Vydávání potvrzení o údajích ve sbírce listin

Hlavní informace

Do matričních knih se zapisuje narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství a úmrtí fyzických osob, ke kterým došlo v České republice a narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství a úmrtí státních občanů České republiky, ke kterým došlo v cizině.

Dále se do matričních knih zapisují další skutečnosti, jimiž se tyto zápisy mění a doplňují.

Sbírku listin tvoří listiny, které slouží jako podklad pro matriční zápis jeho změnu či opravu.

Matriční úřad, úřad s rozšířenou působností nebo krajský úřad vám na žádost může vydat potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin, kterou vedou.

Týká se vás to pokud

Potvrzení o údajích ve sbírce listin bude vydáno:

  • fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny, jejím sourozencům a dále zmocněncům těchto osob,
  • pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
  • statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949 nebo
  • fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků.

Kdy službu řešit

Službu můžete začít řešit kdykoliv.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Na příslušném úřadu předložíte:

  • žádost o vydání potvrzení ze sbírky listin,
  • průkaz totožnosti,
  • doklady, kterými prokážete, že se zápis týká vás nebo členů vaší rodiny, příp. vašich sourozenců,
  • doklady, kterými prokážete, že je to nezbytné pro uplatnění vašich práv před orgány státu nebo orgány územních samosprávných celků,
  • plnou moc, vyřizuje-li za vás žádost zplnomocněný zástupce.

Formulář žádosti o vydání potvrzení není předepsán.

Kde a jak službu řešit

Potvrzení ze sbírky listin vydávají:

  • matriční úřady (obecní úřady, úřady městských částí v Praze, úřady městských obvodů a městských částí v územně členěných statutárních městech, újezdní úřady),
  • krajské úřady, Magistrát hlavního města Prahy, Magistrát města Brna, Magistrát města Ostravy, Magistrát města Plzně,
  • Úřad městské části Brno-střed.

O vydání potvrzení ze sbírky listin můžete požádat:

  • u úřadu, který vede příslušnou sbírku listin,
  • v případě státního občana, jehož matriční událost či skutečnost nastala v cizině, u Úřadu městské části Brno- střed.

Kolik budete platit

Za vydání potvrzení ze sbírky listin hradíte správní poplatek ve výši 50,- Kč za každou započatou stránku.

Osvobození - od uvedeného poplatku jsou osvobozeny církve, jde-li o matriky vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949.

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Díky potvrzení ze sbírky listin můžete zjistit např. hodinu narození.

Možnosti odvolání

V případě zamítnutí žádosti můžete podat odvolaní do 15 dnů ode dne jeho doručení prostřednictvím matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.

Legislativa

Sankce

Přestupku se dopustíte pokud:

  • úmyslně zničíte nebo poškodíte doklady vystavené matričním úřadem,
  • úmyslně uvedete matričnímu úřadu nepravdivé nebo neúplné údaje.

Za přestupek Vám může matriční úřadu uložit pokutu do výše 10 000 Kč.

Časté dotazy

None