Vrácení správního poplatku

Hlavní informace

Tuto službu můžete využít, pokud jste zaplatil/a správní poplatek a požadovaný úkon nebyl proveden nebo jste následně zjistil/a, že jste jej neměl/a platit.

Jedná-li se o důvod pro vrácení správního poplatku stanovený v zákoně o správních poplatcích, máte nárok na jeho vrácení.

Podmínkou vrácení je žádost adresovaná příslušnému OVM, kterému jste správní poplatek zaplatil/a.

Požádat můžete elektronicky (datovou schránkou nebo e-mailem), písemně prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, případně ústně do protokolu. Správní úřad přijatou žádost zaeviduje, posoudí, zda je dán zákonný důvod pro vrácení správního poplatku a v kladném případě vám poplatek vrátí.
Správní poplatek nelze vrátit, jestliže zpoplatňovaný úkon v položce sazebníku začíná slovy: přijetí žádosti, podání návrhu, přihlášky, podnětu, námitky, ohlášení nebo oznámení.

Týká se vás to pokud

  1. Zaplatil/a jste správní poplatek, ale úkon, který jste požadoval/a, nebyl proveden. 
  2. Zaplatil/a jste správní poplatek, který není v sazebníku.
  3. Zaplatil/a jste správní poplatek, který jste neměl/a platit.

Kdy službu řešit

Bezprostředně po zjištění, že jste správní poplatek neměl/a platit.

Vyřízení služby - osobně

Co potřebujete pokud službu řešíte

Potřebujete požádat o vrácení správního poplatku ústně do protokolu nebo prostřednictím písemné žádosti. 

Budete-li o vrácení správního poplatku žádat osobně, učiníte tak po prokázání vaší totožnosti ústně do protokolu u příslušného OVM, kterému jste správní poplatek zaplatil/a. Současně:

  • předložíte doklad o zaplacení správního poplatku a
  • sdělíte, jakým způsobem má být správní poplatek vrácen a údaje potřebné pro jeho vrácení (adresu pro doručení prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo číslo účtu, na který má být správní poplatek poukázán).

V případě, že o vrácení správního poplatku budete žádat prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, napište žádost psanou volnou formou jako úřední dokument. V žádosti uveďte:

  • správní úřad, kterému je žádost určena,
  • svoje jméno a příjmení,
  • důvod žádosti o vrácení správního poplatku,
  • datum a způsob jeho zaplacení a
  • údaje potřebné pro jeho vrácení (adresu pro doručení prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo číslo účtu, na který má být správní poplatek poukázán). 

K žádosti přiložte fotokopii dokladu o zaplacení správního poplatku.

Kde a jak službu řešit

Žádost o vrácení správního poplatku zašlete písemně příslušnému orgánu veřejné moci (OVM), kterému jste správní poplatek zaplatil/a, a to:

  • prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb,
  • osobně ústně do protokolu u příslušného OVM.

Kolik budete platit

None

Vyřízení služby - elektronicky

Co potřebujete pokud službu řešíte

Potřebujete podat žádost o vrácení správního poplatku.

Správní poplatek vám může být vrácen pouze v případě, že si o jeho vrácení požádáte. Vzhledem k neexistenci formuláře žádosti o vrácení správního poplatku napište žádost psanou volnou formou jako úřední dokument. V žádosti uveďte:

  • správní úřad, kterému je žádost určena,
  • svoje jméno a příjmení,
  • důvod žádosti o vrácení správního poplatku,
  • datum a způsob zaplacení správního poplatku a
  • údaje potřebné pro jeho vrácení (adresu pro doručení prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo číslo účtu, na který má být platba poukázána). 

K žádosti přiložte fotokopii dokladu o zaplacení správního poplatku.

Kde a jak službu řešit

Žádost zašlete příslušnému orgánu veřejné moci, kterému jste zaplatil/a správní poplatek, a to prostřednictvím datové schránky nebo e-mailu.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Dostanete zpět částku, kterou jste zaplatil/a, aniž byste získal/a požadované protiplnění.

Možnosti odvolání

Pokud jsme vám zaplacený správní poplatek nevrátili v plné výši, můžete podat u orgánu veřejné moci, kterému jste zaplatil/a správní poplatek, odvolání podle § 109 a dále daňového řádu.

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None