Hlavní informace
Jestliže jste zaplatil/a částku vyšší, než je sazba správního poplatku stanovená v příslušné položce sazebníku zákona o správních poplatcích, máte nárok na vrácení přeplatku na správním poplatku.
Podmínkou pro vrácení je, že o vrácení přeplatku požádáte příslušný orgán veřejné moci (dále také „OVM“), kterému jste správní poplatek zaplatil/a.
Požádat můžete elektronicky (datovou schránkou nebo e-mailem), písemně prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, případně ústně do protokolu.
Správní úřad přijatou žádost zaeviduje, posoudí, zda přeplatek na správním poplatku vznikl a v kladném případě vám přeplatek vrátí.
Týká se vás to pokud
Jste požádal/a příslušný OVM o úkon, jehož provedení podléhá správnímu poplatku podle příslušné položky sazebníku zákona o správních poplatcích, a zaplatil/a jste (např. v důsledku chybně opsané sazby správního poplatku) více, než jste měl/a, tedy více než je sazba správního poplatku stanovená v sazebníku zákona o správních poplatcích pro příslušný úkon.
V takovém případě vám vznikl nárok na vrácení přeplatku. O jeho vrácení si však musíte požádat.
Kdy službu řešit
Bezprostředně po zjištění, že jste zaplatil/a vyšší částku, než jste měl/a.
Vyřízení služby - elektronicky
Co potřebujete pokud službu řešíte
Přeplatek na správním poplatku vám může být vrácen pouze v případě, že si o jeho vrácení požádáte.
Vzhledem k neexistenci formuláře žádosti o vrácení přeplatku napište žádost psanou volnou formou jako úřední dokument. V žádosti uveďte:
- správní úřad, kterému je žádost určena,
- svoje jméno a příjmění,
- důvod vzniku přeplatku,
- datum a způsob zaplacení příslušné částky, tedy částky vyšší než je správní poplatek, a
- údaje potřebné pro jeho vrácení (adresu pro doručení prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo číslo účtu, na který má být přeplatek poukázán).
K žádosti přiložte fotokopii dokladu o zaplacení správního poplatku.
Kde a jak službu řešit
Žádost zašlete příslušnému orgánu veřejné moci, kterému jste správní poplatek zaplatil/a, a to elektronicky prostřednictvím datové schránky nebo e-mailu.
Kolik budete platit
None
Vyřízení služby - osobně
Co potřebujete pokud službu řešíte
Potřebujete požádat o vrácení přeplatku ústně do protokolu nebo zaslat písemnou žádost poštou.
V případě osobní žádosti, tedy ústně do protokolu, požádejte o vrácení přeplatku na správním poplatku a:
- předložte doklad o vaší totožnosti a doklad o zaplacení správního poplatku a
- současně sdělte, jakým způsobem má být přeplatek vrácen a uveďte údaje potřebné pro jeho vrácení (adresu pro doručení prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo číslo účtu, na který má být přeplatek poukázán).
V případě, že o vrácení přeplatku na správním poplatku budete žádat prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb, napište žádost psanou volnou formou jako úřední dokument.
V žádosti uveďte :
- správní úřad, kterému je žádost určena,
- svoje jméno a příjmení,
- důvod vzniku přeplatku,
- datum a způsob zaplacení příslušné částky, tedy částky vyšší než je správní poplatek, a
- údaje potřebné pro jeho vrácení (adresu pro doručení prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo číslo účtu, na který má být přeplatek poukázán)
K žádosti dále přiložte fotokopii dokladu o zaplacení správního poplatku.
Kde a jak službu řešit
O vrácení přeplatku na správním poplatku můžete požádat příslušný orgán veřejné moci, kterému jste správní poplatek zaplatil/a, a to:
- osobně nebo
- písemně prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb.
Kolik budete platit
None
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Dostanete zpět částku, o kterou jste zaplatil/a více.
Možnosti odvolání
Pokud jsme vám přeplatek nevrátili, můžete podat u OVM, kterému jste zaplatil/a správní poplatek, odvolání podle § 109 a dále daňového řádu.
Legislativa
Sankce
None
Časté dotazy
None