proto nezbytným předpokladem k tomu, aby se věcí mohl zabývat soud v rámci případné později uplatněné správní žaloby.
Proti pravomocnému rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení může ovšem oprávněný, který se domnívá, že byl ve svých právech zkrácen, podat do 2 měsíců ode dne doručení rozhodnutí o námitkách žalobu. Náležitosti žalobního návrhu jsou upraveny soudním řádem správním (zákon č. 150/2002 Sb.).
K řízení o žalobě je příslušný krajský (v Praze Městský) soud, v jehož obvodu má navrhovatel bydliště, popřípadě v jehož obvodu se zdržuje.
Nemá-li osoba bydliště na území České republiky a ani se na tomto území nezdržuje, je k řízení o žalobě příslušný Krajský soud v Brně, má-li osoba bydliště na území Slovenské republiky; Krajský soud v Ostravě, má-li bydliště na území Polské republiky; Krajský soud v Plzni, má-li bydliště na území Spolkové republiky Německo; Krajský soud v Českých Budějovicích, má-li bydliště na území Rakouské republiky.
Nelze-li takto určit příslušnost krajského soudu, je příslušný krajský soud určený podle místa posledního bydliště osoby na území České republiky, a nelze-li příslušnost určit ani takto, je příslušný Krajský soud v Praze.
Jestliže se změní skutečnosti rozhodné pro trvání nároku na důchod (např. uzavřel jste nové manželství), je vaší povinností nahlásit to do 8 dnů České správě sociálního zabezpečení.
V případě, že byste přijal důchod nebo jeho část, ačkoliv z okolností lze předpokládat, že důchod byl vyplacen neprávem, nebo ve vyšší částce, než náležel, jste povinen neprávem vyplacené částky vdovského/vdoveckého důchodu vrátit.
None