Vrácení přeplatku na správním poplatku

Hlavní informace

Jestliže jste zaplatil/a částku vyšší, než je sazba správního poplatku stanovená v příslušné položce sazebníku zákona o správních poplatcích, máte nárok na vrácení přeplatku na správním poplatku.

Podmínkou pro vrácení je, že o vrácení přeplatku požádáte příslušný orgán veřejné moci (dále také „OVM“), kterému jste správní poplatek zaplatil/a.

Požádat můžete elektronicky (datovou schránkou nebo e-mailem), písemně prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, případně ústně do protokolu.

Správní úřad přijatou žádost zaeviduje, posoudí, zda přeplatek na správním poplatku vznikl a v kladném případě vám přeplatek vrátí.

 

Týká se vás to pokud

Jste požádal/a příslušný OVM o úkon, jehož provedení podléhá správnímu poplatku podle příslušné položky sazebníku zákona o správních poplatcích, a zaplatil/a jste (např. v důsledku chybně opsané sazby správního poplatku) více, než jste měl/a, tedy více než je sazba správního poplatku stanovená v sazebníku zákona o správních poplatcích pro příslušný úkon.

V takovém případě vám vznikl nárok na vrácení přeplatku. O jeho vrácení si však musíte požádat.

Kdy službu řešit

Bezprostředně po zjištění, že jste zaplatil/a vyšší částku, než jste měl/a.

Vyřízení služby - elektronicky

Co potřebujete pokud službu řešíte

Přeplatek na správním poplatku vám může být vrácen pouze v případě, že si o jeho vrácení požádáte.

Vzhledem k neexistenci formuláře žádosti o vrácení přeplatku napište žádost psanou volnou formou jako úřední dokument. V žádosti uveďte:

  • správní úřad, kterému je žádost určena,
  • svoje jméno příjmění,
  • důvod vzniku přeplatku,
  • datum a způsob zaplacení příslušné částky, tedy částky vyšší než je správní poplatek, 
  • údaje potřebné pro jeho vrácení (adresu pro doručení prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo číslo účtu, na který má být přeplatek poukázán).

K žádosti přiložte fotokopii dokladu o zaplacení správního poplatku.

Kde a jak službu řešit

Žádost zašlete příslušnému orgánu veřejné moci, kterému jste správní poplatek zaplatil/a, a to elektronicky prostřednictvím datové schránky nebo e-mailu.

Kolik budete platit

None

Vyřízení služby - osobně

Co potřebujete pokud službu řešíte

Potřebujete požádat o vrácení přeplatku ústně do protokolu nebo zaslat písemnou žádost poštou.

V případě osobní žádosti, tedy ústně do protokolu, požádejte o vrácení přeplatku na správním poplatku a:

  • předložte doklad o vaší totožnosti a doklad o zaplacení správního poplatku
  • současně sdělte, jakým způsobem má být přeplatek vrácen a uveďte údaje potřebné pro jeho vrácení (adresu pro doručení prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo číslo účtu, na který má být přeplatek poukázán).

V případě, že o vrácení přeplatku na správním poplatku budete žádat prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, napište žádost psanou volnou formou jako úřední dokument.

V žádosti uveďte :

  • správní úřad, kterému je žádost určena,
  • svoje jméno příjmení,
  • důvod vzniku přeplatku,
  • datum a způsob zaplacení příslušné částky, tedy částky vyšší než je správní poplatek, a 
  • údaje potřebné pro jeho vrácení (adresu pro doručení prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo číslo účtu, na který má být přeplatek poukázán)

K žádosti dále přiložte fotokopii dokladu o zaplacení správního poplatku.

Kde a jak službu řešit

O vrácení přeplatku na správním poplatku můžete požádat příslušný orgán veřejné moci, kterému jste správní poplatek zaplatil/a, a to: 

  • osobně nebo
  • písemně prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb.

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Dostanete zpět částku, o kterou jste zaplatil/a více.

Možnosti odvolání

Pokud jsme vám přeplatek nevrátili, můžete podat u OVM, kterému jste zaplatil/a správní poplatek, odvolání podle § 109 a dále daňového řádu.

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None